Auteur Topic: Mijn eerste motorcross foto's  (gelezen 1782 keer)

avdv

• Gast
Re:Mijn eerste motorcross foto's
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2010, 23:34:06 »
500 is inderdaad de sluitertijd. In de Tv stand kan je die alleen aanpassen en zal de camera de belichting corrigeren dmv het diafragma. Wil je ze onafhankelijk instellen dan moet je de M stand gebruiken. Dan kan je de belichting regelen dmv sluitertijd, diafragma en ISO-waarde.

Bedankt! Het diafragma past zich dus automatisch aan. Eerst maar eens dit proberen dan. Wanneer ik tijd heb zal ik gaan oefenen met deze instellingen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2010, 23:34:06 »

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2010, 23:07:43 »
Bedankt voor jullie tips!
Zoals ik al zei, ik deed maar wat dus ik sta open voor alle tips!
Misschien heel dom hoor...maar hoe stel ik dat precies in in de TV stand?
Als ik draai aan het wieltje staat het linker getal op 500 maar het rechter getal op 4.0
Is links de sluitertijd en rechts het diafragma? Zo ja hoe stel ik deze dan onafhankelijk van elkaar in?

500 is inderdaad de sluitertijd. In de Tv stand kan je die alleen aanpassen en zal de camera de belichting corrigeren dmv het diafragma. Wil je ze onafhankelijk instellen dan moet je de M stand gebruiken. Dan kan je de belichting regelen dmv sluitertijd, diafragma en ISO-waarde.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2010, 22:41:59 »
Ik ga met al mij voorgangers mee. en oefening baart kunst.
Foto 4 vindt ik nog de beste van de serie.

Gr johan

(Tip; EricR heeft nog een 2e hands sigma 70-300mm(90euro). eventueel ipv de 55-300mm)

avdv

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2010, 20:49:35 »
Bedankt voor jullie tips!
Zoals ik al zei, ik deed maar wat dus ik sta open voor alle tips!
Misschien heel dom hoor...maar hoe stel ik dat precies in in de TV stand?
Als ik draai aan het wieltje staat het linker getal op 500 maar het rechter getal op 4.0
Is links de sluitertijd en rechts het diafragma? Zo ja hoe stel ik deze dan onafhankelijk van elkaar in?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2010, 16:22:52 »
Mijn voorgangers hebben het al genoeg technische tips gegeven om de volgende stap te zetten. Je weet in elk geval al de momenten goed te pakken en dat geeft de burger moed.
De meeste lenzen leveren de scherpste plaatjes op diafragma F8-F11. Er zijn wel uitzonderingen, maar voor jou is dit voorlopig genoeg informatie.
Nog even een tip : zoek hier in de sport hoek naar motor foto's van kdj, ann en johan en kijk dan eens met een exif viewer (bv Opanda) naar de door hun gebruikte instellingen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Ann

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2010, 14:34:45 »
Ik ga met bovenstaande mee. Foto's zijn nu helaas was te donker. TV stand en beginnen bij bijvoorbeeld 1/500s en dan kun je daarna bijvoorbeeld je sluitertijd gaan variĆ«ren. Zeker voor de eerste 3 fotos heb je eigenlijk een snelle sluitertijd nodig. Bij 4 is deze sluitertijd wel heel mooi, je hebt de snelheid mooi vastgelegd  :) Dus eigenlijk nu wat in de instellingen gaan verdiepen, want het begin is er :good:

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2010, 13:45:18 »
Leuke foto's om zo te beginnen. Zoals Kees al zei is F19 veel te veel. zet de camera de volgende keer in de Tv stand en kies sluitertijd 1/500s dan heb je dus 4 keer minder licht, dus moet je diafragma 2 stops open. dat is dan F9.0.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

kdj4

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2010, 12:48:24 »
Andrea,

het valt nog niet mee zie ik, en wat is hier het probleem....

ten eerste heb je al je foto's gemaakt met een sluitertijd van 1/125, dat is leuk maar door de lage sluitertijd moet je wel een hele stille hand hebben of veel ervaring hebben met het maken van foto's met deze lage sluitertijden,
door het gebruik van de sluitertijd van 1/125 die jij hebt gebruikt zie je wel mooi de snelheid van de motors, bv foto 4.

de foto's komen vrij donker over en dat komt door de kleine diafragma die je hier hebt gebruikt f19.0  ???, dat is niet gebruikelijk bij sport foto's, dus door het gebruik van de f19.0 heb je minder licht opbrengst dus je diafragma moet meer open, bv f5.6.
het was gisteren vrij donker weer ook daar in Westerbork dus en dan kun je zeker geen f19.0 gebruiken.

ik zie dat je alles op 55mm hebt gemaakt dus in jou geval had je hier wel een f3.5 kunnen gebruiken bij dat donkere weer,
ook zou ik in jou geval de sluitertijd wat wat hoger zetten, mocht dit goed lukken dan kun je later altijd eens weer de 1/125 gebruiken.

ik denk dat ik je wel eens tegen kom bij een DMX wedstrijd hier in het noorden, dus als je dan iets wil weten roep je mij maar even, jij kan mij wel maar ik jou niet  :)

gr kees.

avdv

• Gast
Mijn eerste motorcross foto's
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2010, 22:06:52 »
Deze foto's zijn gemaakt met mijn gewone 18-55 lens om eerst eens te proberen.
Om eerlijk te zijn heb ik maar wat gedaan, die instellingen daar moet ik me echt nog in verdiepen.
Natuurlijk had ik de foto's liever scherper gezien, moet ik dit zoeken bij de instellingen of heeft het gewoon met het bereik van de lens te maken?

Mijn broertje is het fotomodel  ;D

1.

2.

3.

4.
« Laatst bewerkt op: 9 mei 2010, 22:13:50 door avdv »