Het zijn nogal verschillende lenzen, met verschillende doelstelling voor wat betreft gebruik. Je moet je even afvragen wat wil ik schieten macro fotografie of landschap/portret/sport. Als je macro echt wilt gaan proberen is de sigma een mooie optie natuurlijk en voor die prijs een leuk alternatief voor de pentax 100mmFA 2.8 die toch even wat meer moet kosten op internet.
De pentax 50-135 een inderdaad een mooie deal en eentje die je veel breder scale aan soorten fotografie biedt. De sigma kan je misschien ook nog wel voor portretten gebruiken, maar dan houdt het ook wel op imho. Dat is ook de ervaring die ik met mijn macro heb. De macro is wel erg touchy voor wat betreft focus, dat is dan ook weer mijn ervaring met de 100mm-M F4 macro.
Voor de rest geef je aan goed prime glas te hebben, maar je gebruikt het niet echt. Misschien is dan de pentax zoom de betere optie die per uitgegeven euro je misschien meer gebruik en plezier gaat opleveren in vergelijking met de sigma. Dus voor jou persoonlijk, als ik je verhaal zo lees is die 500 euro goedkoper/ de betere koop.
Als je dan toch echt macro wilt gaan proberen, kan je ook nog eens eerst op zoek gaan naar een macro ring voor je 50mm. Daarmee zou je kunnen beginnen. Die dingen zijn redelijk cheap te krijgen en gunnen je een goede eerste kijk in de macro fotografie.