Auteur Topic: Mali  (gelezen 1851 keer)

jjw

• Gast
Re:Mali
« Reactie #21 Gepost op: 19 juni 2010, 21:22:28 »
Het scherpstelvlak/punt heeft geen verband met de belichtingsmeting. Het ging mij om de instelling van het 'lichtmeetwieltje' en of die wel/niet gelinkt is aan de witbalans.

De autowitbalans laat bij Pentax over het algemeen wat te wensen over van wat ik hier en daar heb gelezen, vooral bij lamplicht. Ik heb eens gelezen dat dit is gedaan om zoveel mogelijk de reactie van analoge film camera's te benaderen. Waar daar het punt van is bij een digitale camera snap ik eerlijk gezegd niet.

Ik moet zeggen dat ik zelf overdag vrijwel nooit de witbalans van de auto stand af haal. Mocht er iets niet kloppen dan trek ik dit later recht, ik schiet alles in RAW.

Zo'n grijskaart kan best handig zijn maar die ga je ook niet steeds neerzetten, zeker niet bij reisfotografie waarbij je van de meeste dingen 1-3 shots maakt.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 19 juni 2010, 21:22:28 »

BenK10

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2010, 21:06:07 »
inderdaad, JJW, zoiets denk ik ook. Stel je voor dat je de scherpsteling hebt ingesteld op het centrale vlakje. Dat doe ik als ik zeker wil zijn dat ik scherpstel op het punt waar ik op richt. Hier wilde ik de juiste danser scherp hebben (Ik mis de oogsturing van mijn goede oude Canon EOS50 wel). Als de witbalans dan "denkt" dat het schaduw ziet (de blauwe kleding van de artiesten) dan stelt hij dit ook in. Voor de duidelijkheid: de witbalans staat op automatisch. Maar dan weegt de camera het scherpstelpunt wel heel zwaar terwijl hij staat ingesteld op meerveld lichtmeting.
Misschien moet ik de witbalans op zon zetten op een zonnige dag maar dan zeg je in feite dat de automatische witbalans een zelfde niveau heeft als het groene programma; voor beginners.
Sinds deze fotoreis ben ik de grijskaart gaan gebruiken, dan ijk je de witbalans en dan dwaalt de camera niet af van de bedoelde witbalans. Gelukkig heb ik de Mali-reis in RAW geschoten dus de foto's van de dansers heb ik bijgekleurd tot die van de eerste foto. Hulde voor RAW! Om jullie te laten zien wat ik bedoel heb ik de RAW's onbewerkt op het forum gezet.
De vraag is dus: herkennen julie dit verschijnsel of hebben jullie al leren leven met de kwaal?

jjw

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 18 juni 2010, 21:27:17 »
De eerste klopt inderdaad beter met de mooie warme kleur van de laagstaande middagzon. De tweede is een beetje koud/blauwig.

Ik vraag me opeens af of de auto-witbalans gelinkt is aan je manier van lichtmeten (integraal/spot)? .... Raar dat ik daar nog nooit bij stil heb gestaan.

BenK10

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 18 juni 2010, 20:55:22 »

BenK10

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 18 juni 2010, 20:54:29 »
Zal hier een voorbeeld geven met twee foto's. Zelfde camera, zelfde lens.
De eerste is opgenomen met: ISO800, f8, 1/3200, kleur 5100, namiddag, zie lange schaduwen. Volgens mij de goede kleur, zo zit het plaatje ook in mijn grijze geheugen.

De volgende plaat: ISO800, f8, 1/3200, kleur 3800, zelfde tijd. Deze zit volgens mij naast de waarheid qua kleur.
IMG]http://i47.tinypic.com/2ninrk4.jpg[/IMG]

Wie zegt iets zinnigs over de verschillen?

BenK10

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 18 juni 2010, 20:21:49 »
ik ben kleurenblind, dat was geen grap. Niet dat ik zwart/wit zie maar ik heb moeite in de pastel-kleuren. Zonder flauwe kul: mijn vrouw legt kleren voor mij klaar om te voorkomen dat ik in het schemerdonker van de slaapkamer twee kleuren sokken aantrek. Je kunt mij niet een stropdas laten uitzoeken bij een overhemd, tenzij de ene zwart is en de andere wit. Maar toch, ik vind de wereld vol mooie kleuren, al weet ik dat jullie de wereld mooier zien.
Ik zal nog een voorbeeld zoeken, dat zien julie dan binnenkort.

jjw

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2010, 11:42:57 »
[IMG]http://i47.tinypic.com/32zl3yr.jpg[/IMG
Dank voor jullie opbeurende woorden jongens en meisjes, dat geeft een burger moed. Om door te gaan, bedoel ik. Nogmaals, ik ben geen PC wizzard, werken met Adobe gaat mij evenmin soepel af als werken met dit forum. Zal toch een kwestie van oefenen zijn.
Maar zoals gezegd, mijn K10 schiet er af en toe gewoon naast, zeker wat witbalans betreft. De foto is veel te weinig rood. Natuurlijk kan ik dit met fotoshop bijwerken maar in mijn beleveing zou dat niet nodig moeten zijn. Een 400-tal foto's op een reis als deze, naar Mali, is niet overdreven veel maar stuk voor stuk bewerken is een klus. Tel daar bij op dat ik, man, een zekere mate van kleurenblind ben en zie, zo wordt het lastig met de plaatjes.
De foto is rond het middaguur geschoten, f8, 1/600, ISO 400.
Het grappige aan de foto is dat de kinderen de moeder aan de wand zien hangen. De geiten, bedoel ik...

Je zou er bijna aan gaan twijfelen of je niet echt kleurenblind bent...of ik...de witbalans is zoals al gezegd prima wat mij betreft. De belichting onder/over is een ander verhaal en daar kun je de camera moeilijk de schuld van geven.

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2010, 03:36:35 »
Mooie foto's - zowel het landschap als het portret. Als er al ergens gecropt mag worden, is het in de laatste foto. De "zwevende" kleine brengt het geheel naar mijn gevoelen wat uit evenwicht. Afsnijden is hier wel minder goed dan wegclonen (met de moeder erbij).

BenK10

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 17 juni 2010, 21:19:27 »

BenK10

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2010, 21:17:20 »
Waarom doet die foto het nu niet?

BenK10

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2010, 21:16:18 »
[IMG]http://i47.tinypic.com/32zl3yr.jpg[/IMG
Dank voor jullie opbeurende woorden jongens en meisjes, dat geeft een burger moed. Om door te gaan, bedoel ik. Nogmaals, ik ben geen PC wizzard, werken met Adobe gaat mij evenmin soepel af als werken met dit forum. Zal toch een kwestie van oefenen zijn.
Maar zoals gezegd, mijn K10 schiet er af en toe gewoon naast, zeker wat witbalans betreft. De foto is veel te weinig rood. Natuurlijk kan ik dit met fotoshop bijwerken maar in mijn beleveing zou dat niet nodig moeten zijn. Een 400-tal foto's op een reis als deze, naar Mali, is niet overdreven veel maar stuk voor stuk bewerken is een klus. Tel daar bij op dat ik, man, een zekere mate van kleurenblind ben en zie, zo wordt het lastig met de plaatjes.
De foto is rond het middaguur geschoten, f8, 1/600, ISO 400.
Het grappige aan de foto is dat de kinderen de moeder aan de wand zien hangen. De geiten, bedoel ik...

Karin

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2010, 11:34:49 »
ik zou bij de foto van de jager alleen aan de onderkant de letters op z'n shirt eraf croppen.
En de lege ruimte links eraf tot ong een centimeter naast de ' hoed' . De foto word dan
wel vierkant.

gr. Karin

gnodde

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2010, 22:58:50 »
Wat ik nu trouwens pas merk, is dat de foto niet geheel in het juiste topic staat. Ik zou hem eerder verwachten in "Landschappen en Natuur"...  ;D

Jan.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2010, 22:42:35 »
Mooie foto's ! Maar in de nabewerking is er meer uit te halen.Goede basisfoto (zoals deze) zijn een noodakelijke, maar geen voldoende, voorwaarde om goede beelden op te leveren.

De crop van de jager vind ik al een hele verbetering en ook het landschap heeft veel ruimte voor optimalisatie (niveaus, verzadiging, crop, verscherping). Ik kon het niet laten en heb er voor mezelf al wat mee uitgeprobeerd. Als je wil dan post ik mijn interpretatie hier wel.

gnodde

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2010, 22:15:30 »
Ik ken de K10 niet, maar op mijn K-x kan ik een aantal opname modi instellen (genaamd: Helder, Natuurlijk, Portret, Landschap, Levendig, Gedempt en Monochroom). Voor elke modus kan ik de kleurverzadiging, tint, helderheid, scherpte instellen, en een filtereffect toepassen en/of de kleur aanpassen. Ik heb gemerkt, dat Pentax nogal behoudend is met de standaardinstellingen daarvan. Wellicht moet je daar eens naar kijken (als die mogelijkheid inderdaad op de K10 zit...).
Het is net als vroeger met de films: het ene merk leverde standaard levendiger kleuren dan het andere...

Jan.

jjw

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2010, 22:14:15 »
Aha ik zie al meer foto's. Volgens mij is de witbalans in beide foto's prima.

Wat betreft foto 2: ik vind portretten van doorleefde mensen in een ver land geweldig, de blik van de man die pakt je. Alleen ik denk dat er met een andere compositie veel meer uit te halen is. Er is hier zoveel achtergrond dat de expressie van de man een beetje verloren gaat, ook staat hij nogal standaard in het midden.

Ik ben zo vrij geweest om zelf een andere compositie te maken:

BenK10

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2010, 22:04:32 »
Dat bedoel ik Gnodde, waarom vindt de camera niet de juiste witbalans in een eenvoudig licht-situatie? Zijn wij gedoemd om elke foto te bewerken ondanks de dure digitale machine's?

jjw

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2010, 22:03:24 »
lekkere stoffige foto :)
Je ogen worden gelijk naar het beestje getrokken. Mooie balans van voorgrond (steen), midden (boompjes, beestje) en achtergrond (bergen) alle elementen zijn aanwezig.

Misschien zou je een crop kunnen maken tot onder de voorste boom en tot de linker kant van de meest linkse boom. Het paard/de ezel staat dan iets minder 'saai' in het midden. Nadeel is dan dat je de steen mist. Misschien gewoon vierkant maken dus.

Anyway, leuke foto.
Nog meer van Mali?

BenK10

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2010, 22:01:17 »
Het is voor een IT-leek niet eenvoudig om een foto op het forum te plaatsen. Zie hier mijn eerste pogingen.
Als ik er een beetje handiger in wordt zal ik een paar voorbeelden laten zien warvan ik vind dat de K10 uit de bocht vloog. Even geduld aub. Deze foto is het portret van een jager in de Dogon vallei. Later zijn we hem nog weer tegen gekomen bij zijn hut, de geweren hingen er aan de muur, evenals de dode apen, katten en varanen. Wordt vervolgd.

gnodde

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2010, 21:57:53 »
Die ezel (?) mag je wel wat extra's geven: hij staat precies goed, en geeft m'n ogen houvast  ;D
Toch mis ik wat, de kleuren lijken wat flets (maar ik kijk op een ongecalibreerd 15 inch laptopschermpje). Misschien de verzadiging wat opvoeren?
Maar toch een sprekende plaat: ik word warm en dorstig als ik er naar kijk (ga nu een Palmpje pakken).

Jan.

BenK10

• Gast
Mali
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2010, 21:50:10 »