Auteur Topic: Plotselinge Overstap (Merk ernaast)  (gelezen 13043 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #154 Gepost op: 22 maart 2010, 14:05:18 »
Hier botsen we nou tegen de twijfel van de 645D -optieken aan Andre:

De kleinbeeldlenzen zijn te krap en gaan vignetteren, de gewone 645-lenzen zijn te ruim en moet je croppen.
In principe gewoon de reeks pakken voor de 645 gedeeld door de copfactor.

Nou, daar ga je dan... Bingo.  >:( >:(

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #154 Gepost op: 22 maart 2010, 14:05:18 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #153 Gepost op: 22 maart 2010, 13:27:39 »
Als je naar een 645D gaat dan noem ik dat niet echt overstappen. Dat is een upgrade naar een hoger formaat (MF).
Voor zover ik je fotowerk hier voor de geest kan halen is een K7 met de door jou genoemde serie lenzen ruim voldoende. Met uitzondering van de 50-135 allemaal (compacte) primes die geschikt zijn voor reportage, straat en concert fotografie.
Welke lenzen je bij die 645D moet nemen zal  voor een groot deel afhangen waar je voor wil gaan inzetten. Ik heb helemaal geen ervaring op dat gebied, mischien dat een van de mensen met MF ervaring hier wat over kunnen zeggen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #152 Gepost op: 21 maart 2010, 23:10:09 »
Ik zit ook serieus te denken om over te stappen. Niet dat ik ontevreden ben over de spullen die ik nu heb. Ik overweeg om straks de Pentax 645D aan te schaffen. Ben al aan het rondkijken wat er zoal in de markt verkrijgbaar is en wat dat feestje wel niet mag kosten. Nou is dat uiteraard een hele andere camera die ook voor een deel een ander doel zal dienen. Zoals ik er nu tegen aan kijk zal ik de K-7 dan ook gaan houden, maar met slechts een paar lenzen. Welke daar zit ik nog wat over te piekeren. Daar kan ik nog wel wat ideeën voor gebruiken:

Ter vergelijking voor de lenzen van de 645D en de K-7:
Het bereik van de DA*55mm op de K-7 is vergelijkbaar met een 103mm lens op de 645D. Er zit nu een dubbele rekenfactor (alles weer teruggerekend naar de aloude 35mm kleinbeeld).
Het bereik van de DA*50-135mm op de K-7 is vergelijkbaar met een 94-254mm lens op de 645D. Dat is een flinke joekel als je zoiets wil meenemen. De K-7 heeft hierin dus wel een voordeel.
Het bereik van de 645 FA 35mm/f3.5 is voor de K-7 een 18mm lens, wat voor mijn fotografie ruim voldoende is. (de 645 FA 45mm/f2.8 is voor de K-7 een 24mm lens wat ik eigenlijk een prachtige brandpuntsafstand vind).

Voor binnenwerk op de K-7:
DA*55mm/f1.4 daar kan ik eigenlijk heel veel mee doen. Is nu ook mijn meest gebruikte lens.

Voor sport met de K-7:
DA*55mm/f1.4 en de DA*50-135mm/f2.8 zijn samen goed voor eigenlijk alle sporten die ik zoal doe.

Kiezen voor het compacte van de K-7:
De limiteds (DA 21mm) DA40mm en DA70mm

Hoe kijken jullie tegen zoiets aan.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #151 Gepost op: 18 maart 2010, 19:06:56 »
[...] Wel je k10d houden danhè ?! ;) :)
[...]
Nee, dat heeft ze niet gedaan........ik heb haar Katien overgenomen.........

greetz,
Erik

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #150 Gepost op: 16 maart 2010, 14:43:09 »
San, natuurlijk ben je nog altijd welkom op het pentaxforum. Wel je k10d houden danhè ?! ;) :)
Begrijp ik goed uit je bericht dat je een overstap naar Nikon hebt gemaakt?
Net als jij ben ik ook geen prof, maar herken wel wat in de dingen die je schrijft mbt belemmeringen.

Groetjes, Frank
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #149 Gepost op: 30 november 2009, 22:07:35 »
FF heeft niets met gepruts te maken.. ik vind mezelf ook niet meer dan een prutser maar die iso is wel erg handig.. :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #148 Gepost op: 30 november 2009, 22:02:48 »
Tja, ik heb ook heftig zitten twijfelen, maar dan toch weer voor Pentax gekozen (weliswaar een beetje geholpen door het stuk vallen van mijn K10D.....)
Overstappen had onevenredig veel geld gekost en voor mijn gepruts is een FF toch niet echt nodig.......

Moet de K-7 nog goed ontdekken, maar de eerste indrukken zijn goed.

greetz,
Erik

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #147 Gepost op: 30 november 2009, 21:39:56 »
Ook ik zit te denken aan de overstap van Pentax-dslr naar... tja... dat weet ik nog niet. Maar dat besluit neem ik ook nog niet snel. Eerst ga ik zelf een huis bouwen. Dus dan is het budget even 0 op het gebied van fotografie!

Over 2 a 3 jaar wil ik in elk geval een overstap gaan maken naar een ander systeem. Wat mij betreft zal het een compacter systeem gaan worden. Aangezien ik vaak wandel (dit jaar nog de Strand6daagse gelopen) en ik dan geen dslr mee wil slepen. Ook maak ik de meeste foto's als ik op reis ben in Zuid-Amerika. Dan wil je ook zo compact mogelijk reizen. Een flinke camera met wat telelenzen dat gaat dan echt niet.  ;)
Zelf zie ik de Leica M9 wel zitten. Alleen de prijs dan... en wellicht toch een slagje te groot. Andere ontwikkelingen die ik in de gaten hou zijn die micro4thirds en wat Samsung op dat gebied gaat brengen. Qua kwaliteit doen ze nu nog wel wat onder voor een dslr, maar wanneer ik fotografeer dan rouw ik daar niet om. Wat ik nog wel mis met die camera's dat is de wheathersealing van Pentax.  ;) En hopelijk komt Pentax ook nog op de markt met zo'n compact camera systeem met verwisselbare lenzen!

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #146 Gepost op: 30 november 2009, 09:23:25 »
Hallo Luitjes. Via wat stille hints vernam ik dat enkele oudgedienden het Pentax-kamp wilden verlaten. Waarschijnlijk weten de meesten niet eens meer wie ik ben  ;D..maar ik heb deze stap vorig jaar al gemaakt.
Tijdje bij Sony gebuurt, maar de service is zo brak dat ik ik daar gillend ben weg gelopen.
Zit nu al een tijdje te prutsen met een D300 en een 70-200 VR (I), een vakantielensje van sigma: de 18-250 HSM OS (onderschat dit ding niet), en ik ben nog aan het dubben over drie lenzen: een snelle standaard zoom, de 85 mm F/1.8 of de 105 F/2.8 VR II.

Laat ik het kort houden. De k10d was een 'detail beest'. Onwaarschijnlijk wat Pentax uit deze camera haalde, waarschijnlijk vanwege de zwakke AA-filter. De Sony A700 is een heel goede camera. Rap, maar de AF is niet precies genoeg, en de body is duidelijk minder degelijk dan Pentax of Nikon. De A850/900 heeft een iets preciesere AF , maar ik vond het maar marginaal beter.
En er gaat niks boven de tracking capaciteiten met de cam3500 modules (vanaf D300). Als je weet hoe je het beste uit de D300 kunt halen (RAW is een must), dan moet ik toegeven dat ik Pentax (of Sony) niet echt mis. En met de snelle SWM aandrijving (HSM is ook niet misselijk overigens), loopt alles stil en snel. Dat maakt het werken gewoon prettiger.

Iedereen die overstapt moet zich wel één ding goed realiseren. Pentax heeft een toch wel uniek, eigen concept. Een concept dat zich vertaalt in een bepaalde kwaliteit in de fotos die je echt nergens vindt (voor dat geld). Zit je niet te wachten op snellere AF en high iso capaciteiten (of zeer geavanceerde flitsopties), kan je uit de voeten met het lensaanbod, blijf dan rustig zitten.
Als ik het geld had dan zou ik 2 systemen naast elkaar gebruiken.

Succes !

Hoi Lock,

Leuk dat je na je vertrek nog even wat van je laat horen. Ervaringen van beide kanten is schaars en een objectieve waarneming is nog zeldzamer. Ik kan me voorstellen dat je tevreden bent en ben blij om te lezen dat het gras niet alleen maar groener is aan de ander kant van het hek.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #145 Gepost op: 30 november 2009, 08:00:43 »
Lock.. lang geleden en goed verhaal!
En die 85 1.8 heb ik .. 1e indruk is erg goed..

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #144 Gepost op: 30 november 2009, 00:56:40 »
Hallo Luitjes. Via wat stille hints vernam ik dat enkele oudgedienden het Pentax-kamp wilden verlaten. Waarschijnlijk weten de meesten niet eens meer wie ik ben  ;D..maar ik heb deze stap vorig jaar al gemaakt.
Tijdje bij Sony gebuurt, maar de service is zo brak dat ik ik daar gillend ben weg gelopen.
Zit nu al een tijdje te prutsen met een D300 en een 70-200 VR (I), een vakantielensje van sigma: de 18-250 HSM OS (onderschat dit ding niet), en ik ben nog aan het dubben over drie lenzen: een snelle standaard zoom, de 85 mm F/1.8 of de 105 F/2.8 VR II.

Laat ik het kort houden. De k10d was een 'detail beest'. Onwaarschijnlijk wat Pentax uit deze camera haalde, waarschijnlijk vanwege de zwakke AA-filter. De Sony A700 is een heel goede camera. Rap, maar de AF is niet precies genoeg, en de body is duidelijk minder degelijk dan Pentax of Nikon. De A850/900 heeft een iets preciesere AF , maar ik vond het maar marginaal beter.
En er gaat niks boven de tracking capaciteiten met de cam3500 modules (vanaf D300). Als je weet hoe je het beste uit de D300 kunt halen (RAW is een must), dan moet ik toegeven dat ik Pentax (of Sony) niet echt mis. En met de snelle SWM aandrijving (HSM is ook niet misselijk overigens), loopt alles stil en snel. Dat maakt het werken gewoon prettiger.

Iedereen die overstapt moet zich wel één ding goed realiseren. Pentax heeft een toch wel uniek, eigen concept. Een concept dat zich vertaalt in een bepaalde kwaliteit in de fotos die je echt nergens vindt (voor dat geld). Zit je niet te wachten op snellere AF en high iso capaciteiten (of zeer geavanceerde flitsopties), kan je uit de voeten met het lensaanbod, blijf dan rustig zitten.
Als ik het geld had dan zou ik 2 systemen naast elkaar gebruiken.

Succes !

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #143 Gepost op: 15 november 2009, 15:49:40 »
@Ron: kijk eens naar volgende vergelijking tussen FF-camera's. Vooral het formaat van de lens  ???  ???  ???



Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Die voigtländer lens voor op de M9 is echt veel te groot. Daarom ben ik ook zo blij met mijn 40mm pancake voor op de K-7 ;D Al is dat helaas geen f1,4. Je kunt niet alles hebben.

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #142 Gepost op: 15 november 2009, 13:44:40 »
@Ron: kijk eens naar volgende vergelijking tussen FF-camera's. Vooral het formaat van de lens  ???  ???  ???





Volledig artikel hier:
http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2009/09/the-worlds-most-compact-fullframe-digital-system-camera.html
Zie je onmiddellijk het voordeel van een meetzoekcamera.  ;)
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #141 Gepost op: 15 november 2009, 01:14:39 »
Kijk hier eens naar dit keurig setje:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1459578/leica_m9_grijs___noctilux_50mm.html

Ron, zal ik toch maar een Lottobiljet invullen????

Dat is een mooie set ja. Die noctilux heb ik ook in handen gehad, is net een klomp goud. Klein en compact, maar er zit tussen het glas schijnbaar weinig lucht zo zwaar is het ding. Voor dat geld kun je echter toch wat andere mooie lenzen kopen denk ik.

Nadeel van de lotto is dat je dan weer anderhalve euro armer bent en nog verder van je doel verwijdert bent. :(

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #140 Gepost op: 15 november 2009, 00:52:50 »
Dus de sb900 is er weer uit..metz is prima flitser, als je verder wil kan het altijd nog maar dan moet je je er echt in verdiepen, met les van iemand die het goed kan uitleggen, alleen uit de handleiding is het voor een "leek" gewoon lastig.
EDIT: voor zover ik weet blijf je op dit forum gewoon welkom ook zonder pentax, dit in tegenstelling tot het andere forum. Je zal hier niet worden uitgeschreven. Mijn aanmelding op het nikonforum is al van langer geleden (d300 tijd) maar het is zo anders dat ik er zelden post, ben het ook niet van plan buiten het prijstopic waar ik nu even actief ben.. het is een wereld van verschil..

Snelheid is belangrijk Genkske, ik ga het eens aankijken!

En nee Erik, niet vervelend, vind het eerlijk gezegd leuk om te lezen!
En ben toch benieuwd wat je gaat kiezen.. wat surfwerk leverde me de info op dat pentax in elk geval in 2010 niet met een FF camera gaat komen.. Wellicht in 2011.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2009, 00:57:58 door patrick91 »

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #139 Gepost op: 14 november 2009, 21:36:53 »
Citaat
Even doorsparen voor de M9.

Kijk hier eens naar dit keurig setje:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1459578/leica_m9_grijs___noctilux_50mm.html

Ron, zal ik toch maar een Lottobiljet invullen????
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #138 Gepost op: 14 november 2009, 21:10:16 »
Haha .. had beter even mijn mond kunnen houden en pas wanneer ik toonbare foto's heb, iets kunnen zeggen ;)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #137 Gepost op: 14 november 2009, 17:43:59 »
 ;D ;D

Een nieuwe laptop en mijn nieuwe 40"HD TV had ik zo gekocht, maar als het op overstappen aankomt.......

Kom net terug van de winkel: geen aankoop gedaan  :cooll:.
Wel een gezellig praatje gehad. De winkel is een Pentax Premium Dealer (!).
Zij raadde mij nogmaals aan om toch nog een keer alle voor- en nadelen van Pentax en Nikon op een rijtje te zetten en ook mijn desinvestering goed in ogenschouw te nemen.
Vervolgens hebben we vooral de voordelen van Pentax besproken........Ik had mij daar bijna een K-7 gekocht  :-X.
Over de toekomst van Pentax zei ze dat ze in Japan veel te trots zijn op Pentax/K-mount. Die laten ze echt niet verdwijnen.

Maar ja, full frame he. Dat blijft toch trekken. Ik kan alleen de overstap naar FF met goed glaswerk niet in een keer financieren. Wellicht moet ik het nog even aankijken.

Ik hoop dat ik jullie niet al te veel verveeld heb door mijn twijfel en overwegingen hier neer te krabbelen.......

[...]
Mijn camera past niet in mijn cameratas met de Sigma 70-200. Het is echt een superzwaar objectief. Gelukkig heb ik nog een lowe pro rugzak .. Hoop dat het me lukt scherpe foto's te maken, het is toch echt een zwaar objectief!

Ik zie uit naar je resultaten. Laat ff weten waar en wanneer je ze online hebt. Mharda had je al wat tips gegeven over de instellingen, zag ik.


greetz,
Erik

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #136 Gepost op: 14 november 2009, 16:22:09 »
Mijn camera past niet in mijn cameratas met de Sigma 70-200. Het is echt een superzwaar objectief. Gelukkig heb ik nog een lowe pro rugzak .. Hoop dat het me lukt scherpe foto's te maken, het is toch echt een zwaar objectief!

Daar hebben ze de monopod voor uitgevonden. TIP: koop wel meteen een goede en zet er een klein balhoofd op (makkelijk om naar portretstand te gaan).
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #135 Gepost op: 14 november 2009, 15:41:24 »
Erik die keuze kun je echt alleen zelf maken .. Het lijkt me een logische keuze om verder te investeren in Pentax, zeker gezien het aantal duurzame objectieven dat je al in je bezit hebt. Anderzijds begrijp ik natuurlijk de keuze om naar een snellere camera over te stappen .. Maar ga dan voor de D300!! ;)

Mijn camera past niet in mijn cameratas met de Sigma 70-200. Het is echt een superzwaar objectief. Gelukkig heb ik nog een lowe pro rugzak .. Hoop dat het me lukt scherpe foto's te maken, het is toch echt een zwaar objectief!

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #134 Gepost op: 14 november 2009, 15:11:01 »
DA* 60-250 kopen en dan volgende week aan mij overdoen voor 50%...  :evil:
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #133 Gepost op: 14 november 2009, 15:07:03 »
ik ben wel jaloers op je besluitvaardigheid. Je wilt een D700 en pats boem je hebt een D700.

Ik wilde net naar de winkel om een D90 te kopen..........twijfel.....toch maar een D300(s) of ..........dan toch maar die DA* 60-250 F/4.....

Tja, weegschaal he  :o


greetz,
Erik

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #132 Gepost op: 14 november 2009, 14:53:14 »
Haha .. of van draagband verwisselen! Ik vind het eigenlijk wel stoer zo'n gele D700 band  :-X

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #131 Gepost op: 14 november 2009, 14:42:40 »
Nou ik ben weer helemaal happy .. zojuist geprobeerd en precies zoals ik het gewend was met de Pentax ;)
Hoef je alleen maar het nikon-embleem eraf te krabben en er een Pentax logo op te plakken en je kunt extatisch gelukkig zijn. :D

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #130 Gepost op: 14 november 2009, 14:28:17 »
Nou ik ben weer helemaal happy .. zojuist geprobeerd en precies zoals ik het gewend was met de Pentax ;)