Op papier zijn beide camera's qua specs mooi aan elkaar verwant.
De grootste botleneck zit bij olympus in de sensor, door zijn kleinere oppervlak gevoeliger voor ruis & het dynamische bereik kleiner.
Persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk dat Olympus zo'n sensor gebruikt in hun [voormalige] vlaggenschip.
Een vrij grote behuizing met een klein sensortje, nee niet logisch en maakt zijn resultaten niet helemaal waar.
Ze benutten met dit type camera niet het voordeel wat hun techniek levert.
Ze kunnen beter een kleine behuizing en een kleine sensor gebruiken want ik denk dat daar best vraag naar is in de semi pro wereld.
Kijk maar naar de K-7!
De sony sensor in de pentax is ook geen ruiswonder maar in vergelijking met de olympus toch een slagje beter ivm groter oppervlak en hoger dynamisch bereik.
Zet je dezelfde sensor tegenover een canon equilevant dan valt op dat de sony sensor meer ruis vertoont, dus ja waar hebben we het over?
Al met al zijn de olympus E-3 & pentax k10d eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.
De E-3 ziet er profesioneel uit maar is het niet, qua beeldkwaliteit word hij zelfs verslagen door goedkopere camera's weliswaar met grotere sensoren
Dus ja waarom zou je dik willen betalen voor iets wat word overtroffen door goedkopere alternatieven??
Wat ik wel prijs van olympus zijn de lenzen, ze maken echt geweldige lenzen.
Voorbeeldig voor andere fabrikanten, lees de reviews er maar op na.