Auteur Topic: Zomaar 3 pictures  (gelezen 1793 keer)

Offline esoxlucius

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
Re:Zomaar 3 pictures
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2009, 22:03:44 »
Leuke foto's vooral de eerste, als tip kan ik je meegeven dat als je een foto van dieren maakt je altijd scherp steld op de ogen. Deze maken de foto eigenlijk.
Kies hierbij een diafragama (scherptediepte) waarbij in ieder geval de neus ook scherp is.
Scherpediepte is voor een klein gedeelte vóór en voor een groot gedeelte achter het scherpstelpunt aanwezig afhankelijk van het diafragma, objectief , enz.

Deze uitleg hieronder heb ik even geleend van internet:

Scherptediepte heeft een verdeling rond het scherpstelpunt op het object naar de camera toe en verder van de camera af. Die verdeling hang sterk af van de brandpuntsafstand en de instelafstand en is vrijwel gelijk (bij macro en tele) of veel groter voor afstanden verder weg dan het instelpunt (bij groothoek).

Natuurlijk is scherptediepte een bijzonder belangrijk gegeven bij de beeldvorming en de accentuering in het beeld en zo een belangrijke keuzefactor voor de fotograaf.

groet, esoxlucius

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2009, 22:03:44 »

Karin

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2009, 21:19:20 »
ik ga voor foto 1. Jammer dat er niet meer scherp is. Mooi die
dromerige blik. En de achtergrond kleurt mooi bij de ogen en
de spijkerbroek

Offline kraayke

• Pentaxian
  • **
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2009, 17:10:15 »
Hallo,

Dank voor jullie leerzame reactie's.

De kat zal ik zeker nog een keer de kans voor krijgen, dan proberen meer scherpte te verkrijgen. komt goed.

De quad. tekend zeker scherp af tegen de sneeuw. De foto is ook iets verbouwd zal ik maar zeggen. Misschien iets te dus.  ;)
Een actie foto van deze quad is de volgende uitdaging.

Foto's van en met sneeuw genoeg deze dagen idd. ik vond hier de diepte mooi weergeven vandaar.

Nogmaals dank voor jullie reactie's. Er komen er ter zijner tijd nog wel een paar langs.

m.vr.gr Johan
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Offline wzylstra

• Pentaxian
  • **
  • Fotografie is kijken door een kader.
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2009, 16:39:48 »
Voor foto 1 ga ik met Ron mee, met meer scherpte diepte zou je de scherpte tot bij de oren moeten kunnen halen. De compositie is goed gekozen.

Foto 2 vind ik wel erg hard overkomen. Het zwart van de band op de motorkap en de witte sneeuw om de auto heen, had n.m.i. meer doortekening mogen hebben. Misschien iets minder contrast!

Ja en foto 3, ik kan al bijna geen sneeuw meer zien, maar er zijn gelukkig vele anderen die er veel plezier aan beleven. Fototechnisch zit de foto verder goed in elkaar.

Willem
Pentax K10D; Pentax ist* DS;DA18-55mm/3.5-5.6 ALII | Pentax 50mm/1.7 | Sigma 28-200mm/3.5-5.6 | Sigma APO 50-500mm/4.0-5.6

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2009, 19:14:49 »
Mooie foto's.

Ik vind nummer 1 een mooi portret, en inderdaad is werken met iso6400 zo heel goed mogelijk. Iets grotere scherptediepte zou hier goed kunnen, maar ik vind het zo ook mooi.

Nummer 2 is een mooie productfoto. Lekker goed in de rode kleur. In bewging is het wel wat spannender, dus die mag er ook nog eens komen.

Nummer 3 is een mooi plaatje, maar niet zo mijn ding.

Kortom er mogen meer foto's komen. Leuk te zien dat je er plezier aan hebt om ze te maken.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2009, 17:51:03 »
Ik pak even de eerste eruit :)

Ik zie dat je metering op spot hebt staan. Zet die maar naar de groene stand of center weighted. Spot metering gebruik je alleen in specifieke situaties. Overigens, is dit keer niet verkeerd overgekomen, maar normaal kan het voor problemen zorgen..
Ik vind de neus mooi scherp, maar mis wat scherpte op de ogen, met name het dichtsbijzijnde voor de kijker... En daar gaat meteen de aandacht naar uit.

Compositie is mooi, achtergrond ook. Dit model wil vast wel vaker poseren!

Voor ISO 6400 !!! erg goed qua ruis....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline kraayke

• Pentaxian
  • **
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Zomaar 3 pictures
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2009, 17:06:54 »
Hallo,

Na mijn eerste posting in winter in brabant, de smaak te pakken gekregen.
Bij deze 3 fotokes.

1

2

3

Uiteraard zijn reactie welkom.
m.vr.gr. Johan
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1