Auteur Topic: Pentax 16-50 DA* f/2.8 ED AL (IF) SDM  (gelezen 21462 keer)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Pentax 16-50 DA* f/2.8 ED AL (IF) SDM
« Reactie #62 Gepost op: 7 februari 2011, 11:59:43 »
:schaam: op mijn vraag, lijdt (jaja) tot een aardige discussie  :schaam:
Voor mij is gewoon belangrijk om even te zien of mijn geld niet
voor niks is uitgegeven aan het objectief.

Dus:
1. de lens wel goed is qua scherpte?
2. Ligt het anders aan die tolerance?
3. Zit de focus wel lekker?

Ik wil best een keer met je samen kijken naar dit objectief. Nu zeg ik niet dat ik een expert ben maar ik denk wel dat we er samen moeten kunnen uitkomen of het probleem een focusprobleem is of een ander probleem.
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2011, 12:10:08 door EricR »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #62 Gepost op: 7 februari 2011, 11:59:43 »

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #61 Gepost op: 7 februari 2011, 11:33:38 »
 :schaam: op mijn vraag, lijdt (jaja) tot een aardige discussie  :schaam:
Voor mij is gewoon belangrijk om even te zien of mijn geld niet
voor niks is uitgegeven aan het objectief.

Dus:
1. de lens wel goed is qua scherpte?
2. Ligt het anders aan die tolerance?
3. Zit de focus wel lekker?

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #60 Gepost op: 7 februari 2011, 11:26:17 »
Ik ga mee met Ruurd en beeindig de discussie, bij jou komt er toch nooit een einde aan. Als je niet kan begrijpen dat bij wel scherpe foto's op f8 er in ieder geval niks mis is met de algehele scherpte van een objectief dan heeft zo'n discussie weinig nut. Je blijft maar hangen op focusproblemen terwijl mogelijk er andere problemen spelen.
Je zegt in je eerste zin dat je je dicussie eindigt en met je tweede zin begin je al weer...

Ik blijft niet hangen op de focus probleem maar dat is een stap als je wil uit zoeken wat het probleem is.
Er is al gezegd dat de lens het scherpst is tussen de f/4 en f/5.6 maar bij f/2.8 moet die in het midden ook gewoon scherp zijn, kijk maar naar de test/reviews. Als die in het midden niet scherp is dan is er iets anders aan de hand dan "algehele scherpte" waar je het nu over hebt en dan is het een logische stap om de focus te testen want dat is één van de weinige dingen dat je kan doen want je hebt de spullen niet om de objectief verder te testen.
Of weet jij nog meer opties?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 7 februari 2011, 11:10:49 »
Ik ga mee met Ruurd en beeindig de discussie, bij jou komt er toch nooit een einde aan. Als je niet kan begrijpen dat bij wel scherpe foto's op f8 er in ieder geval niks mis is met de algehele scherpte van een objectief dan heeft zo'n discussie weinig nut. Je blijft maar hangen op focusproblemen terwijl mogelijk er andere problemen spelen.

:drinks:

;D ;D ;D

Ruurd

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #58 Gepost op: 7 februari 2011, 10:37:15 »
Ik ga precies het zelfde te werk maar begin ergens anders, want je kan namelijk niet vast stellen of de lens wel of niet scherp is als het beeld/foto niet goed in focus is of wil jij beweren dat jij kan zien of de lens wel of niet scherp is ook al is de foto niet in focus?
Zo ja ben ik heel benieuwt hoe jij dat doet.  :)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #57 Gepost op: 7 februari 2011, 10:27:49 »
Ik ga anders te werk, eerst het ene uitsluiten voordat ik ga onderzoeken of het ergens anders aan kan liggen. Als het objectief over de hele lijn geen goede scherpte laat zien heb je een ander probleem dan alleen een focusprobleem.
Ik ga precies het zelfde te werk maar begin ergens anders, want je kan namelijk niet vast stellen of de lens wel of niet scherp is als het beeld/foto niet goed in focus is of wil jij beweren dat jij kan zien of de lens wel of niet scherp is ook al is de foto niet in focus?
Zo ja ben ik heel benieuwt hoe jij dat doet.  :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 6 februari 2011, 21:36:24 »
 :-X :-X
zucht....

Dit begint te lijken op een scootmobielfocus..... i.p.v. autofocus. :'(

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #55 Gepost op: 6 februari 2011, 17:27:14 »
Je hebt inderdaad niks aan speculaas, daarom moet je eerst de focus checken.
Als je naar het gedeelte kijkt of het wel of niet de scherp is, is het handig om zeker te zijn dat het gedeelte wel goed in focus is of niet?

Ik ga anders te werk, eerst het ene uitsluiten voordat ik ga onderzoeken of het ergens anders aan kan liggen. Als het objectief over de hele lijn geen goede scherpte laat zien heb je een ander probleem dan alleen een focusprobleem.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #54 Gepost op: 6 februari 2011, 17:15:55 »
Alleen heb je weinig aan speculaas. Lijkt me handig om eerst uit te sluiten of er uberhaupt een probleem is met de scherpte op welk diafragma ook.
Je hebt inderdaad niks aan speculaas, daarom moet je eerst de focus checken.
Als je naar het gedeelte kijkt of het wel of niet de scherp is, is het handig om zeker te zijn dat het gedeelte wel goed in focus is of niet?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #53 Gepost op: 6 februari 2011, 16:19:23 »

Scherpstellen en resolutie zijn twee verschillende dingen.

Alleen heb je weinig aan speculaas. Lijkt me handig om eerst uit te sluiten of er uberhaupt een probleem is met de scherpte op welk diafragma ook.

Verder ben ik bekend met de basisbeginselen, maar bedankt dat je het nog even wil uitleggen.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #52 Gepost op: 6 februari 2011, 16:15:01 »
Volgens mij ging het om de scherpte en dan moet je eerst achterhalen of het objectief uberhaupt goede scherpte kan opleveren bij kleinere diafragma's. Als op F8 nog steeds scherpteproblemen aanwezig zijn is er een probleem met het objectief. Als op grotere diafragma's problemen spelen met de scherpte mogelijk ook maar dat kan een front of backfocus probleem. Zou eerst uitsluiten of er een probleem is op alle diagfragma's.
Maar er werd gespeculeerd dat het een focus probleem misschien was.
Daarom heb ik een commentaar gegeven hoe dat te testen.
Toen kwam de vraag bij welke f-getal je dat het beste de focus kan testen en het antwoord daarop is wijd open, f/2.8.
Daar ging mijn commentaar over waar je dat aanhaalt, scherpte was niet belangrijk in dit geval maar de focus.

Scherpstellen en resolutie zijn twee verschillende dingen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #51 Gepost op: 6 februari 2011, 15:28:54 »
kijk eens even hier: http://focustestchart.com/focus10.pdf

vooral pagina 10 is handig!

of nog handiger: klik hier
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #50 Gepost op: 6 februari 2011, 15:20:36 »
Helaas nog geen kans gezien het te testen.
Maar heeft iemand stapsgewijs misschien een handleiding
hoe ik het nu het beste kan testen?

Range: 16 - 28 - 50mm
Diafragma: f.2.8 - f.5.6 - f.8.0 - f11.0
Modus: Av of M?

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #49 Gepost op: 6 februari 2011, 14:59:30 »
En dat is nu net precies wat we willen testen, of de focus wel of niet goed werkt  ;)

Volgens mij ging het om de scherpte en dan moet je eerst achterhalen of het objectief uberhaupt goede scherpte kan opleveren bij kleinere diafragma's. Als op F8 nog steeds scherpteproblemen aanwezig zijn is er een probleem met het objectief. Als op grotere diafragma's problemen spelen met de scherpte mogelijk ook maar dat kan een front of backfocus probleem. Zou eerst uitsluiten of er een probleem is op alle diagfragma's.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #48 Gepost op: 6 februari 2011, 14:46:10 »
En de kans op focusfouten dus het grootst, ook al is f2.8 minder foutgevoelig dan f1.4 natuurlijk.
En dat is nu net precies wat we willen testen, of de focus wel of niet goed werkt  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #47 Gepost op: 6 februari 2011, 02:15:37 »
Als je snel handmatig zoomt met de eerste twee dan kun je inderdaad een wat zwaarder punt voelen.
Heeft met het schuifsysteem te maken.
De 50-135mm heeft dit niet omdat deze inwendig zoomt. Gaat bij mij zeer gladjes.

Mijn 16-50/2.8 had ik daarom meteen na de aanschaf laten terugzenden naar De Beukelaer. Enkele weken later kreeg ik hem ongewijzigd terug met de mededeling dat na controle alles normaal bleek te werken. In de loop van de daarop volgende maanden verminderde de stroefheid in de zoomslag vanzelf en nu valt het mij zelfs niet meer op.
Wat de optische kwaliteiten betreft, blijft het een eigenaardig zacht objectief. Mijn Tamron 17-50/2.8 is scherper, maar vervormt veel opvallender aan de randen. Ook de kleuren en het bokeh van de Tamron bekoren mij minder dan die van de Pentax. Soms zou ik de Pentax willen verkopen en soms ben ik gelukkig dat ik hem nog heb. Merkwaardig, hé?

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #46 Gepost op: 5 februari 2011, 17:10:16 »
De scherpstelling word volgens mij altijd bij volle diafragma opening gedaan anders zou het zoekerbeeld donkerder worden als je gaat diafragmeren.
De 'focus fout' die jij beschrijft heeft meer te maken met de bewegingen die je maakt tussen het scherpstellen en afdrukken.
Iedere beweging die je maakt heeft invloed op de DOF, dus als je dit secuur wilt testen dan moet je dat doen met statief en afstandsbediening.
De af op AF-c instellen zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

De scherpstelling wel maar als je wilt beoordelen of een objectief echt scherp is doe je toch het beste op een kleiner diafragma dan wide open. Het resultaat kan nogal eens tegenvallen als je wide open de scherpte wil beoordelen.

Soap vind de 16-50 niet scherp genoeg maar heeft maar tot f4.5 geschoten, mogelijk vind hij de scherpte beter als hij op een kleiner diafragma schiet. Het aantal beeldlijnen is direct gerelateerd aan de scherpte.

Als op kleinere diafragmas (f 5.6 - f8) de scherpte nog steeds te wensen overlaat speelt er iets anders.

Serpiente

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 5 februari 2011, 16:00:19 »
Ik heb het met mijn DA* 300 gedaan met een rij knijpers,een boek (schuin van onderen fotograferen) en batterijen fotograferen. Allemaal op een statief met de grootste opening (in mijn geval F4). Kan je bij de K-x niets zelf compenseren of hebben alleen de K20d, K7 en K5 die optie?

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 5 februari 2011, 15:26:29 »
En de kans op focusfouten dus het grootst, ook al is f2.8 minder foutgevoelig dan f1.4 natuurlijk. Tevens is op f2.8 de scherpte nog lang niet optimaal. Als je een goed beeld wilt hebben van de scherpte schiet je op de sweet spot van het objectief, niet wide open.

De scherpstelling word volgens mij altijd bij volle diafragma opening gedaan anders zou het zoekerbeeld donkerder worden als je gaat diafragmeren.
De 'focus fout' die jij beschrijft heeft meer te maken met de bewegingen die je maakt tussen het scherpstellen en afdrukken.
Iedere beweging die je maakt heeft invloed op de DOF, dus als je dit secuur wilt testen dan moet je dat doen met statief en afstandsbediening.
De af op AF-c instellen zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 5 februari 2011, 14:12:20 »
En dat is voor de da* 16-50?
nee dat geld voor alle lenzen zo'n beetje. Over het algemeen zijn lenzen zo gefrabriceerd dat ze optimaal functioneren als je ze 2 stops diafragmeerd. Een 1.4 lens zal dus beter zijn bij 2.8, terwijl je kitlens van f4 pas bij f8 optimaal zal zijn. Dit is natuurlijk een grofweg aanpak.

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #42 Gepost op: 5 februari 2011, 13:53:35 »
En dat is voor de da* 16-50?

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #41 Gepost op: 5 februari 2011, 13:01:53 »
Gewoon f/2.8 gebruiken, dan is het DOF het kleinst.
Wel je het echt perfect dan dan moet je testen op 16mm, 28mm en 50mm zo dat je het hele bereik van de lens test.

En de kans op focusfouten dus het grootst, ook al is f2.8 minder foutgevoelig dan f1.4 natuurlijk. Tevens is op f2.8 de scherpte nog lang niet optimaal. Als je een goed beeld wilt hebben van de scherpte schiet je op de sweet spot van het objectief, niet wide open.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #40 Gepost op: 5 februari 2011, 11:37:22 »
Gewoon f/2.8 gebruiken, dan is het DOF het kleinst.
Wel je het echt perfect dan dan moet je testen op 16mm, 28mm en 50mm zo dat je het hele bereik van de lens test.

En je moet het buiten doen omdat daar de AF sensor daar op is ingesteld, het licht van lampen heeft een andere temperatuur en daardoor een andere frequentie dus het licht reageert anders en daardoor komt de focus iets naar voren (als het goed is, kan ook naar achteren zijn als ik het fout heb)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #39 Gepost op: 5 februari 2011, 10:57:58 »
Ik ga even proberen vandaag of morgen dat te testen.
Dus buiten, op statief, dichtbij en dan even een serie maken
met oplopend diafragma?

Dank voor de uitleg! Hopen dat de lens gewoon goed is  ???

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #38 Gepost op: 5 februari 2011, 01:30:08 »

Misschien wat instellingen die ik voor de m 50mm 1.7
gebruik die niet lekker werken met een AF lens? (catch in focus, diafragma ring optie aan, ?)
Misschien toch een defect aan de lens of iets mis mee?
Op sommige foto's lijkt de lens wat meer het focuspunt links boven in te hebben

Die instellingen hebben geen enkele invloed op de werking van AF-objectieven. Daar zal het dus niet aan liggen.

Zou zoals al eerder opgemerkt even testen met een kleiner diafragma, als je dan nog scherpteproblemen hebt ligt het waarschijnlijk aan het objectief.