MINI RECENSIE
Om voor tienen kwam ik aan bij de computerwinkel van Frank zijn vrouw Annewiek. De koffie stond klaar, je kon kennismaken met de medecursisten en de modelverklaring tekenen. Om tien uur gingen we de paar honderd meter verder naar de studio van Frank: een grote garage/hal aan zijn woonhuis. De stoelen stonden klaar, de koffieautomaat stond aan, en de beamer was gekoppeld.
Eén sheet met allemaal termen als ISO/Sluitertijd/Diafragma enz, vraag "voor iedereen alles bekend? ja, dan volgende". Gelukkig dus geen beginnerscursus. Daarna ging het maar over één ding: licht, licht en nog eens licht... Over meten, effecten, schaduwen enz... Lekker tempo, twee uur lang. Wees niet bang voor pijnlijke stiltes, met Frank gebeurt dat echt niet

Om 12 uur kwam Annewiek met een grote schaal sandwiches en tijd om even koffie te pakken. Ons model voor die dag, Corine, was inmiddels ook aan gekomen en begon zich op te maken en om te kleden.
Toen begon het echt: heel langzaam bouwde Frank een setting op met eerst één, toen twee en daarna drie flitsers op. Ondertussen flink wat info over het gebruik van een lichtmeter. Deze is volgens Frank onmisbaar en ik begin in te zien dat hij volgens mij wel gelijk heeft....
Via het grote beeldscherm konden we binnen 2 seconden ieder shot zien wat Frank maakte, hoe hij het licht aanpaste en weer het effect beoordeelde. Daarna mochten we zelf aan de slag. Sluitertijd 1/125, ISO 100 (basisinstellingen) en diafragma F16 (gemeten). Op aanraden van Frank geschoten met de SIGMA 70-200mm F2.8 op 150-200mm....
Beetje onwennig om een model aan te sturen. Net zoals iedere man ben je het niet gewend dat een vrouw doet wat je zegt

Gelukkig hadden wij een ervaren model die ons goed stuurde <big grin>. Eerlijk gezegd kon je gewoon knippen, ze nam de ene na de ander mooie pose aan. Vroeg je iets, dan deed ze dat uiteraard ook.
Daarna de tweede setting: keihard licht, één spot. En daarmee maar veranderen.... Corine omgekleed en maar poseren.
Leuk om te vertellen is ook dat ieder eerste shot Corine een colorchecker ophield: een doosje met allemaal gekleurde vakjes. Aan het eind liet Frank zien hoe de software heel snel daarna alle kleurtonen (en niet alleen wit/grijs) aanpaste...
Na afloop was er nog tijd om wat zaken te kopen: Frank's DVD's (ook via zijn webshop, al zijn ze bij het volgen van een workshop wat goedkoper), de colorchecker en andere zaken.
Met zes DVD's en de Colorchecker ben ik weer huiswaarts gekeerd.
Veel geleerd, leuke dag gehad. Ook leuk om Ron (Kobus) irl te ontmoeten.
Voor verdere vragen kijk je het best op de sites van Frank.