Auteur Topic: Sony NEX-3 en NEX-5  (gelezen 10437 keer)

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Sony NEX-3 en NEX-5
« Reactie #53 Gepost op: 2 juli 2011, 20:37:27 »
Ook geweldig is een Panasonic GF3 voorzien van een Leica DG Summilux 25mm f/1.4 objectief... ietsje duurder maar wel mooi!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #53 Gepost op: 2 juli 2011, 20:37:27 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 21 juni 2011, 13:18:28 »
Ik zit persoonlijk aan een Olympus XZ-1 (Wit) te denken als compacte oplossing. Die krijg je tenminste bij festivals en bij concerten naar binnen. Het criterium is vaak verwisselbare lenzen. Er zit een hele lichtsterke zoom op met een mooi bereik. :)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #51 Gepost op: 21 juni 2011, 00:51:37 »
Op een NEX moet je ook geen telezooms gooien. Gewoon een oude prime op zetten en je hebt zelfs met de adapter meegerekend nog steeds een compacter pakket dan welke DSLR ook. Ik gebruik die NEX momenteel op vakantie regelmatig, vooral als het niet handig is om mijn DSLR mee te nemen vanwege de veiligheid of de hitte. Manual focussen in live view gaat prime omdat je een mogelijkheid hebt om het beeld te vergroten.

Serpiente

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 20 juni 2011, 22:57:28 »
Op zich zijn de bodies best wel compact, alleen die objectieven maken die dingen weer groot. Bij een compact verdwijnen die helemaal in de body.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 19 juni 2011, 12:47:39 »
Ik heb toch het idee dat Olympus en Panasonic het idee van 'compact system camera' veel beter hebben begrepen. Wel leuk zo'n aps-c sensor, maar je wint bijna niets wbt formaat tov dSLR wbt de objectieven.
Dat denk ik ook. Ben benieuwd naar waar Pentax en Nikon mee komen, want beide hebben een nog iets kleinere sensor in de maak denk ik.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #48 Gepost op: 19 juni 2011, 12:11:59 »
Ik zie hier de meerwaarde ook niet van in hoor, beetje lachwekkend zelfs :) Dus het zal wel goed verkopen.

Ik heb er regelmatig klanten voor, die als ze de combi vasthebben toch maar kiezen voor de Olympus E-pl2 met de 14-150

Ik heb toch het idee dat Olympus en Panasonic het idee van 'compact system camera' veel beter hebben begrepen. Wel leuk zo'n aps-c sensor, maar je wint bijna niets wbt formaat tov dSLR wbt de objectieven.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

patrick91

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 19 juni 2011, 10:22:32 »
Ik zie hier de meerwaarde ook niet van in hoor, beetje lachwekkend zelfs :) Dus het zal wel goed verkopen.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #46 Gepost op: 19 juni 2011, 07:29:35 »
dit lijkt me een klassiek geval van "het kan dus het moet"
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

RonHendriks

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 18 juni 2011, 21:29:57 »
Wel handig zo'n kleine compacte camera. Hier met de nieuwe superzoomlens. Je merkt ook meteen hoe handig dat is denk ik.

Het ontgaat mij ten ene male waarom je zo'n lens op zo'n camera zou willen gebruiken ???

RonHendriks

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:45:53 »
Tsja dat van die PC's is een probleem voor iedereen. Gewoon een loeisnelle kopen en dan kun je weer een tijdje vooruit. Ik heb met elke camera die ik kocht gesleuteld aan mijn PC (nou ja mijn broer doet dat), mijn Nikon compact (back-up schijf), K20D (snellere processor en RAM geheugen) en met de K-7 (quad-core, videokaart en nu ook 64bits). Telkens meer en grotere bestanden en voor filmen een aanpassingen.

Nu nog een mooi landschapje waarin die panorama tot zijn recht komt.

Offline AnoLife

• Pentaxian
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:35:59 »
Die panorama is zeker leuk, alleen vind ik de resultaten tegenvallen. Dat kan natuurlijk ook aan die vriend van me liggen. Je zag precies waar hij geplakt was. Je zag de randjes nog.

HD is inderdaad wel veeleisend voor een PC. Tenminste als je het gaat bewerken. De beelden zelf vind ik behoorlijk goed.

Panorama lukt mij wel aardig: http://www.flickr.com/photos/anolife/5123376328/sizes/o/in/photostream/ (jammer van het randje rechts)
http://www.flickr.com/photos/anolife/5123303390/sizes/o/in/photostream/ (hier zie je soms wel wat lichte verschuivingen)
Dit lijkt mij vooral goed oefenen. Vooral de camera stevig vast houden en met constante snelheid bewegen.

Mijn pc had ik vooral gekocht vanwege het stroomverbruik (max. 25 Watt) en niet aan de overkill van snelheid. Alleen met HD-filmpjes schiet die dan helaas te kort. Wellicht lukt het wel op mijn oude pc. Dat moet ik nog uitproberen.
De beelden die ik heb kunnen terug zien zijn inderdaad aardig goed.

Serpiente

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:00:46 »
Mij bevalt die anders wel goed. Met de 16mm kom ik ook wel goed weg. Aangezien ik 'm vooral voor tijdens het wandelen ga gebruiken is die daarvoor wel goed geschikt. Misschien dat ik nog wat groothoek ga missen.  ;)

De bediening bevalt mij eerlijk gezegd wel. Ik had er al wel vrij snel de nieuwste firmware erop gezet. Datgene dat je vaak wil instellen, dat ligt dan onder handbereik. Het is niet altijd duidelijk waarom sommige functies niet beschikbaar zijn.

Wat mij wel tegenvalt dat is de videofunctie. Al dat HD-geweld kan mijn pc niet aan..  ::)

De panarama-functie vind ik zelf wel mooi. Niet dat ik 'm continu ga gebruiken, maar om een mooi landschap vast te leggen is het een leuke bonus op de camera. De eerste indruk is wel dat het fout gaat wanneer er objecten te dichtbij staan. Binnenshuis kan je gekke effecten krijgen.
Die panorama is zeker leuk, alleen vind ik de resultaten tegenvallen. Dat kan natuurlijk ook aan die vriend van me liggen. Je zag precies waar hij geplakt was. Je zag de randjes nog.

HD is inderdaad wel veeleisend voor een PC. Tenminste als je het gaat bewerken. De beelden zelf vind ik behoorlijk goed.

Offline AnoLife

• Pentaxian
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 29 oktober 2010, 14:12:30 »
Tsja gefeliciteerd ermee. Ik heb er een avondje mee gelopen en vond het in ieder geval niet een ding om te hebben. 16mm is teveel groothoek en het menu is toch wel erg een gegraaf of gewoon op auto werken. Veel plezier ermee.

Een 35mm of 50mm prime is wel een must. Die 16mm is echt te veel groothoek voor algemeen gebruik. De nieuwe firmware is ook wel aan te raden. Dan heb je meer instelmogelijkheden.

Mij bevalt die anders wel goed. Met de 16mm kom ik ook wel goed weg. Aangezien ik 'm vooral voor tijdens het wandelen ga gebruiken is die daarvoor wel goed geschikt. Misschien dat ik nog wat groothoek ga missen.  ;)

De bediening bevalt mij eerlijk gezegd wel. Ik had er al wel vrij snel de nieuwste firmware erop gezet. Datgene dat je vaak wil instellen, dat ligt dan onder handbereik. Het is niet altijd duidelijk waarom sommige functies niet beschikbaar zijn.

Wat mij wel tegenvalt dat is de videofunctie. Al dat HD-geweld kan mijn pc niet aan..  ::)

De panarama-functie vind ik zelf wel mooi. Niet dat ik 'm continu ga gebruiken, maar om een mooi landschap vast te leggen is het een leuke bonus op de camera. De eerste indruk is wel dat het fout gaat wanneer er objecten te dichtbij staan. Binnenshuis kan je gekke effecten krijgen.

Serpiente

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 27 oktober 2010, 23:45:51 »
Een 35mm of 50mm prime is wel een must. Die 16mm is echt te veel groothoek voor algemeen gebruik. De nieuwe firmware is ook wel aan te raden. Dan heb je meer instelmogelijkheden.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 27 oktober 2010, 20:33:27 »
Tsja gefeliciteerd ermee. Ik heb er een avondje mee gelopen en vond het in ieder geval niet een ding om te hebben. 16mm is teveel groothoek en het menu is toch wel erg een gegraaf of gewoon op auto werken. Veel plezier ermee.

Offline AnoLife

• Pentaxian
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 27 oktober 2010, 20:11:17 »
Vandaag heb ik de NEX-5 aangeschaft met de 16mm lens erbij. Volgens mij is dit een prima camera voor wat ik er mee wil doen.  :) Ik heb 'm nog niet heel erg uitgetest. De lens is in elk geval niet van top-kwaliteit. Ik was veel te veel verwend bij Pentax.  :D
Als ik zeg maar mezelf ermee op de foto zet en ik hou de camera te dichtbij dan heb ik een enorm eivormig hoofd...

Het nadeel vind ik wel de accu die erbij zit. Die is toch wel vrij snel leeg. Het opladen duurt dan bijna 5 uur. Dat wordt reserve accu's aanschaffen. De echte gebruikstesten moet ik uitvoeren.

Wel ben ik verrast over het flitsertje wat je erop moet schroeven. Die is toch wel aardig goed. En als je 'm niet gebruikt dan kan je 'm in het bewaardoosje doen dat je aan de neckstrap kan bevestigen. Dit is wel slim bedacht.

De menu's moet ik nog goed doorgronden. Alles zit wel onder handbereik, maar ik moet nog even wennen waar wat zit...

In de toekomst koop ik er nog wel wat andere lenzen erbij. De 18-200 is wel leuk... maar 800 euro! Ik hoop nog op een goede prime op 50mm of daar in de buurt.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #37 Gepost op: 8 september 2010, 13:58:00 »
De ontwikkeling van autofocus in dSLR systemen ontwikkeld niet al te snel meer. Meer punten en slimmere computers verbeteren nog wat, maar de rek is er denk ik wel uit. De AF in EVIL camera's echter is nog volop in ontwikkeling. We zullen zien waar het naartoe leidt. Ik zou in ieder geval zeggen: denk niet te conservatief!
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline amiganut

• Full Member
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 8 september 2010, 13:07:02 »
Daarnaast denk ik dat wanneer de autofocus in deze camera's de snelheid van de reflex evenaren (of verslaan) de reflexen het toch lastig gaan krijgen.

Ja dat zou in het meest ideale geval voor de EVIL camera's wel zo zijn. Dat zou echter wel in moeten houden dat er op spiegel reflex gebied bij het auto focus systeem totaal geen ontwikkeling zou plaats vinden. Ik heb toch het idee dat er dan door de camera fabrikanten zelf de DSLR toestellen aan de kant moeten worden geschoven. Tot die tijd denk ik persoonlijk dat de EVIL camera's leuke toestellen zijn om het gebrek aan compact camera's met een grote sensor op te vullen.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #35 Gepost op: 8 september 2010, 04:56:34 »
Een mooie camera, maar de lenzen... bekijk de tests op photozone.de maar eens, en daarna de lenzen van de Samsung NX.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #34 Gepost op: 7 september 2010, 21:40:09 »
Wow, ISO prestaties, daar is niets mis mee. 800 prima, 1600 heel licht wat te zien. Interessant!

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Serpiente

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 23 augustus 2010, 18:20:48 »
Ik vind het gebrek aan snelle instelmogelijkheden wanneer je in de M-stand werkt een echt nadeel. Ze hebben duidelijk de keuze gemaakt om hem zo simpel mogelijk te houden voor de leken.
Er zal vast nog wel een lichtsterke prime bij komen. Die 16mm is inderdaad te veel groothoek.

Ik vind het persoonlijk een prima camera om te hebben naast een grote zware spiegelreflex.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 20 augustus 2010, 11:58:51 »
Ik moet toch zeggen dat de camera best lekker in de hand ligt. Is ook heel licht. Wel heb ik slechts kort met die 18-55 kitlens zoals die meneer heeft rondgelopen, want had al snel de 16mm erop (was slechts 1 exemplaar en die gewoon in bezit genomen net als de enige flitser ;D). Er is ook nog een grote 18-200mm lens en dat lijkt me dan weer helemaal niks. Voor zo'n camera heb je een goede snelle prime nodig. De huidige 16mm/f2.8 is daarvoor niet zo geschikt, want veel te veel groothoek voor gewoon gebruik. Een goede prime in de range 24-35mm en f2.0 en je hebt een uitstekende walk-around camera.

Overigens heeft deze deelnemer er ook nog iets moois over te vertellen. (de helaas niet aanwezige stereo-richt-microfoon had zijn dienst wel kunnen bewijzen).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DoPHlzYrJDU[/youtube]

We kregen aan het einde ook nog een lekker pintje aangeboden door broer Konijn. Helemaal goed dus. ;)

En nog een foto:
Met de kitlens op 47mm f5 iso800 1/200ste seconde

Overigens kan ik de RAW bestanden nog niet openen in Elements 7.

Bij deze RAW, maar via Faststone omgezet naar jpg en dan heb je maar kleine bestanden, of snap ik faststone niet helemaal.
16mm f4 1/50ste iso200 (niet de ideale instellingen)

16mm f7.1 1/160ste iso200

55mm f5.6 1/30ste iso1600
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2010, 13:02:24 door RonHendriks »

gnodde

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 20 augustus 2010, 00:40:08 »
ik vraag mij alleen af of het lekker vasthoud met een platte camera en een grote lens zoals diegene hem vast heeft op de foto?

Ik krijg al pijn in m'n rechterhand als ik alleen maar kijk naar de hand van die meneer  ;) :D

Jan.

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #30 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:55:52 »
ziet er zo te zien prima uit. ik vraag mij alleen af of het lekker vasthoud met een platte camera en een grote lens zoals diegene hem vast heeft op de foto?

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

RonHendriks

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 19 augustus 2010, 22:38:42 »
Vanavond ben ik met Fotokonijnenberg mee geweest met de citytour door Turnhout met de presentatie van de Sony nex 5. Er zijn de komende dagen ook nog rondleidingen in Den Han en Den Haag. Ik had de kitlens 18-55mm, 16mm en de flits ter beschikking. Foto's zoek ik nog eens uit, maar hier al een filmpje.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sSU91YjHRmM[/youtube]

Ik vind het in ieder geval al best een fijne camera om mee te werken. Mis wel wat handige knopjes en uiteraard ben je nog niet bekend in het menu wat ook niet zo handig is. De 16mm is wat veel groothoek, dus voor mij zou een 35mm/f2.0 wel een goede lens zijn om het geheel lekker compact te houden.

Deze is gemaakt met de 16 mm en het flitsertje als invullicht (tegenlichtopname)
iso200 f5.6 1/100ste
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2010, 22:57:46 door RonHendriks »