Auteur Topic: Cactus woes  (gelezen 4548 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Cactus woes
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2011, 08:51:05 »
Gisteren had ik een workshop strobisme (review komt..). Ideaal om met je eigen gear te werken want daar moet je het verder per slot van rekening ook mee doen.

Vrijdagavond even mijn flitsrommel geïnspecteerd en klaargezeten met een heleboel batterijen. Alle flitsers deden het. Nu even een check op de Cactus V4 set: 1 trigger, vier receivers. Yuks, de trigger werkt niet! Hm.. waarschijnlijk de batterij... He, waar zit de batterij bij de trigger. Schroevedraaier nodig! Dat is -1. Zit daar een niet echt courante batterij in, die ik dis niet op voorraad heb. Dat is -2. Nou ja, morgen dan maar even proberen een batterij te scoren.

Zaterdag: Erwin had een batterij voor mij, erin gezet. Helaas pindakaas: trigger is echt overleden. Dat is -3. Maar goed, een vriend die mee was had ook cactus v4, dus ik kon mijn receivers/flash op zijn kanaal instellen.... Géén van de vier receivers deed het!!! Dat is -4 erbij! Voor de duidelijkheid: zijn trigger/receiver combi werkte wel.

NB: sets waren nog zelden gebruikt, helemaal schoon, altijd droog bewaard.

Tijdens de cursus waren en verschillende setups, en we wisselde gewoon allemaal van trigger. Wat opviel (en ook in de evaluatie werd bevestigd) is dat de cactus erg onbetrouwbaar was. Er waren verschillende setups met Cactus en allemaal hadden ze misfires. Bijzonder vervelend, het model staat daar model te zijn en wij proberen een flitser te laten afgaan.

In eerste instantie riepen alle V4 bezitters 'doet ie anders nooit', maar dat werd later toch wat genuanceerd ;)

Bram en Erwin hebben, als professionele strobisten, ook met Cactus gewerkt. Zij kwamen snel tot de conclusie dat ze niet betrouwbaar zijn en werken nu met Yongnuo triggers. Die hebben inderdaad de hele dag prima gewerkt.

Als ik één ding niet kan uitstaan is het niet werkende spullen: om met Bram te spreken: "Je auto, fotogear en je vrouw moeten het altijd doen"...

Ik ben nu dus in het bezit van een Yongnuo set, bestaande uit twee triggers (ook hierbij altijd een back!) en drie receivers.. Gisteravond even mee gespeeld en werkt idd prima. Voelt ook veel solider aan. Voor de prijs hoef je het echt niet te laten: http://www.fotoshopaalten.nl/ Nog geen 60 euro voor een set (trigger + receiver) en losse receivers onder de 28 euro...

Tot zover mijn real life ervaringen met Cactus!

Uiteraard ga ik nog eens verder stoeien met een geleende cactus trigger in combinatie met mijn receivers en kijken of ik mijn kapotte trigger kan maken, maar werken ermee doe ik vooralsnog niet meer...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Cactus woes
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2011, 08:51:05 »