Auteur Topic: Twee infrarood foto's  (gelezen 2834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HK

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2010, 01:23:27 »
Mooi resultaat, erg mooi zelfs. De strakke reflecties, het leuke licht en donker spel... erg mooi gelukt. En als ik zo brutaal mag zijn, mooier ook dan de non-infrarood :)

grt

Henk

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2010, 01:23:27 »

Djuri

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #22 Gepost op: 28 juli 2010, 13:46:34 »
Mooie foto's!  :toppie: en het kader in combinatie met het font (eerste) ook mooi misschien dat je een font kan kiezen
wat iets duidelijker te lezen is. Het een beetje af gerafeld (slecht kwaliteit font). Bij de laatste foto vind ik het font niet er bij passen.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2010, 13:55:29 door Djuri »

macsterdam

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #21 Gepost op: 22 juni 2010, 23:53:58 »
Uitermate mooie en fascinerende foto's, alle twee. Vind vooral het licht ook erg mooi zo!
Minpuntje is de font keuze van het onderschrift - doet voor mij afbreuk aan de foto's (sorry, typografie-liefhebber in me komt boven & moet even zeuren)
 

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #20 Gepost op: 20 juni 2010, 18:45:32 »
Ik vind de eerste infra-rood prachtig! Wat een plaatje.

greetz,
Erik

Alwin

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's [update]
« Reactie #19 Gepost op: 20 juni 2010, 16:12:09 »
Ik voeg nog maar even een niet-bewerkte foto bij van de Vaart in Assen. Zo zie je het verschil tussen een IR en een gewone foto van dezelfde plek.



Groet, Alwin.

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #18 Gepost op: 10 juni 2010, 20:21:04 »
Okee?! Dan heb ik een ander gebouw voor ogen!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Alwin

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #17 Gepost op: 9 juni 2010, 16:19:02 »
Yep. Ik heb het gelezen. Best spannend hoor, wat er uit komt bij zo'n IR foto. Even wachten voor het beste resultaat (als je geen omgebouwd toestel hebt ...). ;D

RonHendriks

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #16 Gepost op: 9 juni 2010, 16:15:27 »
In de Zoom deze maand een artikel over IR fotografie.

Alwin

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #15 Gepost op: 9 juni 2010, 15:50:19 »
En bedankt voor de leuke reakties.
@ Elvira: Ik wil je de moedergevoelens niet onthouden, maar wat leeftijden betreft is deze familie-relatie geloof ik gewoon onmogelijk. :D

Alwin

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2010, 15:42:49 »
Vandaar geen onderschrift! Maar wil je me misschien wel vertellen of het gebouw in een straal van 25 kilometer rond Assen ligt? Het komt me namelijk erg bekend voor, maar ik weet niet meer helemaal zeker waarvan dat was!

Het ligt in vogelvlucht ongeveer 240 km van Assen af. Dit om je enig houvast te geven over de locatie, haha.

Karin

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #13 Gepost op: 9 juni 2010, 13:54:32 »
Beide foto's heel mooi. Het kader kan ik waarderen. Maar ik ben van de kaders,
ik hou daar wel van.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #12 Gepost op: 9 juni 2010, 08:16:17 »
De eerste vind ik ook lekker strak.
Maar het valt mij nog mee dat er nog water in te zien is... (even rechtzetten)

Cees

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2010, 21:59:31 »
Vandaar geen onderschrift! Maar wil je me misschien wel vertellen of het gebouw in een straal van 25 kilometer rond Assen ligt? Het komt me namelijk erg bekend voor, maar ik weet niet meer helemaal zeker waarvan dat was!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Elvira

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #10 Gepost op: 8 juni 2010, 21:32:01 »
Jeetje man,

foto 1 is mijn favoriet GEWELDIG. :clap2: :clap2: :toppie: :respect:


Elvira ( ik had dan ook je moeder kunnen zijn :D :D )


Alwin

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2010, 18:56:33 »
Lysvik, Bernie en Berend, bedankt voor jullie reakties.

@ Lysvik: het kader zal vast een kwestie van smaak zijn. Ik ben blij dat je de foto zelf iig leuk vindt.
@ Bernie: Het gebouw is staat op particulier terrein. Kan ik beter niet vertellen waar dat is. (kijk het begint al echt een fotograaf te worden: hij schermt zijn bronnen af ... :D).
@ Berend:  - Ik had foto 1 al rechtgezet, maar de horizon is niet goed te zien, dus het was voor mij moeilijk te beoordelen.
                - Foto 1 (f/16 | 78 sec | ISO 400)) is behoorlijk onscherp, foto 2 (f/9.5 | 171 sec | ISO 100)  is heel scherp op het midden van het gebouw. Als ik gis naar de oorzaak zou ik zeggen dat foto 1 onscherper is door diffractie ten   gevolge van een klein diafragma (f/16) in combinatie met een lange sluitertijd.
                - ISO 400 werd me aangeraden op de verkopende website van het IR filter. Maar ISO 100 blijkt ook prima te werken, (wel met een groter diafragma en langere sluitertijd) zoals foto 2 laat zien.
                - Er zit inderdaad een grote vlek op foto 2 dicht bij de bomenrand links. Ik vind vlekken die dicht bij randen zijn altijd moeilijk verwijderen met het cloon of healing brush gereedschap, omdat je         dan om een of andere reden een deel van die rand terug krijgt in de foto. Ik dacht het is toch niet goed te zien in deze donkere lucht, dus laat maar zitten ... Als je een betere manier weet om die vlek te verwijderern ...
                - wolken kan ik niet op bestelling leveren helaas. Ik vind de grafische licht/donker (dak van het gebouw/lucht) verdeling op foto 2 best mooi.

[sorry voor de lelijke lay-out van dicht bericht: dit is geen tekstverwerker]

bbwijdieks

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2010, 16:40:04 »
Looking good Alwin de eigenschap van IR fotografie heb je goed gebruikt in foto1.
Er zit een mooi contrast in tezamen met de beweging in het water.
Wel zou ik hem ff rechtzetten.
Het viel me trouwens wel op dat je iso 400 gebruikt hebt, de volgende keer moet je eraan denken om iso100 of D-Range iso200 te gebruiken.
Niet dat dat alles bepalend is maar dan klopt de foto technisch ook helemaal en heb je net iets meer bewerkings ruimte.

Foto 2 heeft een mooi dynamisch bereik aan de onderkant vd foto.
De bomen ogen wat onscherp ivm beweging en de lucht is heel erg donker.
Hier mis ik het contrast in de lucht, hier had je een wolk nodig  :)
Ga zo door en denk aan de wolken  ;)

P.S. er zitten wel wat vlekjes op je sensor, die moet je ff uit de foto -en camera poetsen
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2010, 16:43:43 door Berend »

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2010, 16:26:59 »
Goed geslaagd toch? Welk gebouw staat er op foto 2? En waar staat dat gebouw?

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2010, 16:22:38 »
Foto 1 vind ik goed geslaagd. De lange sluitertijd heeft zijn werk hier prima gedaan. Het kader doet helaas wel afbreuk aan het totaalbeeld, maar dat is een subjectieve opvatting.

Alwin

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2010, 15:28:02 »
Dank je!  8)

RonHendriks

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2010, 15:19:09 »
Ik had naar leeftijd gezien zo je zoon kunnen zijn waarschijnlijk ... (ook van Ruurd overigens).
....maar natuurlijk nooit van allebei :D

Ik vind dit in ieder geval al helemaal de goeie kant opgaan. De eerste met het gladde strakke water en de mooie geveegde lucht kan mij het meest bekoren. Toppie!

Alwin

  • Gast
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2010, 15:13:00 »
Ik had naar leeftijd gezien zo je zoon kunnen zijn waarschijnlijk ... (ook van Ruurd overigens).  Bedankt voor de reaktie.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Twee infrarood foto's
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2010, 15:12:13 »
Lekker bezig alwin
ga zo door mijn zoon...(vrij naar Ruurd)
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Alwin

  • Gast
Twee infrarood foto's
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2010, 15:02:36 »
Alvast bedankt voor het kijken.

1.


2.


Groet, Alwin.