Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127716 keer)

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #96 Gepost op: 8 november 2010, 17:16:40 »
Maar nog steeds geen voorraad!

Volgens mij gaat Pentax de vraag niet kunnen bijhouden  :-X.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #96 Gepost op: 8 november 2010, 17:16:40 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 8 november 2010, 17:04:26 »
Kern van de zaak is dat Pentax zich nergens voor hoeft te schamen. En dat is voor nu het allerbelangrijkste. De K-5 zal niet de snelste AF of de hoogste FPS hebben, maar wel een beeldkwaliteit waar je (op dit moment) U tegen zegt.
7 fps is gelijk aan de D300s en sneller dan de 6fps van de D7000. De Canon 7d is wel iets sneller met 8fps. Met hogere camera's mag je de K5 gewoon niet vergelijken. Naar de AF ben ik wel echt nieuwsgierig. Een camera waarmee je snel en nauwkeurig kunt scherpstellen in combinatie met een geweldige beeldkwaliteit maakt het alleen maar mooier. Een foto die niet scherp is maar wel mooie kleuren en dynamisch bereik is ook niet alles.

Inderdaad geen camera maar als ik de 10,20 of 7 nog in bezit had gehad dan was ik gelijk voor de 5 gegaan..
Ik denk persoonlijk dat Pentax een grote fout heeft gemaakt door na de K10d (Sony sensor) met Samsung in zee te gaan. De K10d heeft veel awards gewonnen. Hij won op veel fronten van de Canon 30D en Nikon D80. Als dat was doorgezet dan hadden ze nu misschien wel een groter marktaandeel. Gelukkig zetten ze het nu weer recht met de K5. Alleen moeten ze nu niet weer in de fout gaan met de opvolger van de K5.
« Laatst bewerkt op: 8 november 2010, 17:07:55 door Serpiente »

patrick91

• Gast
« Reactie #94 Gepost op: 8 november 2010, 16:58:24 »
Bij FOKA in Rotterdam staat de K5 body voor € 1.119.
Maar nog steeds geen voorraad!

patrick91

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 8 november 2010, 16:57:18 »
Jij hebt dan ook geen camera  :D Althans geen Pentax. Als je nu in bezit bent van 1 of meerdere Pentax DSLR's is de noodzaak om een K-5 aan te schaffen wat minder natuurlijk. Als ik op dit moment geen DSLR had zou ik ook voor de K-5 zijn gegaan, ongeacht de prijs waarschijnlijk.

Inderdaad geen camera maar als ik de 10,20 of 7 nog in bezit had gehad dan was ik gelijk voor de 5 gegaan..

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
« Reactie #92 Gepost op: 8 november 2010, 16:51:02 »
Als ik het goed heb dan zit in de K5 en D7000 dezelfde Sony sensor en dan kan je dergelijke marginale verschillen verwachten. Wat mij dan verwonderd is dat de Sony SLT 55 die dezelfde sensor zou gebruiken wel aanzienlijk lager scoort (73 punten). Of zit daar toch een andere sensor in?

grtz, Andre 

Misschien dat Sony een goedkopere variant gebruikt of gewoon het totaal procede voor een DSLR nog niet volledig onder de knie. In ieder geval zal Nikon hoge ogen scoren met hun D7000, enkele punten op DXO-mark zal voor weinig een dealbreaker zijn. Pentax zal natuurlijk ook wel scoren met de K-5, ze hebben nu tenminste weer een vlaggeschip die wel goed moet gaan scoren in de reviews. De K-7 werd toch wat lauwer ontvangen in reviews.

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #91 Gepost op: 8 november 2010, 16:50:20 »
Kern van de zaak is dat Pentax zich nergens voor hoeft te schamen. En dat is voor nu het allerbelangrijkste. De K-5 zal niet de snelste AF of de hoogste FPS hebben, maar wel een beeldkwaliteit waar je (op dit moment) U tegen zegt.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

RonHendriks

• Gast
« Reactie #90 Gepost op: 8 november 2010, 16:40:45 »
Ik weet niet wat de invloed is van die transculent mirror. Je verliest wel wat licht. Hij verliest het echt op alle punten van de K5 en D7000. Aan de andere kant is hij ook $500 goedkoper. Waarschijnlijk is de techniek om de sensor heen ook minder.
Ja dat van die A55 is ook vreemd, het verschil kan niet van de translucent komen. Men verwacht er ook nog de A77, wellicht dat die wel deze sensor gebruikt.

Serpiente

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: 8 november 2010, 15:52:45 »
Als ik het goed heb dan zit in de K5 en D7000 dezelfde Sony sensor en dan kan je dergelijke marginale verschillen verwachten. Wat mij dan verwonderd is dat de Sony SLT 55 die dezelfde sensor zou gebruiken wel aanzienlijk lager scoort (73 punten). Of zit daar toch een andere sensor in?

grtz, Andre 
Ik weet niet wat de invloed is van die transculent mirror. Je verliest wel wat licht. Hij verliest het echt op alle punten van de K5 en D7000. Aan de andere kant is hij ook $500 goedkoper. Waarschijnlijk is de techniek om de sensor heen ook minder.

Serpiente

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: 8 november 2010, 15:47:55 »
DxO heeft ook de Nikon D7000 door de mangel gehaald. Komt met 80 punten net iets lager uit dan de K5, maar haalt dezelfde score als de Nikon D700.
Voorlopig is de Pentax op sensor gebied de beste APS-C camera.  ;D

grtz, Andre
Misschien dat Nikon het echte vuurwerk voor de opvolger van de D300s bewaard. Ik had ook wel verwacht dat de D7000 in de buurt van de K5 zou zitten. Blijkbaar zit het verschil in het tweaken van Nikon en Pentax zelf. Nikon heeft iets meer gekozen voor hoge ISO en Pentax voor dynamisch bereik en kleuren. Al vind ik het verschil van 5 wel erg klein bij de ISO score. Rond de ISO 100-200 zit er bij het dynamisch bereik weinig verschil. Ga je hoger dan wint de K5. Pas voorbij ISO 1600 scoort de D7000 beter bij de ruisprestaties. Misschien dat die ruisprestaties ten koste van de kleur en het dynamisch gaan?

Nu ben ik wel benieuwd hoe de AF zich tot elkaar verhoudt. D7000 AF-systeem is minder dan de D300s, maar  beter dan de D90. Die van de K5 is weer beter dan de K7. Al weet ik niet hoe de K7 AF was t.o.v. de D90.

De D7000 kan tijdens het filmen scherpstellen en heeft wel 1080p/24fps (kan vast met firmware toegevoegd worden). Bij de D7000 kan je volgens mij ook het diafragma niet aanpassen tijdens het filmen (tenzij je een diafragmaring hebt). Al moet ik zeggen dat het filmen leuk voor er bij is.
De D7000 heeft wel een dual slot SD. Dat is handig als je zowel jpg als raw wil schieten. Ook is het handig om voor het filmen een apart kaartje te kunnen gebruiken. Jammer dat Pentax dat niet voor elkaar heeft gekregen (of gewoon niet wilde).

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #87 Gepost op: 8 november 2010, 14:13:55 »

grtz, Andre 

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #86 Gepost op: 8 november 2010, 14:05:51 »
DxO heeft ook de Nikon D7000 door de mangel gehaald. Komt met 80 punten net iets lager uit dan de K5, maar haalt dezelfde score als de Nikon D700.

grtz, Andre

Marginale verschillen dus, op kleurdiepte en dynamische range wint Pentax, op high iso wint Nikon. Maar dat zijn in de praktijk verwaarloosbare verschillen waarschijnlijk.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #85 Gepost op: 8 november 2010, 13:52:47 »
Bij FOKA in Rotterdam staat de K5 body voor € 1.119.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #84 Gepost op: 8 november 2010, 13:34:44 »

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #83 Gepost op: 7 november 2010, 23:32:00 »
Mis ik nu wat, of kom ik de eerste Canon APS-C pas tegen op plek 40?

greetz,
Erik

Ja een hele rits rond de 65, wat op zich geen verkeerd puntenaantal is. Maar de Canonsensors kunnen niet tegen het Sony-Exmor geweld op. Dat is wel duidelijk.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #82 Gepost op: 7 november 2010, 23:24:10 »
zelfs een Canon fotovriend van me wist te vertellen over de spectaculaire test
over het dynamisch bereik. hij heeft een 450d  :D

Ik kreeg het artikel van een Canon 7D gebruiker. Met hem ben ik ook naar de Photokina geweest en liep hij te plagen met Pentax, maar gister toen we naar Glow Eindhoven waren was hij toch wat serieuzer over Pentax  :)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: 7 november 2010, 23:18:56 »
wat een camera's staan er te koop zeg, niet normaal, ik heb vanmiddag m'n vader warm gemaakt om jou K7 te kopen Ron ;)
Dat is een goed plan. Kan ik hem nog ergerns lekker mee maken?

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #80 Gepost op: 7 november 2010, 22:46:52 »
De DxO score voor de K5 is bekend gemaakt, zie
http://dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Sensor-rankings
[...]
grtz, Andre

Mis ik nu wat, of kom ik de eerste Canon APS-C pas tegen op plek 40?

greetz,
Erik

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #79 Gepost op: 7 november 2010, 22:33:14 »
Na de K3 komt er een k1 en die is dan weer beter dan de K3 (die zal dan weer 400 euro minder kosten). Daarna komt er een hele nieuwe lijn, hiermee zal Ruurd erg blij zijn, en die heet LxD, dan kost de K1 weer 400 euro minder..
Ik steek er de draak mee maar je kunt blijven wachten op de beste camera. Naar mijn mening (ik had de 10, 20 en 7) is dit voor iedereen een enorme stap vooruit de enige vraag is of je het nodig hebt en het geld ervoor wil uitgeven.
Ik kan in elk geval niet wachten!

Jij hebt dan ook geen camera  :D Althans geen Pentax. Als je nu in bezit bent van 1 of meerdere Pentax DSLR's is de noodzaak om een K-5 aan te schaffen wat minder natuurlijk. Als ik op dit moment geen DSLR had zou ik ook voor de K-5 zijn gegaan, ongeacht de prijs waarschijnlijk.

elkim

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 7 november 2010, 22:12:32 »
Ja ik moet zeggen dat de K5 toch ook in mijn buik begint te kriebelen ook de K20 en K7 overgeslagen
dus van K10 naar K5 dat lijkt me een mooie vooruitgang , zelfs een Canon fotovriend van me wist te vertellen over de spectaculaire test
over het dynamisch bereik. hij heeft een 450d  :D
wat een camera's staan er te koop zeg, niet normaal, ik heb vanmiddag m'n vader warm gemaakt om jou K7 te kopen Ron ;)
ik hou lekker m'n K10 als back-up, maar ben wel grote schoonmaak aan het houden in m'n objectieven tas.

straf dat er weinig animo is voor een Vlaamse k5 samenaankoop, 'k had het wel gedacht ze
nen Belg wilt da liever zelf arrangeren  ;)

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #77 Gepost op: 7 november 2010, 22:12:28 »
Hoi,

Net door de DX0 meet resultaten gekeken, het ziet er best wel goed uit, vooral de uitbreiding van het dynamische bereik!
Wat betreft ruis ga je er ruim een stop op voorruit ten opzichte van de K7. Knap, de ruis is gehalveerd!
Eigenlijk had ik gehoopt dat de winst nog een beetje meer was.
Heb je nog geen K7, dan is upgrade naar de k5 een nobrainer! Ik zelf probeer me nog even te bedwingen.  ;)
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Serpiente

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 7 november 2010, 20:24:25 »
Ik zou zeggen, laat je eens helemaal gaan. Hup naar de bank en met 4000 euro op zak naar de winkel :)
Haha.. Dat zou ik niet willen. In fases is het veel leuker. Dan heb je vaker een geluksgevoel. ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #75 Gepost op: 7 november 2010, 20:02:10 »
Idd.. Ik had weinig vertrouwen meer in Pentax. De K5 is de stap die ze nodig hadden. Ze zijn eindelijk van die Samsung troep verlost. Met de K5 laten ze zien dat er een zonnige toekomst in het verschiet ligt. De K5 is qua specificaties een camera die mijn K10 kan gaan opvolgen. Ik ben in ieder geval minder sceptisch. Als de K5 hem echt wordt dan ga/durf ik ook eindelijk in goed glas investeren (DA* 200mm of 300mm, 100mm macro en 35mm).
Ik zou zeggen, laat je eens helemaal gaan. Hup naar de bank en met 4000 euro op zak naar de winkel :)

Serpiente

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 7 november 2010, 15:16:49 »
De K5 geeft me in ieder geval genoeg vertrouwen om bij Pentax te blijven, het merk moet zich ergens mee onderscheiden en dat gaat prima lukken met een camera die een klasse beter is dan de huidige generatie camera's en zich kan meten met fullframe camera's. Zelf denk ik dat ik pas een nieuwe camera koop na de K5, cyclus van ieder jaar een nieuwe body kopen is leuker voor de fabrikant dan voor mijn bankrekening.
Idd.. Ik had weinig vertrouwen meer in Pentax. De K5 is de stap die ze nodig hadden. Ze zijn eindelijk van die Samsung troep verlost. Met de K5 laten ze zien dat er een zonnige toekomst in het verschiet ligt. De K5 is qua specificaties een camera die mijn K10 kan gaan opvolgen. Ik ben in ieder geval minder sceptisch. Als de K5 hem echt wordt dan ga/durf ik ook eindelijk in goed glas investeren (DA* 200mm of 300mm, 100mm macro en 35mm).

asplx

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 7 november 2010, 15:12:27 »
Met de huidige type sensoren valt indd nog weinig te verbeteren.
Ik verwacht niet dat Pentax ineens full frame sensoren gaat gebruiken, dat brengt teveel kosten mee [de sensoren, de body, nieuwe lenzen]
Wat de toekomst wel gaat brengen zijn de aps-c foveon achtige sensoren [x3 rgb sensoren]
Deze sensoren gebruiken de resolutie van de sensor optimaal, moet je nagaan als deze techniek word gebruikt bij FF & MF camera's.

Misschien sla ik dan zelfs de K5 nog over...
Met de komst van de K5 is de k7 voor mij al twijfwelachtig geworden.

Groeten
Ruurd

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 7 november 2010, 13:12:34 »
Ter info: ik verwacht mijn K-5 a.s. donderdag in handen te hebben.

Het leuke van dit digitale tijdperk is inderdaad dat de fabrikanten meer camera's kunnen verkopen aan dezelfde kopers. Maar dat is begrijpelijk, aangezien je de sensor niet even kunt vervangen (zoals dat met film wel kon). Eigenlijk heb ik het idee dat de K-5 nu pas de prestaties van de oude film-camera's benadert.

De opvolger van de K-5 krijgt wel een serieus probleem, aangezien er nog weinig valt te verbeteren. Zijn de veranderingen niet significant, dan zal geen K-5 bezitter willen overstappen (m.b.t DR: het theoretische maximum voor APS-C is 15EV, daar zit de K-5 dus ontzettend dichtbij). Pentax zal dan naar mijn mening ook serieus moeten nadenken over het uitbrengen van een FF camera. Het zou maar zo kunnen dat er al een prototype is :)

Tenslotte zou ik maar niet wachten met het aanschaffen van slecht verkrijgbaar (tweedehands) glas. De prijzen gaan nog verder stijgen als mijn vermoeden juist is dat de K-5 een hoop nieuwe Pentaxianen weet te trekken.

Met de huidige type sensoren valt indd nog weinig te verbeteren.
Ik verwacht niet dat Pentax ineens full frame sensoren gaat gebruiken, dat brengt teveel kosten mee [de sensoren, de body, nieuwe lenzen]
Wat de toekomst wel gaat brengen zijn de aps-c foveon achtige sensoren [x3 rgb sensoren]
Deze sensoren gebruiken de resolutie van de sensor optimaal, moet je nagaan als deze techniek word gebruikt bij FF & MF camera's.