Auteur Topic: Advies gevraagd: Portretfotografie (meerdere mensen op 1 foto)  (gelezen 673 keer)

Henry21

• Gast
Re:Advies gevraagd: Portretfotografie (meerdere mensen op 1 foto)
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2009, 21:43:44 »
Haha,

ik zal denk ik wel na moet bewerken.. en ja, ik moet de foto's maken in aanwezigheid van meerdere mensen dus dat keuvelen zal wel goed gaan!
Ik heb ook een vriend naast me staan die mijn flitser kan bedienen.. Hij moet dus even richten denk ik! En tegeltjes hebben we (gelukkig) niet op school ;)

Ik zal proberen een heel aantal foto's te schieten en de mooiste eruit zoeken.
En ik denk dat het juist niet de bedoeling is om het 'strenge meester' effect eruit te laten komen, maar ik zal het inderdaad navragen!

bedankt voor de tips!

Groeten,

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2009, 21:43:44 »

Offline Werner

• Newbie
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2009, 21:23:00 »
Laat de leraars (3) gezellig keuvelen met elkaar zonder dat ze expliciet in de lens kijken, de vierde luisterd aandachtig en schrikt een beetje omdat er een foto genomen wordt zonder dat ie de fotograaf gezien of gehoord heeft.
Mag je de foto nabewerken? indien ja hoef je je niet te veel zorgen te maken om de achtergrond.
Nieuwe gebouwen, dan zullen er misschien geen tegeltjes tegen de muren zitten die voor hinderlijke reflecties kunnen zorgen. is je flitskop richtbaar?
Te zien wat je precies mag in de opdracht. ik heb zo iets van de oude nostalgische strenge meesters in sepia uitvoering met op de achtergrond een hypermodern digitaal schoolbord bv.?   Heden en verleden
In deze zou ik in de marge van wat toegelaten is zeker buiten de huis tuin en keukenlijntjes van de fotografie durven gaan kleuren.

Een foto moet mij "pakken" en als ik mij die foto na een tijdje nog steeds kan herinneren...dan is de fotograaf in zijn opdracht geslaagd.

Mag ik je er bij deze aan houden om ons op de hoogte te houden van de opdracht en uitwerking ervan
Ja voor al dat meedenken ben je ons nu wel een foto schuldig hé  :D ;)

Succes hoor.

Henry21

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2009, 15:18:39 »
Bedankt voor de reactie!

Nu heb ik al wel vaker geflitst met die flitser dus dat zal wel los lopen!

Inderdaad weet ik nog niet hoe ik nou moet flitsen.. Waarschijnlijk moeten deze foto's in sepia worden afgedrukt.
Maar ik weet niet of het de bedoeling is om het 'leraar zijn' in de foto te brengen.. Ik zal het eens navragen!
Dusja.. we hebben net een nieuwe school dus oude kasten o.i.d. hebben we niet meer (ben ik heel blij om maar voor deze opdracht is het jammer!)

Maar ik denk dat het onderwerp (de modellen) meer uitkomen tegen een rustige achtergrond dan tegen een iets drukkere.. maar ik zou nog niet echt weten wat nu op de achtergrond moet komen!

In ieder geval bedankt!

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2009, 14:43:58 »
Henry,
Let op met het gebruik van oude flitsers.
De ontsteekspanning van sommige oude flitsers kan je K20D naar de eeuwige jachtvelden helpen.
Alhoewel het een spannend en creeppy effect kan hebben van onderen te flitsen, zou ik liever een wat meer natuurlijk licht aanraden, Dus liever van rechtsboven.
Ga eens uit van je camera op buikhoogte.
Zet de modellen niet vast tegen de achtergrond, liever 1,5 à 2 meter er voor. Een boekenwand, schoolbord met wiskundige formules ?
Misschien bezit de school nog oude wandplaten.
Geef de leraren wat in de hand; aanwijsstok, houten driehoek, Rollen papier, enz.
Voor een nostalgisch effect is een sepia omkleuring misschien een idee.
Veel succes met deze leuke opdracht
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Henry21

• Gast
Advies gevraagd: Portretfotografie (meerdere mensen op 1 foto)
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2009, 14:26:24 »
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb een opdracht vanuit school gekregen om leraren te fotograferen voor een project.
Het project gaat over 'romantiek' en dan meer van de oude tijd. ;)

Nu moet ik die leraren ook fotograferen met oude, waarschijnlijk donkere, kleren aan. Deze leraren moeten per 3 of 4 op de foto, vanaf de middel tot hoofd: dat gedeelte zo'n beetje.
Ik vind het wel jammer dat het niet per 2 of 1 leraar per foto mag..

Nu mijn vraag: Wat voor soort achtergrond zouden jullie hiervoor kiezen?
Ik moet denk ik binnen de school moet fotograferen dus een oude muur opzoeken en daar voor gaan staan zit er denk ik niet in...  :-[
Ik denk zelf aan een donkere achtergrond.. maar misschien wordt het dan té donker. Ik zal mijn flitser in ieder geval moeten gebruiken denk ik.

Ik heb een K20 en een flitser die helaas nog niet draadloos kan.. (flitser is van mijn vader geweest, vroeger, oudje dus) Ik heb wel een flitsdraad en ik verwacht dat ik het mooiste resultaat krijg als ik van links- of rechtsonder flits.
Klopt dit?

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met dit maar het werd een opdracht van school en dat vind ik leuk! Ik hoop dus dat ik ook een mooi resultaat neer kan zetten!

Hebben jullie tips of aanwijzingen over hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!
(ik zal, als ik de foto's gemaakt heb, vragen of ik er een paar hier mag plaatsen)

Vriendelijke groeten,