Auteur Topic: Minder ouwe poes  (gelezen 2316 keer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Minder ouwe poes
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2011, 16:58:19 »
Citaat
Toch eigenaardig dat die update (1.03) reeds 3 weken geleden zou zijn uitgebracht.
Voor zover ik het commentaar begrijp zijn ze 3 weken bezig geweest met beta-testing.
Voor de K-r schijnt het probleem ook te spelen, maar daar is nog geen firmware update voor uitgebracht. Mischien dat ze nog even de testen van die pietje precies eigenaars van een K5 afwachten en dan pas de K-r vrijgeven. Er zijn natuurlijk veel meer K-r bezitters, dus daar moet het wel meteen in één keer goed zijn.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2011, 16:58:19 »

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2011, 14:41:18 »
Oke. Zopas de nieuwe 1.03 firmware op de K-5 geïnstalleerd. Alles werkt op 't eerste gezicht normaal.
Hoewel ik, zoals gezegd, geen klachten had over de AF, zal ik maar aannemen dat die nu op enkele punten verbeterd is, hé?   :D

jjw

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2011, 14:06:53 »
Toch eigenaardig dat die update (1.03) reeds 3 weken geleden zou zijn uitgebracht.

Ze zullen 'm misschien eerst getest hebben?
Het is trouwens niet perse tungsten licht, ik zat daar fout. Het gaat meer om de hoeveelheid licht en de overheersende kleur daarin als ik het goed begrepen heb. Dat tungsten vaak minder licht geeft is dan een veroorzaker van het probleem bij dat licht.

Anyway...binnenkort maar is testen met de nieuwe firmware

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2011, 13:54:27 »
Zoals Andre in het andere topic ook al zei:
einde discussie lijkt me?  ;)

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2011, 13:50:38 »
Maar kun je iets meer informatie geven?
Op welk punt is er precies gefocussed?
Welk type focus is er gebruikt?
Is er vanaf statief gewerkt?
Afstand tot het onderwerp?

Afgezien van dat lijkt dit me niet de ideale testopstelling/beoordelingssituatie...
- Allerlei rare golvende lijnen waarbij adhv de foto niet precies bepaald kan worden wat de diepte is.
- De kat zou bewogen kunnen hebben nadat er gefocussed is.
- Er is waarschijnlijk ge-recomposed nadat er gefocussed is, aannemende dat er ergens op de kop gefocussed is en niet midden op de vacht.
- 900px is te klein om dit goed te kunnen beoordelen.
- van wat ik ondanks alles op dit formaat kan zien vind ik geen van beide foto's echt goed scherp, dit kan met de lens en hoge iso te maken hebben natuurlijk, niet perse met de AF.
- van wat ik in foto 2 kan zien lijkt me het witte strookje op het pootje en delen van de deken vooraan scherper dan de kop, maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen op deze maat.

Dit is niet om je te ontmoedigen iets aan te tonen of te testen, maar even twee foto's "opdiepen" die zich in deze vorm totaal niet lenen voor een goede beoordeling is wel wat kort door de bocht in vergelijking met tests op andere sites waarin het probleem duidelijk naar voren komt. Komt bij dat Pentax zelf het probleem ook erkent heeft en naar het schijnt aan een firmware oplossing werkt.

Zeer interessante en relevante link: http://falklumo.blogspot.com/2011/02/lumolabs-pentax-k-5-low-light-focus.html

Veel precieze info kan ik niet geven omdat ik alleen iets noteer als ik de bedoeling heb te testen.
De foto's zijn op dezelfde dag gemaakt waarop ik mijn K-5 (vervanging van 't exemplaar met sensorvlekjes) ontvangen heb. Dat gebeurde op 3/2/2011. De ingestelde datum klopt dus niet (slechte concentratie : 'k zat toen met de griep).
Verder zie ik in de exif dat AF-S was gekozen (wellicht centraal AF-punt) en herinner ik me dat ik de foto zonder statief vanop ongeveer 2 meter afstand heb gemaakt (wellicht zonder recomposing).
Maar 't is zoals je zegt : er bestaan teveel onzekerheden en onnauwkeurigheden om iets te bewijzen of te weerleggen. Dat geldt m.i. echter zelfs in de meeste zgn. tests, misschien zelfs die van Falklumo waarnaar je verwijst.
Het enige dat ik wilde zeggen is dat de K-5 in mijn ogen geen opvallende AF-afwijkingen vertoont. Mijn andere Pentaxen (K100super, K200, K20, K-m en K-x) zijn zeker niet nauwkeuriger op dat gebied.
Ook de stelling dat de frontfocus zich alleen voordoet bij licht met een lage kleurtemperatuur (tungsten) lijkt me eigenaardig. De samenstelling van het licht van verschillende lichtbronnen variëert en er is  geen scherpe overgang tussen de ene en de andere categorie (volgens de WB). Of en wanneer het AF-probleem optreedt, is dus waarschijnlijk even geleidelijk.

jjw

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2011, 13:38:39 »
Zoals Andre in het andere topic ook al zei:

Het beruchte AF FF probleem bij < 4EV is opgelost in de nieuwe firmware (1.03)
Zie : http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=20208.0
en de eerste gebruikers test op het grote Pentaxforum
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/136233-k-5-firmware-v1-03-pentax-japan-site.html

grtz, Andre

einde discussie lijkt me?  ;)

jjw

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2011, 03:32:17 »
Hulde voor iedereen die iets aan wil tonen of een test doet voor wat dan ook!

Maar kun je iets meer informatie geven?
Op welk punt is er precies gefocussed?
Welk type focus is er gebruikt?
Is er vanaf statief gewerkt?
Afstand tot het onderwerp?

Afgezien van dat lijkt dit me niet de ideale testopstelling/beoordelingssituatie...
- Allerlei rare golvende lijnen waarbij adhv de foto niet precies bepaald kan worden wat de diepte is.
- De kat zou bewogen kunnen hebben nadat er gefocussed is.
- Er is waarschijnlijk ge-recomposed nadat er gefocussed is, aannemende dat er ergens op de kop gefocussed is en niet midden op de vacht.
- 900px is te klein om dit goed te kunnen beoordelen.
- van wat ik ondanks alles op dit formaat kan zien vind ik geen van beide foto's echt goed scherp, dit kan met de lens en hoge iso te maken hebben natuurlijk, niet perse met de AF.
- van wat ik in foto 2 kan zien lijkt me het witte strookje op het pootje en delen van de deken vooraan scherper dan de kop, maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen op deze maat.

Dit is niet om je te ontmoedigen iets aan te tonen of te testen, maar even twee foto's "opdiepen" die zich in deze vorm totaal niet lenen voor een goede beoordeling is wel wat kort door de bocht in vergelijking met tests op andere sites waarin het probleem duidelijk naar voren komt. Komt bij dat Pentax zelf het probleem ook erkent heeft en naar het schijnt aan een firmware oplossing werkt.

Begrijp me niet verkeerd, ik juich het alleen maar toe dat je de foto's op zoekt. Maar zelfs al zouden deze foto's op groter formaat goed in focus blijken te zijn, dan zegt het nog niets over het wel/niet-bestaan van het probleem bij jou K5. Ik hoop zelfs dat je met een andere test aan kon tonen dat jou K5 het probleem niet heeft! Dat zou namelijk betekenen dat die honderden andere mensen hun K5 allemaal kunnen inruilen, het is dan immers een productiefout, jammer genoeg is er naar mijn weten tot nu toe nog niemand geweest die dat heeft aan kunnen tonen. Het heeft daarom vooralsnog ook geen enkele zin om de camera om te ruilen, omdat ze allemaal het probleem lijken te hebben. Een firmware update is daarom ook helemaal niet zo'n gek idee, dit zou ook helemaal geen zin hebben als niet alle camera's het probleem hebben.

Zeer interessante en relevante link: http://falklumo.blogspot.com/2011/02/lumolabs-pentax-k-5-low-light-focus.html
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2011, 03:50:11 door jjw »

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
Minder ouwe poes
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2011, 22:38:40 »
N.a.v. de stellige bewering van jjw dat de K-5 frontfocust bij "tungsten" licht, even twee foto's opgediept die ik bij zeer zwakke verlichting
(gloeilamp en indirect halogeenlicht) genomen heb door een FA 50/1.4 met de AF-functie van de K-5.
Volgens mij is er voldoende scherpte (bij F2.0) en ook de ruis (op 3200 iso) valt best mee, temeer daar het crops (ca. 30% v.orig.) betreft.