Ja, ik zie ook wel, dat het (veel) beter kan

De omstandigheden waren er ook knap beroerd. Ik weet niet, waar het idee vandaan komt, dat er TL-licht was: dat was er niet. Er stonden wat (gekleurde en witte) spots aan de zijkanten van het "podium", en er brandden wat plafondspotjes, maar die laatse lichtbron droeg nauwelijks bij aan de hoeveelheid totaallicht. De gekleurde spots brandden ook niet constant (behalve die rode, gericht op de zanger en een, dacht ik, blauwe of groene): soms aan, soms uit.
Ik maakte inderdaad gebruik van AF. Het viel me nog mee, dat die, gezien het weinige beschikbare licht, nog reageerde: weinig last van hunten e.d. gehad.
Ook in de keuze van m'n standpunt werd ik flink beperkt: vanuit de hoeken van het podium kon ik nog wat afstand houden, maar recht voor het podium kon ik alleen komen, als ik bijna tegen het podium aanstond. En dan nog moest ik snel zijn, omdat er anders achter me geklaagd werd, dat ik in het zicht van iemand stond. Vandaar, dat ik ook vaak koos voor een laag standpunt: op m'n hurken.
De lens (m'n Sigma 28-70mm, F/2,8) stond steeds vol open. Misschien had ik m'n Pentax-M 50mm F/1,7 moeten gebruiken, maar dan had ik alleen maar handmatige focus gehad, en dat leek me met al die bewegende objecten ook niet zo handig.
Voor m'n volgende poging tot het maken van concertfoto's zal ik toch iets moeten kiezen met iets gunstiger omstandigheden, al zullen die altijd ver van het ideale blijven.
Jan.