Auteur Topic: Strandtent [p645N]  (gelezen 956 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Buksbeest

  • Gast
Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2011, 18:06:00 »
O zit dat zo...  ::) Bedankt voor je uitleg!

Ik heb mezelf hetzelfde afgevraagd, tot ik er 1 kocht en ik snap hem nu volledig.
Het is grappig, want het is echt fotografie in zijn essentie (okee, op de Kodak Brownie na).
Gewoon een zwart doosje, geen batterijen (!) en alles vrij instelbaar.
In de bulb stand kan je zelfs nog vrij aan het diafragma draaien  :D.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2011, 18:06:00 »

Alwin

  • Gast
Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2011, 18:04:12 »
O zit dat zo...  ::) Bedankt voor je uitleg!

Buksbeest

  • Gast
Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2011, 18:01:47 »
Waarom heeft de Lubitel twee lenzen eigenlijk? 3D fotografie avant-la-lettre?

Ze kende het "reflex" nog niet.
Dus je kijkt in de schacht, op een vaste spiegel door de bovenste lens.
De sluiter voor het belichten van het negatief (en diafragma etc) zit in de onderste lens, die maakt de foto.

Alwin

  • Gast
Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2011, 17:58:49 »
Wel eens door de zoekerschacht van mijn Lubitel gekeken? Die is weer vrij riant vergeleken met, wel... bijna iedere zoeker  :D.

Waarom heeft de Lubitel twee lenzen eigenlijk? 3D fotografie avant-la-lettre?

Buksbeest

  • Gast
Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2011, 17:56:13 »
Een leuke manier om uit te leggen dat je geheugen zich aanpast al naar gelang je digitaal of analoog fotografeert! Het kan inderdaad een week of wat duren voordat een rolletje vol is geschoten en ontwikkeld is. Als het korte termijn geheugen het plaatje niet heeft kunnen opslaan en heeft kunnen oversluizen naar het middellange termijn geheugen dan is de info weg. Daar zit wat in. Niet gek voor iemand die in een fotowinkel werkt! ;D

Je kan wel domme dat ik denke ben... uhrm... Ja!  :D

Alwin

  • Gast
Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2011, 17:54:19 »
Een leuke manier om uit te leggen dat je geheugen zich aanpast al naar gelang je digitaal of analoog fotografeert! Het kan inderdaad een week of wat duren voordat een rolletje vol is geschoten en ontwikkeld is. Als het korte termijn geheugen het plaatje niet heeft kunnen opslaan en heeft kunnen oversluizen naar het middellange termijn geheugen dan is de info weg. Daar zit wat in. Niet gek voor iemand die in een fotowinkel werkt! ;D

Buksbeest

  • Gast
Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2011, 17:54:08 »
heb je al eens door de zoeker gekeken van de Hasselblad H4D-60, die is in vergelijk met de 645D weer gigantisch. Is er eigenlijk verschil in de zoeker van de 645N en de 645D?

De H4D-60 niet, maar de gewone H4D wel (Dus zonder MP-bepalende achterwand).
Is inderdaad groot, maar kan me niet herinneren dat hij nou zoveel groter was.
Verschil tussen de 645D en 645N lijkt me wel, spiegel van de N is groter, dus ik denk ook groter zoekerbeeld. Maar moet ze naast elkaar hebben voor vergelijking.
Wel eens door de zoekerschacht van mijn Lubitel gekeken? Die is weer vrij riant vergeleken met, wel... bijna iedere zoeker  :D.

RonHendriks

  • Gast
Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2011, 17:49:49 »
Viel me ookal op! Op de Photokina was het ookal zo erg. Ik had eerst de 645D in handen, daarna de K-r. Schrok me kapot  :D
heb je al eens door de zoeker gekeken van de Hasselblad H4D-60, die is in vergelijk met de 645D weer gigantisch. Is er eigenlijk verschil in de zoeker van de 645N en de 645D?

Buksbeest

  • Gast
Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2011, 17:44:41 »
Het mooiste aan de kamera vind ik het bijzonder grote zoekerbeeld. Dat helpt enorm bij het manueel scherpstellen. Vergeleken daarbij heeft mijn K20D maar een frutsel kleine zoeker.

Viel me ookal op! Op de Photokina was het ookal zo erg. Ik had eerst de 645D in handen, daarna de K-r. Schrok me kapot  :D

Ik kan me de weersomstandigheden niet meer precies herinneren. Het zal wel ongeveer kloppen zoals het op de foto staat. Een foto is toch een weergave van de werkelijkheid immers?

Ja plus/minus wel. Kan natuurlijk altijd zo zijn dat je lucht heel erg overbelicht is. Die kans is klein, maar bestaat. Vandaar dat ik het vroeg.
Ook grappig: Je kan je het niet meer herinneren. Is vaak bij digitaal wel anders. Dan zie je het gelijk, een direct referentiekader. Bij analoog duurt het soms een paar dagen en ben je veel details vergeten  :D

Alwin

  • Gast
Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2011, 17:37:20 »
Het mooiste aan de kamera vind ik het bijzonder grote zoekerbeeld. Dat helpt enorm bij het manueel scherpstellen. Vergeleken daarbij heeft mijn K20D maar een frutsel kleine zoeker. Bedankt voor je commentaar. Ik kan me de weersomstandigheden niet meer precies herinneren. Het zal wel ongeveer kloppen zoals het op de foto staat. Een foto is toch een weergave van de werkelijkheid immers?

Buksbeest

  • Gast
Re:Strandtent [p645N]
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2011, 17:28:30 »
Was de lucht ook zo doortekeningloos?

Persoonlijk zou ik dan een iets meer panoramische uitsnede maken, minder lucht.
Dan wordt je meer naar links en rechts getrokken, wat weer overeenkomt met de wijsrichting van het erg leuke bordje.

Verder: Leuke camera hea?  :D

Alwin

  • Gast
Strandtent [p645N]
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2011, 17:22:57 »
Deze foto heb ik al enkele maanden geleden gemaakt op het strand van Katwijk. Ik heb toen bij de fotowinkel de negatieven niet laten inscannen, heb er alleen foto's van laten maken. Nu ik zelf een fotoscanner heb, heb ik deze dus maar eens ingescand. Commentaar en kritiek is welkom.



Groet, Alwin.