Auteur Topic: UV filter of Skylight filter?  (gelezen 2799 keer)

asplx

• Gast
Re:UV filter of Skylight filter?
« Reactie #19 Gepost op: 18 mei 2010, 14:55:24 »
Voor het geval je zalm wil fotograferen....  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 18 mei 2010, 14:55:24 »

Offline Johan-Paul

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #18 Gepost op: 18 mei 2010, 11:35:57 »
Een Sky-Light filter is héél licht rose getint, dit in tegenstelling tot een UV-filter, dat hetlemaal neutraal is.

Het verschil kún je zien, heb je het ooit gezien, dan weet je ook meteen je keuze.
Als je zonder UV-filters aan de slag gaat, zou ik zeker het Sky-Light filter weglaten.
Tja, ik ken je vakantiebestemming niet,
maar voor gebruik van Sky-Light filters geldt net als voor UV: Alleen hoog in de bergen en aan het strand, waar veel UV licht aanwezig is.

Groeten,
Ruurd

Het rose getinte had ik al gezien in het filter.
En mijn vakantiebestemmingen zijn heel vaak de hoge bergen.
Dit jaar is het de bedoeling om boven de 6.000 meter grens uit te komen, en daarna nog een weekje "uitrusten" door een eiland te bezoeken met een prachtige flora en fauna en walvissen op zee te spotten, dus dan mag de Skylight filter er wel op.
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0~F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |

asplx

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2010, 10:49:48 »
Een Sky-Light filter is héél licht rose getint, dit in tegenstelling tot een UV-filter, dat hetlemaal neutraal is.

Het verschil kún je zien, heb je het ooit gezien, dan weet je ook meteen je keuze.
Als je zonder UV-filters aan de slag gaat, zou ik zeker het Sky-Light filter weglaten.
Tja, ik ken je vakantiebestemming niet,
maar voor gebruik van Sky-Light filters geldt net als voor UV: Alleen hoog in de bergen en aan het strand, waar veel UV licht aanwezig is.

Groeten,
Ruurd

Offline Johan-Paul

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2010, 08:12:18 »
bedankt voor jullie reacties.
ook de informatie van het oude draadje.

de harde zonnekap ga ik vanaf nu sowieso altijd gebruiken (behalve voor de fish eye).
en afhankelijk van waar ik ben ga ik het filter gebruiken (op vakanties wel, verder niet).

nogmaals iedereen bedankt.

Johan-Paul

Daarom lijkt mij dit meer een forum vulling dan een zinnige discussie.
Of ging het nu eigenlijk om een keuze tussen UV of Skylight????  :(

Dat was de vraag waarom het ging. Ik heb nog een B&W skylight filter liggen, dus mijn vraag was of zal ik deze zou gebruiken of een nieuw UV filter zou aanschaffen?
Ik probeer hem in iedergeval eerst uit, en als het goed bevalt, gaat de filter er met vakanties op.

« Laatst bewerkt op: 18 mei 2010, 08:18:11 door Johan-Paul »
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0~F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 17 mei 2010, 21:29:08 »
het is ook een extreem voorbeeld. feit blijft dat je extra glas ervoor zet wat vaak aardig wat euro's kost.

voor een goede bescherming is de kap ruim voldoende. heb ik de kap achterstevoren erop dan biedt de lensdop alle bescherming.

voor de mensen die zonder kap fotograferen (behoorlijk veel en m.i. onbegrijpelijk) zou een filter idd een beetje extra bescherming bieden.

gr Jos

Voor beide is wat te zeggen.

Een filter bied ietjes meer bescherming. Ik kan zo een paar voorbeelden opnoemen van mijzelf en anderen waarbij een filter daadwerkelijk een lens heeft beschermd. Ook als je een zonnekap e.d. gebruikt. Daarentegen het is inderdaad een extra stukje glas wat zeker een hoop kost (een goed filter is gaat hard richting de 100 euro) en theoretisch de beeldkwaliteit kan beinvloeden. Het vervangen van een frontelement is duurder, maar hoe vaak laat je AL je lenzen nou vallen. Voor die ene keer dat er een lens valt, is het risico wellicht minder duur als op al je lenzen een filter zetten. Drie filters kosten wel meer als het vervangen van een frontelement, en de meeste mensen hebben meer als 3 lenzen. Of je het waard is om te doen, moet iedereen voor zichzelf bepalen. Er zijn er die het wel doen, er zijn er die het niet doen. Maar het is niet zo dat 1 manier "beter" is als de andere. Zie het als een soort van verzekering: het kost je uiteindelijk meer als het eventuele risico (die lui maken ergens hun dikke winsten op), maar je verspreid de uitgaven, zodat je niet in een keer een dikke rekening krijgt. En tevens koop je een stukje "rust" voor jezelf...

Overigens ben ik het volledig met je eens dat de beste bescherming een zonnekap en lensdop is. Samen natuurlijk met voorzichtig handelen. Het niet gebruiken van zonnekap en/of lensdop is in mijn ogen ook onbegrijpelijk. Dan helpt een filter inderdaad ook niet meer...

Overigens is het verschil tussen een UV of een Skylight filter vrijwel niet meer van toepassing. Dat verschil stamt uit het filmtijdperk. Alleen zou ik met oude filters oppassen, aangezien je geen idee van de staat van de coating hebt. Als je kiest voor het nemen van filters, koop dan een nieuwe en bespaar er niet op. Of laat ze helemaal weg...

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2010, 20:52:17 »
Liep zeer recent een draadje over
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=15150.0
Daarom lijkt mij dit meer een forum vulling dan een zinnige discussie.
Of ging het nu eigenlijk om een keuze tussen UV of Skylight????  :(

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #13 Gepost op: 17 mei 2010, 20:20:02 »
het is ook een extreem voorbeeld. feit blijft dat je extra glas ervoor zet wat vaak aardig wat euro's kost.

voor een goede bescherming is de kap ruim voldoende. heb ik de kap achterstevoren erop dan biedt de lensdop alle bescherming.

voor de mensen die zonder kap fotograferen (behoorlijk veel en m.i. onbegrijpelijk) zou een filter idd een beetje extra bescherming bieden.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2010, 19:06:47 »
het is een beetje als wanneer je een foto door een raam maakt. zonder raam is het meestal een scherpere foto.

gr Jos

Ik durf er geld op in te zetten dat jij (of een willekeurig iemand) niet aan een foto kan zien of er een filter voor zat of niet. Bij een goed filter zie je het gewoon niet. Je betaalt niet voor niets zo'n hoop geld voor dat kleine stukje glas. Absoluut niet te vergelijken met een raam. Of zijn de ramen bij jou thuis ook gecoat?

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2010, 18:52:53 »
Maar in hoe verre merk je het? Meer CA? De K7 lost alles op ;-)

het is een beetje als wanneer je een foto door een raam maakt. zonder raam is het meestal een scherpere foto.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

asplx

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2010, 17:41:25 »
Wie weet?

Ik niet...

Maar als jij graag UV-filters hebt: Ik heb er nog wel wat liggen hoor... Vanaf 34,5 mm...  :(

Buksbeest

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2010, 17:28:32 »
Dus alleen al daarom zouden we een K7 moeten gaan kopen?

Wat een lariekoek...

Jah! Haha, grapje hoor!

Waarom heb ik in al die jaren, om en nabij de 50, nog nooit een krasje op een filter of frontlens gehad?
Voorzichtig schoonmaken als dat nodig is...

Jij bent kennelijk voorzichtiger dan ik! Voor mij is het ook meer geestelijke rust  ;)

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2010, 15:24:28 »
Dus alleen al daarom zouden we een K7 moeten gaan kopen?

Wat een lariekoek...

Waarom heb ik in al die jaren, om en nabij de 50, nog nooit een krasje op een filter of frontlens gehad?
Voorzichtig schoonmaken als dat nodig is...

Maar goed.. na dit geklets in de ruimte ga ik maar naar m'n eigen planeet.... :cheer:
Beestachtig is het hier.... :evil:

De groeten,
Ruurd

Buksbeest

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2010, 13:18:39 »
het blijft een extra stukje glas voor je lens wat de beeldkwaliteit negatief beïnvloed

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2010, 12:18:57 »
het blijft een extra stukje glas voor je lens wat de beeldkwaliteit negatief beïnvloed

Buksbeest

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2010, 11:24:12 »
Gaan we hier weer opnieuw in de discussie?  :(

Ja! :-)

Ik gebruik zelf de B&W MRC Clear filters. Waarom? Als er voor de 100e keer zand, stof of erger op zit, dan wil ik gewoon zorgeloos met een doekje het eraf kunnen halen, zonder bang te zijn dat mijn frontlens beschadigd. Filters zijn wat duurder, maar hebben geen negatief effect op de foto. Zeker omdat het verder niets filtert. Maar tegen stoten of vallen zie ook ik het nut nie...

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2010, 08:07:21 »
Gaan we hier weer opnieuw in de discussie?  :(

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2010, 23:59:15 »
=> 1: Als de camera valt, gaat vaak het UV-filter kapot en beschadigt dan de frontlens.  >:(
En dat komt vaker voor, dan dat de frontlens zónder UV-filter beschadigd raakt.  :o

=> 2: Een degelijke plastic of metalen zonnekap is de beste bescherming, samen met het gebruik van een camera-riem. :cheer:

=> 3: Een rubberen zonnekap heeft als beveiliging voor de frontlens weinig nut, omdat die zonnekap inklapt en de frontlens vooraan komt te liggen...  :(

Succes met je overwegingen.

Groeten,
Ruurd

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2010, 18:11:41 »
Liep zeer recent een draadje over

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=15150.0

Meningen uiteraard verdeeld. Argument pro: het zou je lens beschermen  8) Alsof de zonnekap niet genoeg zou beschermen ...

In de Shoot (fototijdschrift) zag ik onlangs op foto's hoeveel licht een UV filter wegneemt: mijn idee is bevestigd. Aan mijn lens geen nutteloos filter!

Offline Johan-Paul

• Senior Member
  • **
UV filter of Skylight filter?
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2010, 18:07:06 »
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van filters?

Ik heb standaard een UV filter op mijn lens zitten (DA17-70).
Alleen als ik op internet ga zoeken, kom je verhalen tegen dat een UV of Skylight filter altijd goed is, en sommige zweren bij geen filter omdat de nieuwe lenzen tegenwoordig dit niet nodig hebben.
De UV en Skylight filters zijn met name voor de blauw zweem, las ik.

En nog een vraagje.
Ik wil een DA55-300 gaan aanschaffen (als hij goed bevalt).
Nu heb ik nog een B&W Skylight flilter liggen met die lensmaat. Of zeggen jullie beter toch een UV filter of helemaal geen filter?

Johan-Paul