Auteur Topic: nieuwe rubriek  (gelezen 1997 keer)

asplx

• Gast
Re:nieuwe rubriek
« Reactie #24 Gepost op: 19 april 2010, 18:02:14 »
Ik ben ook niet geïnteresseerd in "zoeken" doch slechts in "vinden". Zoeken is een middel en vinden het resultaat. Er ligt te veel nadruk op het middel  8)

greetz,
Erik

Ja Meester....
Maar als je het middel al niet kunt vinden, kun je lang blijven zoeken.

Zo, nou jij weer...  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #24 Gepost op: 19 april 2010, 18:02:14 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
« Reactie #23 Gepost op: 19 april 2010, 17:40:15 »
Dat kan ik wel met m`n 2e kamera...

Die ook kan bellen  ;D

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

asplx

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 19 april 2010, 15:31:35 »
Deze topic hoort niet in Mededelingen thuis, lijkt me. Mededelingen betreft louter mededelingen en niet vragen, suggesties of discussiepunten.

Wat zoeken en vinden betreft: ik heb het idee dat wij Nederlanders steeds luier worden en gaan roepen alvorens ons ergens in te verdiepen.  ::)

André

Even afgezien van het feit, dat Yves in België woont,
ben ik het helemaal met je eens André.

[sarcasme modus]
Het ontbreekt er nog maar aan, dat we niet vanaf de camera naar het forum kunnen...  :'(
[/sarcasme modus]

Groeten,
Ruurd

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #21 Gepost op: 19 april 2010, 10:29:47 »
Om het een beetje samen te vatten: 1. Zoals nieuwe leden hier met open armen worden ontvangen en gestimuleerd worden om vragen te stellen = perfect.
                                                  2. Er is er altijd wel een categorie waar de vraag in thuis kan horen..
                                                          ( mocht dit soms niet zo zijn wordt die wel verplaatst)
                                                  3. Als het nou storm liep van reacties voor zo n nieuw topic...nee.
 Wat mij betreft.zand erover..

Jochem.

Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #20 Gepost op: 18 april 2010, 22:13:35 »
Ten overvloede: zelfs dit topic is gestart in deze restcategorie (terwijl het - tip aan de mods - misschien beter in de categorie "mdedelingen" zou staan: "berichten die te maken hebben met algemene zaken rond het forum".
Deze topic hoort niet in Mededelingen thuis, lijkt me. Mededelingen betreft louter mededelingen en niet vragen, suggesties of discussiepunten.

Wat zoeken en vinden betreft: ik heb het idee dat wij Nederlanders steeds luier worden en gaan roepen alvorens ons ergens in te verdiepen.  ::)

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #19 Gepost op: 18 april 2010, 08:23:33 »
...
Wat ik bij uitbreiding (dus zonder dat het moet gepaard gaan met een voorbeeldfoto) eigenlijk mis op ons forum is een rubriek waar je simpelweg fotografietechnische vragen kunt stellen.

...

Toch even voorzichtig proberen mijn reply onder de aandacht te brengen. Ik blijf zitten met de vraag waar je het beste puur fototechnische vragen (niet gepaard gaande met een voorbeeldfoto) kan plaatsen. Typevoorbeeld: hoe fotografeer ik vuurwerk? Hoe maak ik een bloemenopname met een zwarte achtergrond? Als ik het regeltje van de sluitertijd toepas (1/brandpunt), moet ik dan rekening houden met de cropfactor? Vragen over flitstechniek, ...

Als ik de structuur van het forum goed voor heb dan moet je met zo een vraag eigenlijk terecht in het onderdeel Algemeen > algemene discussie. Dat lijkt me echter een residuaire categorie (oneerbiedig: een vuilnisbakcategorie, waar je terecht kan om topics te starten die in geen andere categorie thuis lijke te horen). Lijkt mij persoonlijk toch wel een beetje jammer voor een fotografieforum, zelfs al is dat merkspecifiek.

En dat doet uiteraard niets af aan het gegeven dat je altijd eerst even de zoekfunctie moet gebruiken alvorens een vraag te lanceren.

Wou ik toch nog even meegeven.

Ten overvloede: zelfs dit topic is gestart in deze restcategorie (terwijl het - tip aan de mods - misschien beter in de categorie "mdedelingen" zou staan: "berichten die te maken hebben met algemene zaken rond het forum".

asplx

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 18 april 2010, 01:31:34 »
Ik was ooit in een kledingzaak voor een nieuwe pantalon.
Komt er een verkoopster naar mij toe, met de vraag: "Kan ik u helpen?"
Ik heb toen aan haar gevraagd: "Wat kunt u allemaal?"

Kreeg ze een knalrode kop.  :-\

Vervolgens komt er een collegaatje met de vraag: "Wat zoekt u?"
Waarop ik zei: "Dat, wat ik niet vinden kan..."

Daar heb ik toch niets mee miszegd?

Ik heb alleen maar eerlijk antwoord gegeven...  :-\

Maar even ontopic: Ook met de zoekfunctie wil niet gezegd zijn, dat je het gewenste resultaat ook kunt vinden.
Maar als je de zoekfunctie eerst moet zoeken en niet kunt vinden, tja, hoe vind je dan uiteindelijk het gewenste resultaat.
En meestal heeft de zoekmachine geen vind-functie.

Fijn weekend met stof om over na te denken...
Groeten,
Ruurd

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #17 Gepost op: 18 april 2010, 01:00:01 »
Je wil niet weten hoeveel mensen de zoekfunctie niet weten te vinden...  :(

TT: 'TisTriest, maar wel waar...  :-[

Ik ben ook niet geïnteresseerd in "zoeken" doch slechts in "vinden". Zoeken is een middel en vinden het resultaat. Er ligt te veel nadruk op het middel  8)

greetz,
Erik

asplx

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 17 april 2010, 11:13:00 »
Je wil niet weten hoeveel mensen de zoekfunctie niet weten te vinden...  :(

TT: 'TisTriest, maar wel waar...  :-[

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2010, 11:09:08 »
Volgens mij alleen het "Welkom en wat huishoudelijke regeltjes", maar corrigeer me als dit niet klopt...
Vraag me overigens af of er speciaal een link naar de faq moet, die is immers voor iemand die zoekend is wel heel erg makkelijk te vinden.

Carel

Ervaring leert echter dat, vriendelijk geformuleerd, velen niet goed in zoeken zijn :) Lijkt me op zich eenvoudig om dit toe te voegen:

"Verder willen we je graag attent maken op onze sectie met F.A.Q.'s waarin je over de meest uiteenlopende zaken uitleg vind. Kijk voordat je een vraag stelt even of het antwoord er al bijstaat, dat scheelt je veel tijd. De inhoudsopgave vind je hier <link>"
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2010, 10:40:59 »

@Carel: is in de welkomspost aan nieuwe leden al een link naar de inhoudsopgave van de FAQ sectie opgenomen?
Volgens mij alleen het "Welkom en wat huishoudelijke regeltjes", maar corrigeer me als dit niet klopt...
Vraag me overigens af of er speciaal een link naar de faq moet, die is immers voor iemand die zoekend is wel heel erg makkelijk te vinden.

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2010, 10:24:26 »
Yep, ik denk dan ook dat als iemand dat wil,
 hier alles aan de weet te komen door gewoon zn vraag te stellen,
Ik dacht weer een beetje te ver door denk ik ,
alhoewel de de rubriek faq en tutorials alleen 1 pagina groot is met welgeteld 1 enkele vraag...

1 pagina, maar wel 24 verschillende onderwerpen waar iets over geschreven is....

@Carel: is in de welkomspost aan nieuwe leden al een link naar de inhoudsopgave van de FAQ sectie opgenomen?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2010, 10:05:17 »
Dat is toch echt niet waar Jochem. De zaken die daar uitgelegd worden, komen voort uit vragen die ooit gesteld zijn.
En echt, op die ene pagina valt heel veel te leren! :)

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2010, 17:20:44 »
Yep, ik denk dan ook dat als iemand dat wil,
 hier alles aan de weet te komen door gewoon zn vraag te stellen,
Ik dacht weer een beetje te ver door denk ik ,
alhoewel de de rubriek faq en tutorials alleen 1 pagina groot is met welgeteld 1 enkele vraag...
« Laatst bewerkt op: 17 april 2010, 08:24:24 door Oki »

asplx

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2010, 15:19:55 »
Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Groeten,
Ruurd

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2010, 13:56:01 »
Ik dacht aan een nieuwe rubriek in de categorie ,"help wat doe ik fout,"of ïk krijg die belichting niet goed".
kortom een hulp-afdeling.
Sorry, maar ik zie hier niks in. Het hele forum is in feite al een hulp-afdeling!
En in de Fotohoek is er al een board "Digitale doka, fotobewerkingen". Dit board heeft als ondertitel: "Foto's die op een zeer bijzondere manier zijn verwerkt. Ook kunnen hier foto's geplaatst worden, waar voor het bewerken hulp van forumleden wordt gevraagd"....
Daar kan je dus ook foto's plaatsen waarbij je om hulp vraagt: "help wat doe ik fout,"of ik krijg die belichting niet goed".  We zijn dus al voorzien!  ;) Je moet natuurlijk wel zelf je vragen durven stellen...

Carel

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2010, 13:49:42 »
Als ik de vraag goed lees, gaat het over mensen die hun foto niet in de fotohoek durven te plaatsen. Ik denk dan, dat een ander forumdeel die angst niet wegneemt. In de fotohoek plaats je je foto's en krijg je commentaar. Laat blijken dat je zelf ook al kritisch naar de foto hebt gekeken en stel zo veel mogelijk gerichte vragen. Bijvoorbeeld: de kleuren zijn fletser dan ik me herinner... Het moet dan raar zijn als je geen enkele tip of suggestie krijgt.

Kortom, wat mij betreft, geen nieuw onderdeel erbij.

En wat de FAQ sectie betreft: we plaatsen te weinig, maar ... er wordt ook vaak te weinig gebruik van gemaakt...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2010, 12:14:04 »
Het zou denk ik ook eigenlijk in de catergorie Faq en tutorials thuis horen,
ik wil natuurlijk hier het wiel opnieuw uitvinden cq, iets overbodigs beginnen...

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2010, 12:05:18 »
Straks zijn er zoveel rubrieken met vragen, dat je door de bomen het bs niet meer ziet.
Dan moet er nog  een rubriek komen met: Waar stond die vraag ook al weer?

Sorry, ik zie het niet zo...

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2010, 21:07:01 »
Ik zie het probleem niet. We hebben al een fotohoek waar je foto's met problemen kunt plaatsen. we hebben andere rubrieken o.a. Algemene discussie waar je vragen kunt stellen en we hebben de rubriek FAQ en tutorials waar een aantal zaken wordt uitgelegd. Misschien is het allemaal niet laagdrempelig genoeg, maar bedenk maar eens iets wat wel laagdrempelig is. Het is ook een kwestie van durven je vraag te stellen.
De rubriek FAQ en tutorials kan misschien uitgebreider in onderwerpen. Ik denk dat suggesties welkom zijn.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

elkim

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2010, 20:46:11 »
ik kan me er iets bij voorstellen
je zou ook een soort workshop hoek kunnen maken

*hoe maak ik een foto waar alles scherp is
*hoe een foto met een wazige achtergrond

iets wat je natuurlijk door veel doen en lezen EN op dit forum te zitten snel leert

lastig wordt het wel dat er (gelukkig) steeds meer en meer verschillende Pentax camera's komen met
toch wel verschillende aanpak.

moeten we eens over nadenken

ik zou zeggen gewoon plaatsen in bv nieuw aan te maken "startershoek" of gewoon op z'n plek in de fotohoek
en afwachten op een antwoord

gegroet en succes Eljakim

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2010, 14:09:28 »
Tja, Best wel een aardig idee.
Misschien helpt het een aantal forumbezoekers over een drempel.
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2010, 13:14:45 »
Of het ook past binnen het concept en het beleid van het forum kan ikzelf niet zo direct inschatten, maar voel wel veel voor je idee, Oki.

Wat ik bij uitbreiding (dus zonder dat het moet gepaard gaan met een voorbeeldfoto) eigenlijk mis op ons forum is een rubriek waar je simpelweg fotografietechnische vragen kunt stellen.

Ik volg dit topic dan ook met belagstelling.

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
nieuwe rubriek
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2010, 13:05:42 »
Ik dacht aan een nieuwe rubriek in de categorie ,"help wat doe ik fout,"of ïk krijg die belichting niet goed".
kortom een hulp-afdeling.
Bijna altijd wordt een foto geplaatst waarvan je het idee hebt dattie aardig tot heel goed is,
nou kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die niets posten omdat ze denken: deze foto is toch niet goed genoeg"..
terwijl met wat aanwijzingen het wel zou lukken.
Iemand suggesties hierover...
Jochem