Auteur Topic: Plotselinge Overstap (Merk ernaast)  (gelezen 13038 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #129 Gepost op: 14 november 2009, 13:36:45 »
He San, ik zou het wel bij Nikon-flitsers houden. Het Nikon Creative Lighting System is het beste er is. Werkt het best met eigen merk flitsers.

greetz,
Erik

Edit: oeps, tijdens het schrijven van dit bericht heb je net je eigen berichtje ge-edit.
Veel plezier met de Metz!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #129 Gepost op: 14 november 2009, 13:36:45 »

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #128 Gepost op: 14 november 2009, 11:44:38 »
De enige reden waarom ik de K10D voorlopig nog houd is zodat ik nog welkom ben op dit forum. Ik kan altijd moeilijk wennen aan een nieuw forum. :(

Ik heb gister overigens de hele avond geprobeerd de SB-900 flitser te begrijpen. Maar ik vind het echt veel te complex. Ik snap alle instellingen niet, ook niet met de handleiding, dus ik mag het ruilen. Nu twijfel ik tussen een Metz 48 of de SB-600 ..

Edit: Metz 48 heb ik nu ... van het prijsverschil de camera verzekert voor twee jaar en een UV filter voor de Sigma 70-200  (so happy)  ;)
« Laatst bewerkt op: 14 november 2009, 13:36:35 door San »

Offline Gengske

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #127 Gepost op: 14 november 2009, 11:42:13 »
De 35 is dx geloof ik? Of is dat de AF-s?


Ik had de AF-D 35mm f/2.0.
Nog maar pas is er ook een AF-s 35mm f/1.8 DX, en die is niet geschikt voor FF. Wel leuk voor de Nikon instappers die geen scherpstelmotor in de body hebben. En nog goedkoop ook. Maar niet te gebruiken op een D700 dus.

De AF-D is nog wel te koop.

De 3 primes die ik hierboven aanraad zijn wel allemaal zonder ingebouwde scherpstelmotor, en de AF is niet supersnel. (relatief, voor mij was ze meer dan okay, en hangt ook af van de body. Een D300s zal een veel snellere scherpstelmotor hebben dan een oude D70)



Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #126 Gepost op: 14 november 2009, 11:16:14 »
Volgens mij gaat Patrick direct voor een D700 hoor.

Enneh, Pentax helemaal verlaten.....never!
Tuurlijk, ik doelde hier op jou Erik! Ik ben er deze week niet helemaal goed bij...  :-[

Gr. Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #125 Gepost op: 14 november 2009, 11:03:16 »
Als ik ooit zou overstappen dan zal het Leica worden. Heerlijk die meetzoeker camera's.  
Trouwens...de M8 wordt 2de hands al betaalbaar.
wat een heerlijk zinvolle bijdrage (heeeeeeeeeeeel positief bedoelt). Even doorsparen voor de M9. Lijkt me ook een prima optie. Overigens kun je je eigen Pentax naturrlijk ook gewoon op de M stand zetten en alles zelf doen dan heb je al een beetje het Leica gevoel. :) Ik zie dat het rond de 2000 euro zou kunnen gaan lukken. Moet er alleen nog een leuk lensje bij.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2009, 11:19:53 door RonHendriks »

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #124 Gepost op: 14 november 2009, 10:23:46 »
Als ik ooit zou overstappen dan zal het Leica worden. Heerlijk die meetzoeker camera's. 
Trouwens...de M8 wordt 2de hands al betaalbaar.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #123 Gepost op: 14 november 2009, 08:26:06 »
Ik ga inderdaad gelijk voor de D700, maar dat had Vulcan ook wel in de gaten, zijn zin qua opbouw misschien verwarrend, de 90 ging over jou Erik!

Bedankt Genkske, de 180 had ik al gelezen en de 85 wilde ik toch al aanschaffen. De 35 is dx geloof ik? Of is dat de AF-s?


Offline Gengske

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #122 Gepost op: 14 november 2009, 01:18:21 »
Wat wel raar is dat de mensen die de overstap maken of overwegen naar een ander merk allemaal voor Nikon kiezen. Geen Canon, Sony of Olympus.

Als ik ooit zou moeten overstappen zou mijn volgorde zijn:

1) Olympus - goed glas en de e520 ligt zalig in de hand

2) Nikon - dat was mijn vorige merk. Ik was er eigenlijk wel tevreden van, maar Pentax was meer mijn stijl en betere prijs/kwaliteit verhouding

3)Canon - maken best wel goede fototoestellen, maar hun instappers voelen beschamend goedkoop aan, net een brooddoos. foto's gemaakt met een canon komen precies ook veel kouder over. En dan die witte (!) toeters. Zouden wel functioneel zijn (weerkaatst het zonlicht en blijven kouder naar het schijnt...) maar dat is echt zoiets als "kijk naar mij"

4)Sony - Ook al vond ik Minolta een van de beter merken in het verleden, toch zou Sony nu mijn laatste keus zijn. Soms heb je zo een idee van een bepaalde firma in je hoofd, en bij mij is Sony = playstation = walkman. Hun beter lenzen lijken mij ook verschrikelijk duur, en de fototoestellen zien er niet mooi uit. Maar waarschijnlijk kun je met een Sony net zo'n mooie foto's trekken als met de andere merken hoor.

Aan de overstappers ook nog effe mijn favoriet Nikon glas mededelen:

AF-D 180mm f/2.8 - een superlens! Alles wat je van een prime kan verwachten, en doe dat dan X 2. Voor mij de beste Nikkor ooit gemaakt.

AF-D 35mm f/2.0 - zat bijna altijd op mijn toestel, de perfecte wandel prime. Ik vond ze beter dan de Pentax versie.

AF-D 85mm f/1.8 - gebruikte ik wel niet zoveel, maar wel een supergoede lens voor zijn prijs.

Van de Nikon zooms was ik minder tevreden. Heb er een heel hoopje gehad, ofwel waren ze goedkoop en niet te best, ofwel waren ze goed maar wel (te)duur en zwaar. De uitzondering was de 18-70 kitlens van mijn D70. Voor zijn prijs eigenlijk een uitstekend lensje.
Welke ik absoluut afraad is de AF-S 18-200 VR. Was een tijdje een hype rond, maar ik vond ze op niets trekken.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #121 Gepost op: 13 november 2009, 23:28:11 »
@ San, ik ben inderdaad benieuwd hoe de Sigma 70-200 F/2.8 je gaat bevallen op een D700. Vooral of je de stabilisatie erg mist (in body stabilisatie is toch wel een sterke troef van Pentax).

[...]
Patrick begrijp ik ook wel, niet zo zeer de aanschaf van een D90 opzich, maar wel in zijn gedachtegang richting FF. Ik zou het persoonlijk ook lastig vinden om 2 systemen door elkaar heen te gebruiken. [...]

Volgens mij gaat Patrick direct voor een D700 hoor.

Enneh, Pentax helemaal verlaten.....never!

greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 13 november 2009, 23:45:12 door EviZ »

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #120 Gepost op: 13 november 2009, 20:56:24 »
Nee want die flitser is wel heel goed .. maar het staat zo idioot, vooral als je de kop naar boven draait ..

Dacht ik al dat het vergelijkbaar is met de 50-135 wat betreft beeldhoek. Ik denk nog steeds in een cropfactor, dus als ik kijk voor FF objectieven dan deel ik automatisch door 1.5 om een beeld te vormen van de beeldhoek ;)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #119 Gepost op: 13 november 2009, 20:47:04 »
San met een 70-200 op een FF heb je ongeveer dezelfde beeldhoek als met je 50-135 op je K10. Die 70-200 is alleen een stuk zwaarder en groter.  :) Die Sigma staat ook nog op mijn lijstje.
Sluit me bij Carel aan, kan je de SB-900 niet ruilen tegen een Metz 48 of Metz 54?

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #118 Gepost op: 13 november 2009, 20:09:28 »
Ik vertrek niet hoor, als pentax met full frame komt in 2011 heb ik al een jaar van zo'n grote sensor kunnen genieten.. kom ik gewoon weer terug hoor.. en mharda.. morgen heb je hem in huis! Aangetekend verzonden..


Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #117 Gepost op: 13 november 2009, 19:47:30 »
Hopelijk vertrekken jullie niet helemaal!
Even mezelf quoten...  :P Goed lezen, mensen! Er staat niet: Hopelijk vertrekken jullie niet allemaal. Dat zou echt niet leuk zijn!   ;)

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #116 Gepost op: 13 november 2009, 19:16:59 »
Ik heb net de 50mm van Patrick overgenomen, dus ik blijf ook nog wel even :)

Verder ben ik niet zo bang voor het "te loor" gaan van PENTAX, integendeel. Ik verwacht dat PENTAX eind 2010, 1e helft 2011, uitkomt met een FF. Nergens op gebaseerd, just "gut feeling".
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #115 Gepost op: 13 november 2009, 19:08:09 »
Hopelijk vertrekken jullie niet helemaal!
Ik blijf nog wel even...

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #114 Gepost op: 13 november 2009, 19:02:46 »
Het enige waar ik een beetje spijt van heb .. is die lompe grote SB-900 flitser .. gewoon een bakbeest zo groot!
De schrik van elke man, een vrouw die nu alweer ergens spijt van heeft :D Gaat vast nog vaker in het leven gebeuren.

Ik denk overigens dat als Hoya voor Pentax een partner erbij vind dat FF misschien toch nog wel in de mogelijk nabije toekomst gerealiseerd gaat worden.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #113 Gepost op: 13 november 2009, 18:19:09 »
Kan je die SB-900 niet terugbrengen en omruilen voor een Metz?

Verder heb ik geen problemen met dit topic. Een gezonde, positieve discussie moet kunnen! En zolang dit zo is, prima toch!?

Helaas heeft Pentax momenteel geen FF in het assortiment zitten. Het is denk ik ook niet zo'n grote groep die hier op zit te wachten (duur!), maar als je denkt FF nodig te hebben moet je wel uitwijken naar een ander merk.
Patrick Erik begrijp ik ook wel, niet zo zeer de aanschaf van een D90 opzich, maar wel in zijn gedachtegang richting FF. Ik zou het persoonlijk ook lastig vinden om 2 systemen door elkaar heen te gebruiken. Evengoed vind ik jullie overstap voor het forum wel erg jammer. Hopelijk vertrekken jullie niet helemaal!

Gr. Carel
« Laatst bewerkt op: 14 november 2009, 11:12:41 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

kdj4

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #112 Gepost op: 13 november 2009, 17:30:32 »
De Sigma 70-200mm is dan een hele mooie (betaalbare) toevoeging.


daar ben ik ook heel blij mee :cheer:

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #111 Gepost op: 13 november 2009, 16:26:50 »
Voor de nieuwgierigen, ik ben sinds vandaag in het bezit van een Nikon D700 + NIKKOR 50mm f/1.4G AF-S + Nikon Speedlight SB-900

Ik heb toch de Sigma 70-200mm erbij besteld.. kan het morgen ophalen. Mijn oudste doet zondag mee aan het NK en ze maken een zeer goede kans, aangezien ze alle teams al eerder verslagen hebben. Ook ben ik weer benaderd om te fotograferen voor optredens van 'Den Bosch zingt', ze waren de eerste keer heel enthousiast over mijn foto's. De Sigma 70-200mm is dan een hele mooie (betaalbare) toevoeging. (Die third party lenzen zijn ook gewoon in FX beschikbaar).

Het enige waar ik een beetje spijt van heb .. is die lompe grote SB-900 flitser .. gewoon een bakbeest zo groot! Ziet er gewoon niet uit ;)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #110 Gepost op: 13 november 2009, 11:14:55 »
Ik heb pas één echte praktijk shoot gedaan met de K7, voetbalwedstrijd, maar ben dik tevreden over de AF. In combinatie met de hogere 5 FPS denk ik niet dat ik voor sport meer nodig heb, en ja het kan altijd beter. Ik ga dit niet vergelijken met een EOS 1D of een D3, dat zijn camera's uit een heel andere klasse.
In mijn analoge tijd had ik met mijn ME Super niet meer dan ISO 400 (800 gepushed), max 2 fps met mijn winder en alles handmatig scherpstellen. Mijn techniek en trucjes die ik toen gebruikte kan ik nu weer gebruiken. Alleen kosten de missers me niks in dit digitale tijdperk.  :D

grtz, Andre 

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #109 Gepost op: 13 november 2009, 01:15:25 »
Behalve voor dringende en onontbeerlijke specifieke eisen die Pentax niet biedt - zoals razendsnelle autofocus, regelmatig foto's op posterformaat, professionele sport- of concertfotografie, ... enz. - zie ik geen noodzaak tot overstappen - tenzij dan dat je echt naar ander speelgoed verlangt (en waarom zou dat geen gegronde reden zijn?).
Er wordt vaak naar de onzekere toekomst van Pentax verwezen. Dat lijkt me eerder een zwak argument. Niemand weet wat de toekomst brengt - zelfs niet voor Pentax.
Bovendien is het best mogelijk dat we over enkele jaren allemaal met compactjes rondlopen omdat er een spectaculair kwalitatieve minisensor wordt ontwikkeld ... en zeg nou eerlijk : rondzeulen met al dat gewicht van bodies en glas is alles behalve praktisch. Ah ja, scherptediepte en bokeh!? Waarom zouden over enkele jaartjes intelligente processoren in zo'n compactje niet voor dat effect kunnen zorgen indien gewenst? Als je enkele jaren geleden over "face detection" had gesproken, zouden ze je ook van teveel fantasie hebben verdacht.
Iedereen moet toegeven dat niets zo snel evolueert als de techniek. Daarom lijkt me de vaak opduikende bijgedachte "investeren in de aankoop van technologische spullen" absurd en gedoemd tot gegarandeerd verlies. Natuurlijk zullen veel van die dingen lang blijven werken - tenminste als je na jaren nog vervangstukken zoals geschikte batterijen vindt, maar je zal er misschien niet meer mee in 't openbaar durven verschijnen. Dat geldt natuurlijk ook voor de actuele generatie Pentaxtoestellen. Als Pentax morgen ermee ophoudt, kan ik misschien nog decennia lang mooie foto's maken met mijn 5 bodies en 8 objectieven van 10 tot 300 mm.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2009, 01:20:22 door Jazzer »

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #108 Gepost op: 12 november 2009, 22:31:04 »
Dat is vergelijkbaar met wat je voor Pentax kwijt bent......alleen heeft Pentax dan het grote voordeel van SR in de body.
Laten we die er dan nog even bijhalen. Tenslotte is dat een van de grote voordelen van Pentax. Je verliest toch zomaar 1 tot 2 lichtstoppen, uiteraard niet van belang bij sport met ultrakorte sluitertijden, maar aan de andere kant van het fotowereldje moet je die wel compenseren met 1 tot 2 lichtstoppen hogere iso-waarden bij een gelijke lens en diafragma.


Afkomstig van Dpreview uit de test van de K-7: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/page14.asp
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 22:42:22 door RonHendriks »

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #107 Gepost op: 12 november 2009, 21:40:01 »
Alle overstappers veel plezier met jullie camera's en objectieven t.z.t.
En wat mij betreft kan en mag de discussie hier best gevoerd worden, ik denk dat we allemaal wel eens twijfelen, en zo worden we deelgenoot van elkaars twijfels, en kunnen we er ook weer iets van leren.
Verder zal ik jullie kritische noten hier wel missen.


Kobus
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #106 Gepost op: 12 november 2009, 21:27:09 »
Erik, de overstap naar een D300 (APS-C) of D700 (FF) kan ik wel snappen. Een zijstap naar een D90 is volgens mij ook niet echt te begrijpen. De D300 en D700 hebben beiden het 51-punts AF systeem en daar schijn je de nodige tijd in te moeten steken om dat goed naar jouw behoefte ingesteld te krijgen.
Ik heb nog wel gekeken naar de D700, maar als ik kijk wat je aan licht sterk glas kwijt bent dan was dat toch wel te veel van het goede. Zeker nu ik al het nodige goede Pentax glas heb.  ;)
Wat je keuze ook wordt, ik hoop dat je niet teleurgesteld zal worden.

grtz, Andre


Ik hoop ook niet dat ik teleurgesteld wordt  :P maar ik ga er niet vanuit.

Nikons eigen lichtsterk glaswerk in FF en met VR is inderdaad erg aan de prijs, maar met de alternatieven van Sigma/Tamron of de Nikkons zonder VR valt het nog wel mee. Vergelijkbaar met de prijzen die je voor het Pentax systeem kwijt bent.

Bijvoorbeeld een een Nikkon 35 mm F/2 ongeveer EUR 300, 50 mm F/1.8 voor ongeveer EUR 120, een 85 mm F/1.8 ongeveer EUR 360, een 180mm F/2.8 ongeveer EUR 850 een 300mm F/4 ongeveer EUR 1150.
En voor de zooms zijn daar bijvoorbeeld een Sigma 12-24 ongeveer EUR 650, een Sigma 70-200 F/2.8 ongeveer EUR 650, een Tamron 28-75 F/2.8 ongeveer EUR 380.
Dat is vergelijkbaar met wat je voor Pentax kwijt bent......alleen heeft Pentax dan het grote voordeel van SR in de body.

En voor wat betreft het AF en andere geavanceerdere functies van de D300 tov de D90: dat mag de D700 tzt voor zijn rekening nemen.

zit qua budget ook aan een d90 te denken, alleen al die AF ten opzichte van de k10D is me veel waard[...]

Het mag misschien tegenstrijdig lijken met wat ik eerder in dit topic betoog maar als je het bij een crop-systeem wilt houden, dan raadt ik je toch ook aan om naar een D300 te kijken, al dan niet gebruikt........
De D300 heeft een veel geavanceerder AF systeem.

greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 21:33:06 door EviZ »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #105 Gepost op: 12 november 2009, 21:26:26 »
Ik durf de AF van de K7 tegen de van de D90 te zetten. No problem. Hij is echt veel beter dan de AF van de K10D en die vond ik al niet slecht... Gecombineerd met meer foto's / seconde zit daar weinig probleem meer...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink