Auteur Topic: Bloeband (m'n eerste concertfoto's)  (gelezen 1988 keer)

jjw

• Gast
Re:Bloeband (m'n eerste concertfoto's)
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2011, 17:24:49 »
de automagische belichting van de camera (

:D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2011, 17:24:49 »

gnodde

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2011, 15:43:06 »
Ik mis eigenlijk vooral sfeer, vind alle foto's nogal licht overkomen, was de ruimte echt zo licht? Foto 5 is namelijk veel donkerder dan de rest, vooral het lichte plafond vind ik jammer. Als ik naar je filmpje in het andere topic kijk, dan lijkt de ruimte daar veel donkerder te zijn.

De verlichting was erg wisselend. Bovendien probeert de automagische belichting van de camera (in Av-stand) er nog een soort gemiddelde van te maken. Dat is dus duidelijk een fout van me. Ik had de belichting handmatig moeten regelen/corrigeren. Al was ik daar dan flink mee bezig geweest vanwege de wisselende verlichting.
Op Foto 1 zie je rechts op de foto één van de 2 lichtpunten (de andere - ook met een aantal spots - stond aan de andere kant van het podium). Een witte spot, vlak onder het plafond, stond bijna horizontaal gericht, en verlichtte dus, als hij aan stond, een flink stuk van dat plafond mee, hetgeen voor spreiding van het licht zorgde. Dat maakte, hoewel het toch echt niet veel licht was, het totaal toch wat "vlak".
En bij het maken van foto 5 stond die ene spot, denk ik, net niet aan.

Jan.

Edit: meer foto's zijn te vinden op http://www.gnodde.com/fotoalbums/RidderRock/.

jjw

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2011, 15:24:49 »
Ik vind de composities goed gekozen. Met foto 3 als favoriet.

Wel is er inderdaad nog aardig wat ruis aanwezig. Ik mis eigenlijk vooral sfeer, vind alle foto's nogal licht overkomen, was de ruimte echt zo licht? Foto 5 is namelijk veel donkerder dan de rest, vooral het lichte plafond vind ik jammer. Als ik naar je filmpje in het andere topic kijk, dan lijkt de ruimte daar veel donkerder te zijn.

gnodde

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2011, 14:01:17 »
Ja, ik zie ook wel, dat het (veel) beter kan  :D
De omstandigheden waren er ook knap beroerd. Ik weet niet, waar het idee vandaan komt, dat er TL-licht was: dat was er niet. Er stonden wat (gekleurde en witte) spots aan de zijkanten van het "podium", en er brandden wat plafondspotjes, maar die laatse lichtbron droeg nauwelijks bij aan de hoeveelheid totaallicht. De gekleurde spots brandden ook niet constant (behalve die rode, gericht op de zanger en een, dacht ik, blauwe of groene): soms aan, soms uit.
Ik maakte inderdaad gebruik van AF. Het viel me nog mee, dat die, gezien het weinige beschikbare licht, nog reageerde: weinig last van hunten e.d. gehad.
Ook in de keuze van m'n standpunt werd ik flink beperkt: vanuit de hoeken van het podium kon ik nog wat afstand houden, maar recht voor het podium kon ik alleen komen, als ik bijna tegen het podium aanstond. En dan nog moest ik snel zijn, omdat er anders achter me geklaagd werd, dat ik in het zicht van iemand stond. Vandaar, dat ik ook vaak koos voor een laag standpunt: op m'n hurken.
De lens (m'n Sigma 28-70mm, F/2,8) stond steeds vol open. Misschien had ik m'n Pentax-M 50mm F/1,7 moeten gebruiken, maar dan had ik alleen maar handmatige focus gehad, en dat leek me met al die bewegende objecten ook niet zo handig.
Voor m'n volgende poging tot het maken van concertfoto's zal ik toch iets moeten kiezen met iets gunstiger omstandigheden, al zullen die altijd ver van het ideale blijven.

Jan.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2011, 13:00:21 »
Tja, ik vind die ruis nog best wel meevallen.
Zeker als je het formaat niet al te groot maakt.
Wel ben ik met Ron eens, dat je het de autofocus en de sensor het extra moeilijk maakt met de verschillende golflengten van het licht.
Daar kun jij niets aan doen; dat zijn de omstandigheden.
De laatste prent vind ik de meeste expressie tonen, daar gaat het bij dit soort foto's toch vooral om, en inderdaad randje weghalen.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2011, 12:22:23 »
Jeetje ja ik zit toch wat te dubben over wat hierover te zeggen. Ik zie toch zo ongelofelijk veel ruis dat voor mijn gevoel de bruikbaarheid van de sensor voorbij gestoken is. Al mag er bij concerten best wat mooie ruis aanwezig zijn. Zoals bij het plafond in foto 3 is het gewoon echt lelijk. Ik denk dat omzetting naar zwart/wit je al van heel wat ellende kan verlossen. De verlichting kun je uiteraard niet sturen en die brengt je hier ook wel in de problemen denk ik. Voor mijn gevoel heb je hier geprobeert te werken met AF, maar je lichtmeetsysteem kan geen koek bakken van de twee verschillende lichtsoorten (tungsten en TL). Hierdoor wordt je kleur verkeerd gemeten en de golflengte dus in de war gestuurd waardoor je focus in geen enkele foto op de plaats ligt waar die behoort te zijn. Dan heb je een paar verkeerde standpunten (wellicht had je ook geen keuze), maar de hoorn bedekt het gezicht teveel en de viool had ik liever op dan onder bekeken.

Kortom goed bezig en vooral doorgaan.

De K-x sensor kan zeker niet tippen aan de K-5, dat is me wel duidelijk.

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2011, 11:33:51 »
hier zie ik in foto 4 eigenlijk hetzelfde als in het filmpje; de zanger is opzich redelijk scherp maar zijn gezicht is heel soft.

heb je de foto's lichter gemaakt? in b.v. foto 1 lijkt het podium lichter dan ik zou verwachten met die lampen.

gr jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2011, 10:39:10 »
Jan,

Dit lijkt me nu zo verschrikkelijk moeilijk om te doen, zelfs met de ISO mogelijkheden van de K-x.
Het zou mij zeker niet beter zijn vergaan. Die gasten staan niet stil, dus je zit met sluitertijd en belichting en "het moment" is zo voorbij.

Ik kan me aansluiten bij hetgeen gezegd door Mharda. Voor mij zijn fotos 3 en 5 de mooiste foto's. Daarin komt met name het plezier van de bandleden tot uitdrukking en dat is waar het met podiumkunsten toch altijd om gaat. Kunnen ze "het publiek pakken" en dat zou naar mijn idee altijd uit een fotoreportage moeten blijven. Zo te zien aan de foto's is dat aardig gelukt.

Groet
Edzo

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2011, 08:46:28 »
Altijd leuk met hoge ISO spelen...

Wel vind ik bij alle foto's scherpte ontbreken, dat is jammer...

Bij foto 1 ligt de focus niet op de zanger. Er is trouwens nog wel erg veel ruis aanwezig. Ook de lichtvlek in het gezicht van zanger stoort.

Foto 2 heeft een vreemde combi tussen de gekleurde podiumlichten op de onderkant en bijna clean TL op de bovenkant. Uiteraard is de lamp ook niet echt een waardevolle aanwinst, al weet ik dat die niet makkelijk te vermijden is.

Foto 3 vind ik de beste van de serie: ik zie emotie, plezier. Jammer ook hier van de scherpte

Foto 4 zou ik veel krapper kaderen: zeker linker losse arm weg. Verder wat harder in de ruisonderdrukking en gooi er dan maar flink wat verscherping tegen aan...

Foto 5 is ook leuk. Ik zou klein reepje rechts weghalen en over ruis/scherpte genoeg gezegd ;)

Ik moet zeggen: concertfoto's maken is erg leuk, maar absoluut één van de moeilijkste takken van fotografie!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

gnodde

• Gast
Bloeband (m'n eerste concertfoto's)
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2011, 01:11:54 »
Vanavond in het plaatselijke buurthuis in Berkhout naar "Ridderrock" geweest. Een 3-tal bands speelde daar. In één van die bands speelde een tafeltennis-genoot van me, en van die band zijn onderstaande foto's.
Alle foto's zijn gemaakt op ISO 6400. Wel wat ruisreductie toegepast, maar niet veel.

Nr. 1:

Nr. 2:

Nr. 3:

Nr. 4:

Nr. 5:

Jan.