Auteur Topic: M42 adapter vraag  (gelezen 2339 keer)

Offline Jos Kwaspen

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2009, 20:02:04 »
Het grote verschil tussen een originele en een namaak M42/K-adapter is de vorm van de vleugels van de bajonet.

Op bovenstaande foto van een originele adapter kunnen we zien dat de vleugels links en rechts van het veertje een haakse afsnijding hebben, de andere afsnijdingen zijn afgerond.
Bij een namaak-model zijn alle afsnijdingen afgerond waardoor je, zeker bij zwaardere lenzen, geen goede vatting krijgt en zelfs het gevaar loopt dat de lens van de camera valt.
(Jammer genoeg zelf al mogen ondervinden).
Mijn eerste adapter was wel gekocht voor een originele, maar het bleek een kat-in-de-zak te zijn.
Nu zit er een goede tussen.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2009, 20:02:04 »

asplx

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 28 december 2009, 14:51:53 »
Ik spreek over het wisselen met een K-adapter uit eigen ervaring.
Toen ik overstapte op de Pentax-K-vatting, bezat ik alleen maar P-draad optieken, die op deMX moesten gaan functioneren. Daar heb ik dus de K-adapter voor gekocht.
Alleen de smc 2.0/50 mm van Pentax had ik destijds. In een paar jaar tijd heb ik alle schroefdraadlenzen er uit gewerkt en vervangen door lenzen met k-vatting of nieuwer.
Die K-adapter heb ik nog altijd, voor als ik iets wil uitproberen.

You never can know, you know....

Maar waar ik me aan stoor - op alle fora -, is  aan opmerkingen in de trand van: Ik weet het zelf niet, maar ZE zeggen dat...
Als je dan nog een bron weet, verwijs daar dan heen. En laat anders een opmerking achterwege.

Groeten,
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2009, 12:51:23 »
Ruurd ik weet wat je bedoel, plaatste het met de hoop dat iemand mij zal corrigeren als ik het fout had en dat gebeurde best snel of anders het ik er nog een keer bekend gemaakt dat ik niet uit ervaring spreekt.
Of je het wel of niet moet zeggen is moeilijk te bepalen, misschien als ik het niet had gezegd was het ook niet verbeterd of gezegd en ik leer er ook weer iets van.

Trouwens, na wat gebruikers ervaringen te hebben gelezen is de Pentax adapter goed te wisselen inderdaad maar sommige third-party adapters gaat het wat moeizamer. Google is je vriend hier, je vindt genoeg vergelijkingen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2009, 11:14:33 »
Citaat
Je kan de adapter er nog steeds uit halen dus je kan nog steeds bajonet lenzen gebruiken.
Dit klopt....

Citaat
Ik heb zelf niet zo adapter maar volgens mijn gaat wisselen best moeilijk.

Als je dat niet weet, zeg er dan niets over. Hier zet je mensen  ee op het verkeerde been en dat is zinloos.

No bad feelings, hoor !

Groeten,
Ruurd

macsterdam

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25 december 2009, 17:28:33 »
Heel erg bedankt allemaal - ik ben flink wat wijzer nu. Heb inmiddels ook de originele Pentax adapter gekocht via eBay (€40). Na het lezen van de info hier, en de diverse 'horror' verhalen online m.b.t. imitatie-ringen, was een originele ring kopen de enige optie.

Kan eerlijk gezegd niet wachten, want de Vivitar 35mm f/1.9 is een prachtige, en vooral ook lichtsterke/scherpe lens, dus ik kijk uit naar focus verder dan 1-2 meter  :)

Nogmaals dank voor de snelle hulp!

asplx

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2009, 15:35:35 »
De originele Pentax staat geregeld op MP.
Kijk daar eens rond...

En het verwisselen ervan is na een paar keer doen echt een fluitje van een cent.
Daar moet jeniet te zwaar aan tillen.

Verder staat er hier op het forum ruim voldoende informatie over die adapter.

Succes,
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2009, 14:38:29 »
ik heb nu een versie die alleen uit een bajonet-ring met schroefdraad bestaat. ik hoef niets in mijn camera te doen.
Zo is de officieel Pentax adapter ook maar hij steekt niet uit aan de voorkant.
Dus de Adapter komt helemaal in het bajonet te liggen en als je de lens aan draait komt die tegen de flens van de bajonet aan waar de contacten zitten.
Als die daar niet tegen aan komt zit de lens te ver weg van de sensor, en daardoor verlies je focus tot het oneindige.

Hier is een plaatje:

Het probleem met sommige niet originele is dat het het gedeelte waar je nu tegen aankijkt niet vlak is, dus de adapter steekt een stukje uit, het hoeft maar 2mm te zijn en je hebt al een probleem.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2009, 14:44:18 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

macsterdam

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2009, 00:41:02 »
thanks!

ik heb nu een versie die alleen uit een bajonet-ring met schroefdraad bestaat. ik hoef niets in mijn camera te doen. makkelijk, maar blijkbaar nutteloos - jammer, want de 35mm is een pracht lens, jammer dat ik 'm niet verder kan testen voorlopig.
ik ga maar even op zoek naar een goeie pentax-ring

nogmaals dank!

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2009, 23:55:52 »
wisselen is niet moeilijk:

je ziet een klein veertje bovenop je vatting; dat druk je met een klein schroevendraaiertje naar binnen; nu kun je de ring uit de bajonet schroeven..........

verder raadt ik je aan alleen de pentax adapter tegebruiken, modelnr. 30120; sommige ringen hebben niet de juiste hoogte, vandaar het focusprobleem............
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

macsterdam

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2009, 23:49:00 »
Hmmm - dat klinkt niet hoopvol  :(

Dank je wel voor je antwoord!

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2009, 23:21:36 »
Als het goed is ligt de "infinity focus" volledig in de K-vatting van je camera, het is perfect vlakt met de rest van de vatting.
Het is net dat kleine stukje dat uitsteekt waardoor je infinity focus verliest.

Je kan de adapter er nog steeds uit halen dus je kan nog steeds bajonet lenzen gebruiken.
Ik heb zelf niet zo adapter maar volgens mijn gaat wisselen best moeilijk.

Er zijn mensen die een m42 adapter vast maken op de lens waardoor die een bajonet sluiting krijgt, en je makkelijke kan wisselen tussen lenzen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

macsterdam

• Gast
M42 adapter vraag
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2009, 22:07:27 »
ik heb onlangs een Vivitar 35mm f/1.9 lens gekocht waarbij ik een M42 adapter nodig bleek te hebben. Nu is dit nieuw terrein voor mij, dus ik heb gewoon de eerste de beste gekocht die ik zag. Helaas blijkt nu dat "infinity focus' hierdoor niet werkt, en dat ik een ander type adapter nodig heb.
Hoewel ik er inmiddels al veel over gelezen heb, ik me toch het e.e.a niet duidelijk. Zo ook bijvoorbeeld of de juiste M42 adapter meteen betekend dat er geen bajonet lenzen meer op m'n K20D kunnen.

Suggesties en hl meer dan welkom.