Auteur Topic: Plotselinge Overstap (Merk ernaast)  (gelezen 13037 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #179 Gepost op: 26 maart 2010, 18:17:00 »
Pentax moet nog een geheel service netwerk aanleggen + er komen transportkosten op + de importeur rekend er nog een mooi percentage winst over.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat het service netwerk zich zal beperken tot een drietal dealers. Fotokonijnenberg, cameranu en dan wellicht een die meer in het zakelijke segment zit. De markt is tenslotte niet veel groter dan zo'n 50-100 camera's op jaarbasis.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #179 Gepost op: 26 maart 2010, 18:17:00 »

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #178 Gepost op: 25 maart 2010, 19:11:26 »
Ik heb voor nu het volgende bedacht. Ik kijk uit naar koopjes op het gebied van lenzen voor de 645, omdat ik net als André verwacht dat die flink duurder worden als ik wacht tot er een camera op de markt is. Een 75mm al op de kop getikt, en dat is al een mooie portretlens, met een gelijke FOV als mijn pancake op de K-7, dus al snel in voor de rol als favoriete lens. Als ik op termijn besluit toch geen 645D aan te schaffen dan ga ik het spul weer verkopen (zie het als een spaarbankboekje  ;) en bij verkoopverlies kun je het zien als een beleggingsportefeuille :(). Zo toch weer een besluit en piekermoment vooruit geschoven. Alles op zijn tijd.

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #177 Gepost op: 24 maart 2010, 17:29:05 »
Belastingtechnisch goed uitkomen is altijd een goede reden om iets te kopen :)
Maar het verhaal is wel duidelijker, met mf zul je je onderscheiden maar weten de mensen die je gaan inhuren ook (dat dat speciaal is dus). Ik denk van niet namelijk.
Een FF camera zal een betere aanvulling zijn, ook een andere scherptediepte dan aps-c.
Hoop dat je moet piekeren volgend jaar.. dan is de ff er ;)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #176 Gepost op: 24 maart 2010, 17:25:20 »
Heb er 2 neergezet in 'evenementen'.
Top!  :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #175 Gepost op: 24 maart 2010, 10:05:13 »
@Hen: [hint]heel benieuwd naar die "high-iso K-x concertfoto's"...[/hint]  :dance:


Heb er 2 neergezet in 'evenementen'.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #174 Gepost op: 24 maart 2010, 09:47:42 »
Je doet de 7 natuurlijk niet weg schrijf je maar wat wil je toevoegen met de aankoop van de 645? Wat zijn je verwachtingen?
Naast de tip om een wereldreis te maken uiteraard goede vragen waarom je wat wil doen. Ik worstel er ook nog wel mee. Ik heb in ieder geval eens goed gerekend en dit jaar komt de 645D er niet, aangezien ik in 2011(belastingtechnisch) een beter aankoopmoment heb (overigens kan het goed zijn dat hij tegen die tijd ook pas te verkrijgen is). Indien er dus voor die tijd een FF wordt aangekondigd dan heb ik nog een extra piekermoment erbij.

Het grote apparaat maakt dat je anders moet fotograferen dan met de inderdaad zo handige K-7. Met een grotere sensor kun je (ik weet nog niet het preciese fijne ervan) wat meer spelen met scherptediepte, iets wat ik zelf wel heel mooi vind om te doen. In de toekomst wil ik me ook meer dan nu professioneel met fotografie bezig houden. Ik doe dat nu ook al incidenteel. De middenformaat camera is in die zin ook een onderdeel waarmee je je onderscheidt voor een deel. De mogelijkheid voor grotere formaten prints is ook een onderdeel (al is dat zeker niet het belangrijkste doordat je met 14,5 mp prima vooruit kunt).

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #173 Gepost op: 24 maart 2010, 08:01:01 »
Ik kan niet echt een advies geven, ken het hele MF niet, nooit mee gewerkt, ken de voordelen dan ook niet.
Ik moet wel meegaan met een eerdere opmerking dat gezien je foto's die je hier hebt geplaatst de huidige camera niets te wensen over laat.. je neemt hem altijd mee en met de 7 heb je een heerlijke "draagbare" camera bij je.
Als het alleen maar gaat om de nieuwste modellen te kopen zou ik dat laten varen en wachten op de FF camera die hopelijk een keertje komt.
Je doet de 7 natuurlijk niet weg schrijf je maar wat wil je toevoegen met de aankoop van de 645? Wat zijn je verwachtingen?

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #172 Gepost op: 23 maart 2010, 17:46:21 »
@Hen: [hint]heel benieuwd naar die "high-iso K-x concertfoto's"...[/hint]  :dance:
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #171 Gepost op: 23 maart 2010, 17:06:30 »
Zo, doe ik ook nog een duit in het zakje...
Allereerst, als je je bij een ander merk beter voelt is dat natuurlijk prima en als dat achteraf alleen maar meevalt des te beter.
Ik ken ook professionele fotografen die met Pentax werken. Daarnaast mensen die hobbymatig (maar dan wel in mijn ogen obsessief) met
Canon en Nikon fotograferen.

Enkele van die laatste mag ik ondertussen 'collega' noemen. We doen met zijn drieën concerten vastleggen in MC de Bosuil in Weert.
Sinds kort heb ik naast de K10D waar ik dit eerst mee deed ook de K-x gekocht. En ik kan jullie vertellen dat qua ruis deze camera een
enorme sprong voorwaarts betekent! Ook de AF is stukken sneller geworden.

Als ik foto's gemaakt met de SMC M50 F1.7 (gekocht voor € 30,-) bekijk en die vergelijk met foto's gemaakt met een Canon objectief van € 3.500,- (!)
dan zijn die qua ruis veel beter, maar voor wat betreft scherpte wint Pentax glansrijk. Ik heb het hier over de combi met de K10D !

Met de K-x durf ik ook wat ruis betreft nu absoluut ook het vergelijk aan en zie voor mezelf geen reden meer om aan Pentax te twijfelen.
De AF is zeker nog een punt, dat zal Canon en Nikon zeker nog beter doen, maar voor de rest...
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #170 Gepost op: 23 maart 2010, 16:10:31 »
Oh, ik had geen foto's meegenomen. Je kon ook je website laten zien, aan de hand daarvan heeft hij een advies uitgebracht. Creativiteit vind ik ook heel belangrijk, maar in samenhang met techniek. Het beheersen van je camera, fotografische oplossingen kunnen bedenken voor diverse opdrachten, vind ik belangrijk. Ik heb de ideeen, heb mezelf ook veel aangeleerd. Maar mis nog techniek. Bijvoorbeeld dat mijn productfoto's in een lichttentje met bouwlampen worden genomen, dat is misschien niet belangrijk, het gaat om het eindresultaat. Maar ik wil ook kunnen presteren in een echte studio. Dat komt allemaal aan bod in deze opleiding.

Prachtige foto's hingen er in de hal overigens. Ik ben heel erg enthousiast :)
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2010, 16:16:45 door San »

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #169 Gepost op: 23 maart 2010, 16:03:08 »
Klopt, er zijn eigenlijk twee soorten fotografie opleidingen.. je hebt de fotoacademie en de fotovakschool. Bij de fotoacademie gaat het meer om creativiteit, achtergronden, vrije artistieke fotografie, kunst. Je gevoel overbrengen, het artistieke is belangrijker dan je kennis van techniek. Het gaat om het eindproduct, hoe de foto wordt gemaakt is dan niet relevant. De camera is slechts een middel. De Fotovakschool daar tegenover richt zich specifiek op het commerciele vlak en de techniek en veel minder het creatieve. (dus dat laatste zal dan vooral van je zelf moeten komen). Fotografie waaraan je wilt verdienen dus. En de fotovakschool past toch meer bij wat ik zoek.  

Maandag weet ik meer en kan ik er meer over vertellen. Mijn portfolio werd namelijk ter plekke beoordeeld door een fotograaf, die op grond daarvan een advies uitbracht. ;)
Laat ons eens een inkijkje nemen in de portfolio die je daar naartoe had meegenomen. Altijd leuk om te zien. Dat van dat creatieve wist ik, en ik dacht juist dat dat bij jou zou passen. Zo zie je maar.

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #168 Gepost op: 23 maart 2010, 15:45:27 »
Klopt, er zijn eigenlijk twee soorten fotografie opleidingen.. je hebt de fotoacademie en de fotovakschool. Bij de fotoacademie gaat het meer om creativiteit, achtergronden, vrije artistieke fotografie, kunst. Je gevoel overbrengen, het artistieke is belangrijker dan je kennis van techniek. Het gaat om het eindproduct, hoe de foto wordt gemaakt is dan niet relevant. De camera is slechts een middel. De Fotovakschool daar tegenover richt zich specifiek op het commerciele vlak en de techniek en veel minder het creatieve. (dus dat laatste zal dan vooral van je zelf moeten komen). Fotografie waaraan je wilt verdienen dus. En de fotovakschool past toch meer bij wat ik zoek.  

Maandag weet ik meer en kan ik er meer over vertellen. Mijn portfolio werd namelijk ter plekke beoordeeld door een fotograaf, die op grond daarvan een advies uitbracht. ;)
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2010, 15:52:43 door San »

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #167 Gepost op: 23 maart 2010, 15:24:02 »
Ik ben toch van plan om verder te ontwikkelen met fotografie en ben afgelopen zaterdag naar de open dag van de fotovakschool geweest. Erg leuk was dat!

Welke opleiding ga je er doen? Wanneer begint het. Ik zag het 's-middags pas, want het is hier vlakbij, maar het duurde maar tot 15u en dat was het al bijna, anders was ik er ook wezen kijken. Waarom trouwens daar en niet fotoacademie bv?

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #166 Gepost op: 23 maart 2010, 08:10:39 »
San, natuurlijk ben je nog altijd welkom op het pentaxforum. Wel je k10d houden danhè ?! ;) :)
Begrijp ik goed uit je bericht dat je een overstap naar Nikon hebt gemaakt?

Helaas, zoals Erik al schreef heeft hij mijn Ka-tientje overgenomen. Maar geloof dat die daar wel in goede handen is :)

Ja overstap naar Nikon, bevalt heel goed. Ik ben toch van plan om verder te ontwikkelen met fotografie en ben afgelopen zaterdag naar de open dag van de fotovakschool geweest. Erg leuk was dat!

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #165 Gepost op: 22 maart 2010, 20:43:35 »
Hoi Ron,

Mijn ervaring met middenformaat: Mamiya 645J en later de Pentax 67 is dat je toch vrij statisch gaat fotograferen, eigelijk heb ik het meeste plezier gehad van een RolleiflexT tweeoog, stil niet opvallend en geen statief nodig! 
Wat ik in een interview las, is dat Pentax zelf niet tevreden is over de kwaliteit van de bestaande groothoek lenzen op digitaal, dus ik zou daar maar geen geld insteken.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #164 Gepost op: 22 maart 2010, 19:59:58 »
Ron, als je hem hebt, mag ik hem eens vasthouden? :)

Lijkt me een hele mooie camera en ik kan begrijpen dat je hem wilt hebben. Al moet ik zeggen dat als ik aan jouw 'straat'fotografie denk, ik het nut minder zie. Maar daarvoor kan je inderdaad de K7 houden.

Heel vervelend is dat de lenzen niet uitwisselbaar zijn.

Wat de prijs betreft ben ik bang dat Berend gelijk heeft: ik verwacht, zeker in het begin, rond de 10.000 euro. Uiteraard gaat dat ooit wel zakken, maar het zou me niet verbazen als dat bij dit type wat langzamer gaat, dan bij de cropcamera's..

Tja, niemand zei dat fotografie *per definitie* een goedkope hobby is ;)

Ikzelf kijk ook wel naar hele mooie lenzen en dan ga je werken met 4 cijfers voor de komma... Gelukkig hebben we SIGMA om e.e.a. in evenwicht te houden  ;D 
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

bbwijdieks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #163 Gepost op: 22 maart 2010, 19:38:56 »
De 645D gaat geen 6000 euro kosten.
Pentax moet nog een geheel service netwerk aanleggen + er komen transportkosten op + de importeur rekend er nog een mooi percentage winst over.
10.000 euro gaat hij minimaal kosten reken daar maar op

eeyore_nl

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #162 Gepost op: 22 maart 2010, 19:14:13 »
Tsja ik ben er ook nog niet helemaal uit. Ik verwacht eigenlijk wel dat de camera net rond de 6000 euro zal gaan kosten. Nog steeds een heleboel. Ik kan op de kop tikken: FA 645 80-160mm/f4.5 en een FA 645 75mm/f2.8 en A-645 macrotussenringenset en FA 645 45-85mm/f4.5 en wellicht nog FA 645  45mm/f2.8 voor zo'n 1000-1100 euro. Dat is bij elkaar al een hele aardige set, en toegegeven een gat in mijn portemonnee.

Voor dat prijsverschil kun je heel wat film ontwikkelen en afdrukken, en een goede scanner kopen.

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #161 Gepost op: 22 maart 2010, 18:56:10 »
Tsja ik ben er ook nog niet helemaal uit. Ik verwacht eigenlijk wel dat de camera net rond de 6000 euro zal gaan kosten. Nog steeds een heleboel. Ik kan op de kop tikken: FA 645 80-160mm/f4.5 en een FA 645 75mm/f2.8 en A-645 macrotussenringenset en FA 645 45-85mm/f4.5 en wellicht nog FA 645  45mm/f2.8 voor zo'n 1000-1100 euro. Dat is bij elkaar al een hele aardige set, en toegegeven een gat in mijn portemonnee.

bbwijdieks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #160 Gepost op: 22 maart 2010, 17:43:02 »
Ron, overstappen naar 645D MF camera maakt je foto's niet beter, zelfs niet met de beste lenzen.
Het kost je alleen bakken met geld, als ik een richtprijs mag geven kom je dik boven de 10.000 euro uit.
Daar kun je beter een paar mooie lenzen voor kopen en mee op wereldreis gaan om mooie momenten op te zoeken en vast te leggen.
Als je echt van fotografie houd ga je meer op zoek naar mooie unieke momenten dan dat je gaat investeren in super dure mooie spullen die je uiteindelijk nagenoeg hetzelfde resultaat zullen opleveren.

Als je dan toch wilt overstappen zou ik MF links laten liggen en gaan kijken naar een FF camera ala 5D II / D700 /A850-A900
Pentax komt vast ook nog wel met een FF camera.
FF lijkt mij een stuk reëler en toegankelijker

macsterdam

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #159 Gepost op: 22 maart 2010, 16:56:43 »
 :D :D :D

asplx

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #158 Gepost op: 22 maart 2010, 16:54:19 »
Je moet me niet zo zitten te Yen-nen... >:(

 ;D ;D

macsterdam

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #157 Gepost op: 22 maart 2010, 16:49:53 »

asplx

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #156 Gepost op: 22 maart 2010, 14:39:56 »
Zo sta ik er ook tegenover.
Helaas laat mijn budget die overstap niet toe.

Nog iemand interesse in een Hassie met 80mm en 150 mm?

Groeten,
Ruurd

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #155 Gepost op: 22 maart 2010, 14:30:05 »
Ron moet gewoon even snel op marktplaats een 645 FA 75mm F2.8 en een 645 FA 150mm F2.8 scoren. De prijzen zullen daar wel snel omhoog gaan.  >:(

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2010, 14:34:12 door andre-mz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm