Auteur Topic: welke groothoek lens zouden jullie kiezen  (gelezen 10474 keer)

asplx

• Gast
Re:welke groothoek lens zouden jullie kiezen
« Reactie #26 Gepost op: 29 juni 2010, 17:23:56 »
Ruurd, ik volg je niet altijd... Want hoe kom jij nu bij flitsen uit?  :o
Leesvoaudje... Khaddekovvienochnieop.... er stond fILters...  ???

:D

Gecorrigeerd, Buks...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #26 Gepost op: 29 juni 2010, 17:23:56 »

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
« Reactie #25 Gepost op: 29 juni 2010, 16:15:17 »
Sigma 10-20mm f4-5.6 maar als je het beste van dit moment op UW-gebied wilt hebben zou ik voor de 8-16 gaan. Wel een stuk duurder en persoonlijk vind ik 10mm al wijd genoeg eigenlijk. De 10-20 wordt tweedehands aangeboden voor prijzen onder de 300 euro.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 29 juni 2010, 16:10:47 »
Nou heb ik bij supergroothoek al niet gauw de neiging om te gaan flitsen, maar als je dat gaat doen, heb je heel wat kennis nodig om dat goed te doen.
En niet een of ander klein mallotig flitsertje met een bereik van 3 meter en een openingshoek voor een 24mm KB objectief.
Daar komen 2 ietsen meer bij kijken.

Groeten,
Ruurd

Ruurd, ik volg je niet altijd... Want hoe kom jij nu bij flitsen uit?  :o

asplx

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2010, 16:00:38 »
Nou heb ik bij supergroothoek al niet gauw de neiging om te gaan flitsen, maar als je dat gaat doen, heb je heel wat kennis nodig om dat goed te doen.
En niet een of ander klein mallotig flitsertje met een bereik van 3 meter en een openingshoek voor een 24mm KB objectief.
Daar komen 2 ietsen meer bij kijken.

Groeten,
Ruurd

Vuadje... er stond iets over fILters en niet over FLitsers.
Dank je Buks. :good:
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2010, 17:25:20 door asplx »

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 29 juni 2010, 14:29:56 »
Een cokin filterhouder zou misschien nog kunnen...maar dat zijn niet de meest handige dingen  ;)

Alleen het Z of Y systeem. En je moet heel voorzichtig zijn, aangezien het front element buiten de behuizing steekt...

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 29 juni 2010, 14:28:11 »
Hou er wel rekening mee dat op de Sigma 8-16mm geen filters passen, mocht je die willen gaan gebruiken.

Een cokin filterhouder zou misschien nog kunnen...maar dat zijn niet de meest handige dingen  ;)

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #20 Gepost op: 29 juni 2010, 13:40:41 »
Hou er wel rekening mee dat op de Sigma 8-16mm geen filters passen, mocht je die willen gaan gebruiken.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 29 juni 2010, 13:20:41 »
Ja, ja die discusie is hier al vaker gevoerd en moet niet weer opgegraven worden.
De beeldcirkel en de sensor zijn de boosdoeners, done

Klopt. Ik snap het verhaal volledig, begrijp dat niet verkeerd. Maar ik werk ook in een winkel. En als er mensen bij mij komen en hun oude lenzen willen gebruiken, dan hou ik het voor het gemak altijd bij "Brandpuntsafstand gaat x1,5". Dat snappen de mensen en kunnen daar prima mee werken. Als ze het snappen en beter ingefotografeerd (is dat een woord?) zijn en ze komen later terug (vragen, nieuwe acc etc), dan leg ik ze het hele verhaal uit en dan komt het gelijk beter over.

jjw

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 29 juni 2010, 09:46:08 »
Die nieuwe Sigma 8~16 is in feite de 12~24 voor APS-C sensor, zoals Pentax die heeft. Die doet dus hetzelfde als wat de 12~24 op FF doet... De 12~24 werkt op een Pentax echter dus als 18~36mm.. dus wat Buks zegt klopt wel (al blijft feitelijke brpuntlengte idd 12~24) :-\

De 8-16 geeft op een APS-C camera inderdaad hetzelfde beeld als een 12-24 op een FullFrame camera. De 12-24 geeft dus op een Pentax APS-C een beeld vergelijkbaar met 18-36 op een kleinbeeld camera (=FullFrame).

Maar wat Buks zegt klopt dus niet. Er wordt aangeraden de 12-24 niet mee te nemen in zijn overweging omdat dit een fullframe lens is. Het bereik zou vermenigvuldigen op een APS-C camera. Aangezien hij niet aan raad de andere 2 lenzen ook buiten beschouwing te laten, zouden deze volgens zijn redenering geen vermenigvuldigingsfactor hebben omdat deze voor APS-C formaat gemaakt zijn. Dat is gewoon totale onzin, 12mm blijft 12 mm. En 12mm geeft ook op een APS-C camera nog steeds voldoende bereik om een UWA-lens genoemd te worden.

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
« Reactie #17 Gepost op: 29 juni 2010, 08:19:56 »
Allen, bedankt voor enorme input die jullie mij gegeven hebben, die wordt echt gewaardeerd.
Ook de verwijzing naar eerdere topics is natuurlijk een goeie.....(had ik zelf ook kunnen bedenken natuurlijk)

Ik zal alles in overweging nemen en mijn besluit (en foto's) hier natuurlijk bekend maken...

grtz, Eppie
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #16 Gepost op: 28 juni 2010, 23:51:30 »
De 10-20 F4.5-5.6 schijnt beter te zijn dan de nieuwe F3.5
Of en waarom ie beter zou zijn, weet ik niet. Als lichtsterkte voor jou geen belangrijk punt is zal je er wellicht tevreden mee zijn. 'k Heb zelf de 10-20/3.5 en vind het een zeer scherp tekenende lens. Purple fringing is voor zover ik dat kan beoordelen het grootste minpunt, maar misschien heeft de oudere versie dat ook.

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2010, 23:10:39 »
Die nieuwe Sigma 8~16 is in feite de 12~24 voor APS-C sensor, zoals Pentax die heeft. Die doet dus hetzelfde als wat de 12~24 op FF doet... De 12~24 werkt op een Pentax echter dus als 18~36mm.. dus wat Buks zegt klopt wel (al blijft feitelijke brpuntlengte idd 12~24) :-\

Zelf heb ik de Sigma 10~20, niet de HSM-uitvoering. Wel heb ik met de scherpstelling gemerkt dat die soms out-of-focus is bij volle opening en dan is-ie in het centrum scherp, maar in de hoeken onscherp. Daar moet je op bedacht zijn. Als je dat weet, controleer je het op je lcd scherm en kun je dat voorkomen. Heb er dan ook niet zoveel last van. Komt ook door Katz-eye instelmatglas.

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2010, 22:42:39 »
Het moge bekend zijn, dat ik een niet-zoom-gebruiker ben.
Maar als ik het lijtje van wensen leg naast de lijst van aanwezige optieken, zou ik gaan voor een langste brandpuntsafstand van 24 mm.
Hierdoor heb je wat overlap meer met de 18-35 en ben je minder gauw genoodzaakt om te wisselen, dan wanneer je een 10-20 mm toevoegt.

En of je dan bij 10 mm begint of bij 12: Met beide brandpunten moet je leren werken en leren omgaan met de eigenschappen van het objectief. En dan is 10 mm nog nét iets lastiger dan 12 mm.

Aan jou om tot een voor jou zinvolle keuze te komen.

Succes,
Ruurd

jjw

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2010, 22:22:26 »
Ik zou die 8-16 idd ook meenemen in je overweging en de 12-24 eruit gooien. Dat is namelijk een lens voor een FF camera, dus je bereik gaat X1.5. Daar gaat je UWA.
Meer dan dat kan ik er niet over zeggen.

foei buks...en jij studeert notabene fotografie...

Graag jullie ideeën over de volgende keuze:

Sigma AF 10-20mm F3.5 EX DC HSM
Sigma 12-24mm F/4.5-5.6 EX DG ASF
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di II LD SP ASPH
De 10-20 F4.5-5.6 schijnt beter te zijn dan de nieuwe F3.5

Ik heb zelf de 12-24 en ben er erg tevreden mee. De lens geeft vrijwel geen (bolle) vervorming en voor mij is 12mm ruim genoeg, ik heb toch al snel teveel op de foto staan. 8-16 lijkt me helemaal extreem, maar het ligt er aan wat je wil doen en misschien kan je ze het beste even uit testen in de winkel om het verschil te zien.
De 12-24 is wel gelijk de duurste van de 3, ik weet niet hoe groot je budget is.. De 12-24 is een full frame lens dus mocht pentax ooit nog met een FF camera komen dan kan je 'm ook daarop gebruiken en je zou er ook eens mee kunnen spelen op een film-SLR. Nadeeltje van de 12-24 is dat er door de bolle lens geen filter op past, er kan wel een filter op het bijgeleverde kapje gezet worden maar dan heb je al snel last van vignetting. Eventueel kun je achterin de lens ook filters zetten. Kans is trouwens groot dat de 12-24 voor pentax besteld moet worden. Ik had het laatste winkelexemplaar bij fotobooms en de andere winkels moeten ze vrijwel allemaal bestellen. Dit geld overigens steeds vaker voor lenzen met pentax-vatting helaas.

De tamron geeft je het grootste zoom-bereik, maar is iets meer 'plastic', schijnt overigens wel een aardige lens te zijn.

Succes met je keuze

(deze zijn met de sigma gemaakt:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=16215.msg126231#msg126231
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=16216.msg126234#msg126234
zal binnenkort nog meer posten)

« Laatst bewerkt op: 28 juni 2010, 22:37:19 door jjw »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2010, 22:12:43 »
Dat is niet waar. 12mm blijft 12mm, op welke camera je hem nou zet.

Ja, ja die discusie is hier al vaker gevoerd en moet niet weer opgegraven worden.
De beeldcirkel en de sensor zijn de boosdoeners, done

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2010, 22:06:38 »
Ik zou die 8-16 idd ook meenemen in je overweging en de 12-24 eruit gooien. Dat is namelijk een lens voor een FF camera, dus je bereik gaat X1.5. Daar gaat je UWA.

Dat is niet waar. 12mm blijft 12mm, op welke camera je hem nou zet.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2010, 22:02:02 »
Ik had mijn keuzeproces voor UW al in een topic neergezet... :o
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Buksbeest

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2010, 21:59:56 »
Meer dan dat kan ik er niet over zeggen.
Wel ben ik een enthousiast gebruiker van de DA 16-45 F4.0  ;) Maar dat zal voor jou nog te weinig bereik zijn...

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2010, 21:58:37 »
Dat bedoel ik dus. Als je HSM niet nodig bent hou je misschien ook nog weer budget over!!!  :D :D :D

Maar de adviezen komen al!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2010, 21:52:52 »
Alweer budget???

Met een UW kun je de hele ardennen in een foto plaatsen. Je gaat gewoon boven op de St. Pieter staan en neemt een kiekje, scheelt alweer een autorit naar het zuiden. Echt geen idee hoe je dat denkt te doen.

Geen prime in gedachten? Pentax DA 14mm/f2.8 ligt nog werkloos in mijn kast. :)

Overigens komt Samyang ook met een ultra wide zoom, is wel een manueel focus lens. HSM lijkt me niet zo heel erg nodig. Zo'n lens is vanaf f8-f10 gewoon van voor tot achter scherp.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2010, 21:51:32 »

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
    • BelCel
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2010, 21:48:36 »
Dit is geen groothoek meer, diz is ultrawide  ;D

Geen idee trouwens, ik heb me nog helemaal niet verdiept in de UW`s. De 1e heeft HSM, is dat een pre op een UW?
Verder ken ik de prijzen en jou lenzencollectie niet, wat is het kortst dat je op dit moment bezit?

Het kortst wat ik nu heb is de 18-35 en die heeft echt te weinig groothoek voor me......

grtz, Eppie
Grtz Eppie.

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
    • BelCel
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2010, 21:47:52 »
voor advies van andere forumleden zou je misschien ook nog aan kunnen geven voor welk doel je een groothoek wilt?

Het idee is om de vergezichten in de ardennen, cantal en vogezen nu eens op mijn manier op de foto te zetten.....

grtz, Eppie
Grtz Eppie.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2010, 21:43:21 »
Dit is geen groothoek meer, diz is ultrawide  ;D

Geen idee trouwens, ik heb me nog helemaal niet verdiept in de UW`s. De 1e heeft HSM, is dat een pre op een UW?
Verder ken ik de prijzen en jou lenzencollectie niet, wat is het kortst dat je op dit moment bezit?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2010, 21:42:05 »
Ik kan hier geen oordeel over geven want het is gewoon niet mijn tak van sport, maar voor advies van andere forumleden zou je misschien ook nog aan kunnen geven voor welk doel je een groothoek wilt?

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di