Hulde voor iedereen die iets aan wil tonen of een test doet voor wat dan ook!
Maar kun je iets meer informatie geven?
Op welk punt is er precies gefocussed?
Welk type focus is er gebruikt?
Is er vanaf statief gewerkt?
Afstand tot het onderwerp?
Afgezien van dat lijkt dit me niet de ideale testopstelling/beoordelingssituatie...
- Allerlei rare golvende lijnen waarbij adhv de foto niet precies bepaald kan worden wat de diepte is.
- De kat zou bewogen kunnen hebben nadat er gefocussed is.
- Er is waarschijnlijk ge-recomposed nadat er gefocussed is, aannemende dat er ergens op de kop gefocussed is en niet midden op de vacht.
- 900px is te klein om dit goed te kunnen beoordelen.
- van wat ik ondanks alles op dit formaat kan zien vind ik geen van beide foto's echt goed scherp, dit kan met de lens en hoge iso te maken hebben natuurlijk, niet perse met de AF.
- van wat ik in foto 2 kan zien lijkt me het witte strookje op het pootje en delen van de deken vooraan scherper dan de kop, maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen op deze maat.
Dit is niet om je te ontmoedigen iets aan te tonen of te testen, maar even twee foto's "opdiepen" die zich in deze vorm totaal niet lenen voor een goede beoordeling is wel wat kort door de bocht in vergelijking met tests op andere sites waarin het probleem duidelijk naar voren komt. Komt bij dat Pentax zelf het probleem ook erkent heeft en naar het schijnt aan een firmware oplossing werkt.
Begrijp me niet verkeerd, ik juich het alleen maar toe dat je de foto's op zoekt. Maar zelfs al zouden deze foto's op groter formaat goed in focus blijken te zijn, dan zegt het nog niets over het wel/niet-bestaan van het probleem bij jou K5. Ik hoop zelfs dat je met een andere test aan kon tonen dat jou K5 het probleem niet heeft! Dat zou namelijk betekenen dat die honderden andere mensen hun K5 allemaal kunnen inruilen, het is dan immers een productiefout, jammer genoeg is er naar mijn weten tot nu toe nog niemand geweest die dat heeft aan kunnen tonen. Het heeft daarom vooralsnog ook geen enkele zin om de camera om te ruilen, omdat ze allemaal het probleem lijken te hebben. Een firmware update is daarom ook helemaal niet zo'n gek idee, dit zou ook helemaal geen zin hebben als niet alle camera's het probleem hebben.
Zeer interessante en relevante link:
http://falklumo.blogspot.com/2011/02/lumolabs-pentax-k-5-low-light-focus.html