Algemeen > Mededelingen

Wetgeving straatfotografie

<< < (3/10) > >>

asplx:
Nou, toch nog altijd mooi Pentax spul.... ??? ::)

kdj4:

--- Citaat van: EviZ op 16 april 2010, 21:00:30 ---Je ziet dat het College Bescherming Persoongegevens zich de laatste jaren juist drukker maakt omtrent het plaatsen van persoonsgegevens op het internet, en in de ogen van dit College is een foto waarop een persoon herkenbaar is afgebeeld ook een persoonsgegeven. Het college hanteert daarbij strengere maatstaven dan de Auteurswetgever (!). Dus om nu te zeggen dat die tijd is geweest........... :-X
Overigens is het openbaar maken van een portret voor artistieke doeleinden ook volgens het College nog steeds toegestaan.

greetz,
Erik

--- Einde van citaat ---

ach volgens mij houd niemand het meer tegen, ik bedoel we hebben over privacy mensen willen meer en meer privacy maar is het nog tegen te houden ?

beetje ontopic, maar als ik iets koop op markplaats dan geef ik mijn banknummer ook zo weg, ik heb daar niet z'n moeite mee, maar ja er is bij mij ook niet zoveel te halen  :D

gr kees

EviZ:

--- Citaat van: kdj op 16 april 2010, 20:53:00 ---[...]
ik denk ook dat het in het begin van het opkomen van internet dat iedereen dacht van nee geen foto van mij op het net, maar die tijd is geweest voor je het zelf in de gaten hebt sta je er zelf al vaak genoeg op.
gr kees.

--- Einde van citaat ---

Je ziet dat het College Bescherming Persoongegevens zich de laatste jaren juist drukker maakt omtrent het plaatsen van persoonsgegevens op het internet, en in de ogen van dit College is een foto waarop een persoon herkenbaar is afgebeeld ook een persoonsgegeven. Het college hanteert daarbij strengere maatstaven dan de Auteurswetgever (!). Dus om nu te zeggen dat die tijd is geweest........... :-X
Overigens is het openbaar maken van een portret voor artistieke doeleinden ook volgens het College nog steeds toegestaan.

greetz,
Erik

kdj4:
en nu allemaal foto's maken ...... :D

nee hoor grapje, interessant dit om het allemaal even te lezen.

op zicht doe ik nooit moeilijk ik fotografeer wat ik wil en als ik denk het is leuk om de foto hier te laten zien op op mijn website dan doe ik dat, maar inderdaad bij kinderen zou ik het van te voren wel even aan de ouders vragen en bijna niemand is daar op tegen omdat ouders dit toch als een compliment zien dat je een foto van hun kind plaats op het net.

als ze mij zouden aanklagen omdat ik iemand niet gevraagd zou hebben dat ik ze op internet heb gezet mag ik nu al vast gaan zitten want er staan op mijn website tal van mensen die ik nooit heb gevraagd of ik de foto waar ze op stonden wel mocht plaatsen.

ik denk ook dat het in het begin van het opkomen van internet dat iedereen dacht van nee geen foto van mij op het net, maar die tijd is geweest voor je het zelf in de gaten hebt sta je er zelf al vaak genoeg op.

gr kees.

EviZ:
Mag ik nog een nuance aanbrengen op het laatste bericht van cmdr-keen?

De wetgever heeft - vrij vertaald - in artikel 18 van de Auteurswet bepaald dat het toegestaan is om foto's openbaar te maken waarop bouw- en beeldhouwwerken zijn afgebeeld die zijn gemaakt om permanent in openbare plaatsen te worden geplaatst (of blijkens jurisprudentie: zichtbaar zijn vanaf openbare plaatsen). Het maakt daarbij niet uit of het bouw- of beeldhouwwerk de hoofdvoorstelling van de foto vormt of niet!
Openbare plaatsen omvat meer dan alleen de openbare weg, hieronder vallen ook openbaar toegankelijke parken en gebouwen zoals bijvoorbeeld stationshallen en gemeentehuizen.

Wel heeft de wetgever een beperking aangebracht: het moet gaan om bouw- en beeldhouwwerken zoals die zich daar bevinden. Dit betekent dat als er iets van de omgeving zichtbaar is, er aan deze eis wordt voldaan (en dus ook als het bouw- of beeldhouwwerk de hoofdvoorstelling van de foto vormt). Anders is het als er een slechts een detailopname/close up zichtbaar is op de foto: dan is er geen sprake meer van "zoals het zich daar bevind". Waar de grens precies ligt, is casuïstiek.  


Mharda en Keen, jullie hebber er samen mooi werk van gemaakt.
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik mij beperkt heb tot het leveren van op- en aanmerkingen....... :schaam:

greetz,
Erik

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie