Auteur Topic: Eindelijk de knoop doorgehakt: PBase -> Zenfolio  (gelezen 2529 keer)

newmikey

• Gast
Re:Eindelijk de knoop doorgehakt: PBase -> Zenfolio
« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2011, 21:05:36 »
Ik zal de site en de andere opties van Zenfolio volgende week nog eens doorlopen. Op het moment ben ik eigenlijk benieuwd of je hierbij ook door de hele W8 BEN procedure moet. Die papierwinkel was voor mij de reden om te stoppen met stock verkoop via Shutterstock en Dreamstime.

Ik denk dat je daar niet veel keus hebt, het is tenslotte een Amerikaans bedrijf. Ik vind die formulieren nogal meevallen eigenlijk, tegenwoordig online zo gepiept.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2011, 21:05:36 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2011, 20:25:36 »
;)
Ik blijf jou sportfoto's klasse vinden Ron" welke lens gebruik jij daar voor?
En hoe zit dat met het gebruik van een flitser in de SportHal? mag dat overal.

JohnnieS
De flitser is er voor na de wedstrijd, maar heb ik er nog nooit gebruikt. Dat is eerder iets voor mama's en papa's op de tribune.

Voor dit gebruik ik eigenlijk enkel de DA*55 en FA*85mm lenzen. Laatst nog eens ruim over gepraat met een sportfotograaf, maar je moet nu eenmaal kiezen voor lichtsterke lenzen en helaas hebben wij niet de beschikking over een 135mm/f2.0 lens, want die zou echt heel mooi zijn voor dit.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2011, 20:17:49 »
 ;)
Ik blijf jou sportfoto's klasse vinden Ron" welke lens gebruik jij daar voor?
En hoe zit dat met het gebruik van een flitser in de SportHal? mag dat overal.

JohnnieS

RonHendriks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 25 maart 2011, 20:12:07 »
Dat is zeker een hele goede zo te zien. Ben momenteel ook aan het knutselen. Even bezig met jAlbum en zit nog in de knutselfase. http://www.iamphotographer.nl/hi-res/ voor een voorbeeld van 1 mapje. De andere moeten nog komen net zoals de frontpage. Hosting en naam via hostnet, en geen idee of dat toereikend is of nog eens een update behoeft.

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2011, 20:00:35 »
Ik zal de site en de andere opties van Zenfolio volgende week nog eens doorlopen. Op het moment ben ik eigenlijk benieuwd of je hierbij ook door de hele W8 BEN procedure moet. Die papierwinkel was voor mij de reden om te stoppen met stock verkoop via Shutterstock en Dreamstime.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2011, 20:19:56 door roeland »
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

calina

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2011, 16:30:21 »
Alles wat je verkoopt is leuk, niet voor het geld, maar wel een bevestiging dat wat je doet kennelijk toch wel goed is.
Je kan dat dwaze trots noemen  :-*
Gewoon lekker op z'n beloop laten, je site her en der promoten en dan maar zien of je een deel van je kosten er uit kan halen.
Ik sla 'm in elk geval op bij mijn favorieten en zal 'm zeker nog eens heel uitgebreid gaan bekijken :)

Gr. Astrid

newmikey

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2011, 16:23:45 »
Mijn ervaring met websites bouwen is dat mensen snel weg zijn als ze moeten gaan zoeken.

Yep, daar heb je gelijk in. Je werkt hier alleen wel met een 12-tal thema's waarbinnen je wat elementen kan toevoegen dan wel weglaten en je maakt niet helemaal je eigen design. Dat is wat ik bij Smugmug beter vond: die laten je gewoon via CSS je hele site stylen.

Citaat
Je wil je foto's prominent in beeld, maar ook de bestel mogelijkheid zien.

Ik verwacht niet te veel van die bestelmogelijkheid, prominent in beeld was hier het primaire doel. I'm not in it for the money, ik wil mijn foto's op een (semi)professionele manier tonen - eigenlijk een beetje dwaze trots als je het mij vraagt :D

Stel dat ik tegen het eind van het jaar een deel van de kosten van de site ($100) eruit heb, zou ik helemaal door het dak gaan, dat zou echt geweldig zijn. Verder kijken doe ik (nog) niet. De foto's die ik in opdracht maak en die geplaatst worden in vakbladen zijn helemaal niet interessant behalve voor de doelgroep. Kantoor zus, gebouw zo en dat alles maar sporadisch. Het moet wel een hobby blijven; ik heb al een baan waar ik véél plezier in heb!

Citaat
Het is dan een beetje schipperen, maar volgens mij heb
je het zo prima opgelost!
Ziet er rustig en strak uit zo, niet teveel toeters en bellen, dat leidt alleen maar af.

Fijn, dat was de "look" waar ik op uit was! Prettig dat je er even naar wou kijken!

calina

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2011, 16:10:09 »
Mijn ervaring met websites bouwen is dat mensen snel weg zijn als ze moeten gaan zoeken.
Je wil je foto's prominent in beeld, maar ook de bestel mogelijkheid zien. Het is dan een beetje schipperen, maar volgens mij heb je het zo prima opgelost!
Ziet er rustig en strak uit zo, niet teveel toeters en bellen, dat leidt alleen maar af.

Gr. Astrid

newmikey

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2011, 15:51:37 »
Ziet er heel mooi uit! Enige puntje wat ik zie, op je homepage moet ik scrollen om naar je inleidende tekst te gaan.
Ik heb een 20 inch scherm, geen idee hoe dat er op andere schermen uit ziet. Ik weet niet of iedereen direct gaat scrollen om te zien of en hoe men kan bestellen?
Prachtige foto's overigens!!

Gr. Astrid

Astrid,

Dank! Daar kan ik wat mee! Heb de boel een beetje gehusseld en het ziet er nu al een stuk beter uit, denk ik. Je had gelijk, het moet ook nog allemaal wat wennen...

calina

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2011, 15:11:13 »
Ziet er heel mooi uit! Enige puntje wat ik zie, op je homepage moet ik scrollen om naar je inleidende tekst te gaan.
Ik heb een 20 inch scherm, geen idee hoe dat er op andere schermen uit ziet. Ik weet niet of iedereen direct gaat scrollen om te zien of en hoe men kan bestellen?
Prachtige foto's overigens!!

Gr. Astrid

Offline Rugzak

• Senior Member
  • **
  • Met vallen en opstaan komen we er wel...
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2011, 15:04:35 »
Ziet er mooi uit.
Duidelijke structuur en mogelijkheden lijst.
Alleen beperkte betaalmogelijkheid, maar dat gaat misschien nog veranderen in de toekomst.
Bijv. met Visa en Ideaal.
Succes met de hobby/handel.

Eric

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2011, 13:46:44 »
Mooi geworden Mike!

newmikey

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2011, 11:27:48 »
Trouwens, voor wie geinspireerd raakt en ook Zenfolio wil proberen: als je bij de betaling deze "referral code" opgeeft, krijg je 10% korting op het hostingbedrag: VT3-16F-3UZ

Disclaimer: ik krijg hiermee ook korting als mensen met deze code aanmelden en het staat je vrij willekeurig welke andere code te gebruiken of helemaal géén code.

Prijs indicatie: het Basic abonnement kost 25$ per jaar, Unlimited 50$, Premium 100$ en Premium Business 250$

PakketOpslagEigen domeinnaamEigen site layoutE-business
Basic2GB + 1GB per jaarneeneenee
UnlimitedOngelimiteerdneeneenee
PremiumOngelimiteerdjajanee
Premium businessOngelimiteerdjajaja

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2011, 10:49:14 »
Dank voor die scherpe blik...

Graag gedaan, die scherpe blik krijg je nu eenmaal van kijken met goed spul=pentax ;)
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

newmikey

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2011, 10:48:18 »
Werkt erg mooi hoor. Wel even je handtekening hier op het forum aanpassen ;)

Zie je, ik heb jullie gewoon nodig! Aangepast en ook mijn forum-avatar maar even aangepast. Dank voor die scherpe blik...

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2011, 10:40:12 »
Goed initiatief, Mike.
Mooie duidelijke onderbouwing van waarom je wel en waarom je niet met bepaalde organisaties en figuren in zee bent gegaan. Bravo.

Succes en groeten,
Ruurd

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2011, 10:31:48 »
Werkt erg mooi hoor. Wel even je handtekening hier op het forum aanpassen ;)
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

newmikey

• Gast
Eindelijk de knoop doorgehakt: PBase -> Zenfolio
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2011, 10:22:01 »
Misschien dat mijn besluitvorming ook anderen kan helpen. Heb de nieuwe site nog niet helemaal gevuld maar het begin is er op http://newmikey.zenfolio.com/

PBase begon af te takelen de laatste jaren, minder/slechte service, véél uitval van servers (soms dagenlang) en beperking op de opslagcapaciteit die niet meer van deze tijd was (Fotki, Flickr, Smugmug etc. boden al héél lang onbeperkte opslag en backup).

Tot op heden heb ik er nooit aan gedacht om commercieel te beginnen, gewoon een gevalletje van niet consequent goed genoeg zijn - ben en blijf en amateur en soms heb ik iets, soms niets. Dáár durf ik géén geld voor te vragen.

Waar ik wel aan gedacht had is een mogelijkheid om mensen direct te kunnen laten afdrukken vanuit mijn site(en misschien dan een paar centen marge op de afdrukprijs te realiseren) maar de meeste online foto-sites waren erg gericht op de VS en als ze al in Nederland leverden waren de bezorgkosten ridicuul.

Nederlandse sites die de revue passeerden waren sjootz.nl en oypo.nl

De interface van Oypo vond ik vreselijk en is eerder gericht op fotografen die evenementen fotograferen zoals voetbalwedstrijden of feesten en partijen. Er is bij Oypo niet echt sprake van een mooie presentatie of online gallery maar hun bestel- en betaalsysteem ziet er wel prima uit. Misschien een tip voor de sportfotografen onder ons.

Sjootz viel af vanwege de Algemene Voorwaarden. Daar staat, zonder blikken of blozen, het volgende in:
Citaat
7.1 Als u content naar sjootz uploadt of op de Website plaatst, dan verleent u:

1.

Aan sjootz een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot verlening van sublicenties aan derden) voor het gebruik, de verveelvoudiging, openbaarmaking, de beschikbaarstelling aan het publiek, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content in verband met de verlening van de Diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de Website en de ondernemingsactiviteiten van sjootz, waaronder ten behoeve van het geheel of gedeeltelijk promoten en verder verspreiden van de Website (en daarvan afgeleide werken), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook; alsmede
   2.

Aan iedere bezoeker en gebruiker van de Website een niet-exclusieve, royaltyvrije licentie voor het zich via de Website toegang verschaffen tot de door u geplaatste content, en het bekijken van het door u geplaatsten beeldmateriaal en tekst en overige informatie;
   3.

Aan sjootz het wereldwijde, niet-exclusieve recht om afdrukken, reproducties en digitale verveelvoudigingen in welke vorm dan ook, al dan niet op drager, van de door u geplaatste content aan derden te verkopen of in gebruik te geven, of anderszins te exploiteren in de breedste zin des woords, tegen betaling van een vergoeding aan te bieden aan bezoekers en gebruikers van de Website, conform de Gebruiksvoorwaarden fotowinkel en overige Voorwaarden.

Buitenlandse sites die ik bekeek waren Smugmug en Zenfolio en daarvan vond ik de interface van Smugmug het mooist maar was Zenfolio de enige die met een Europees lab werkt voor afdrukken.

Ik zal de site de komende weken uitbouwen en ik was van plan de selectie scherp te houden, ik zal kritischer moeten zijn op eigen werk vóor ik het op een plek zet waar mensen er een afdruk van kunnen bestellen - heb hier altijd goede, opbouwende doch scherpe kritiek gekregen en dat helpt!

Ook heb ik een sectie geopend voor shoots van schoolfeesten, hondenclubwandelingen etc. waar ik de marges op 0 (nul) heb gezet en de beelden ook gewoon te downloaden zijn. Dit aangezien dat deel van mijn hobby liefdewerk is en moet blijven.

Commentaar, kritiek en/of vragen: het is allemaal welkom!
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2011, 10:52:28 door newmikey »