Sja, Ron,
Ik ben audiofiel, dus hoor wel zo'n beetje alles in opname's, en mijn eerste vraag is eigenlijk of de zang doorversterkt is of niet.........
Als dat niet zo is valt de Hama wel heel erg door de mand alleen al vanwege het frequentiebereik, of er moeten in die ruimte heel erg veel gordijnen hangen, maar daar lijkt het niet op, het geluid is dof en ongedefinieerd, de Rode is mooi open en helder........
Ook het stereobeeld is veel beter bij de Rode, wat natuurlijk verklaard wordt door een veel beter frequentiegedrag;
dit alles als mijn oren niet bedrogen worden door rare ruimte's en rare micro-opstellingen, maar ja, het zou ook raar zijn als een Rode minder zou zijn dan een Hama, zeg nou zelf, 4 X de prijs...........
Rode is een zeer gerespecteerde fabrikant, en veel beter zul je in het genre cameramicro niet gaan vinden; deze mic gebruikt de x-y opstelling, die een goede imitatie van het menselijk luistern is, meer info hier:
http://www.xowave.com/doc/recording/mic-pair.shtmlIn principe zijn het al richtmicrofoons, nier, beter gezegd, misschien supernier maar idd geen echte richtmicro; dat is ook meer een ding dat je voor vogeltjes zou willen gebruiken, het sluit veel meer omgevingsgeluiden uit, maar geeft daardoor ook een veel minder mooie ruimtelijkheid als je ze stereo inzet...........
Volgens mij heb je plm. de ideale cameramicro gekocht dus.....................
hansli