Auteur Topic: Oud glas versus nieuw glas  (gelezen 1209 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: Oud glas versus nieuw glas
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2009, 14:49:01 »
Welkom Agar, hier nog zo'n supertevreden K20 gebruiker ;)

Ik heb ook de K10, en de K20 is duidelijk een stap voorwaarts.
Of de K7 zo veel beter is als de K20 betwijfel ik eerlijk gezegd.

En wat betreft oude lenzen: het was voor mij de doorslaggevende reden om pentax te kiezen, heb inmiddels een flinke verzameling oud glas, en vooral de pentax smc-K (hoewel ze officiel niet zo genoemd worden) zijn van een kwaliteit die zelfs nu nog heel zeldzaam is....

Ik heb ook een 50mm macro uit de A-serie, en ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe versie ook maar een spatje beter is, dit is gewoon een gruwelijk goede lens, prachtige kleuren, ik geloof dat ik er 60 euro voor betaald heb  :) :) :) :) :) :) :) :)

Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Oud glas versus nieuw glas
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2009, 14:49:01 »

kdj4

  • Gast
Re: Oud glas versus nieuw glas
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2009, 16:52:17 »
Welkom Asga en veel plezier.

gr kees

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Oud glas versus nieuw glas
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2009, 12:49:44 »
Welkom op het forum Asgar! De K20D is zeker een heel goede camera, hij is alleen sinds kort "vlaggenschip af".  (de koning is dood, leve de nieuwe koning!)  ;)
Voor je vragen over oud en nieuw glas verzoek ik je vriendelijk een topic te openen op de daarvoor bedoelde boards, dit board is bedoeld om je voor te stellen. :P

Groeten, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Oud glas versus nieuw glas
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2009, 11:46:10 »
Welkom op het forum Asgar en hopelijk zal je toch veel plezier hebben hier.
Die oude prime lenzen van 30 of 40 jaar geleden presteren gewoon nog heel erg goed op de nieuwe digitale bodies. Zeker bij macro speelt autofocus eigenlijk helemaal niet mee, ik schat dat 99% van de macro foto's handmatig scherp gesteld is. Je Panagor kan dus zeker net zulke goede platen geven als je nieuwe Sigma. Er zijn op de andere fora genoeg mensen te vinden die de oude Super Takumars tot de beste lenzen rekenen die er ooit gemaakt zijn. Ik heb zelf ook nog twee oude SMC lenzen  :)
De K20 die jij als opvolger ziet is echt een prima camera en de prijs zal nu de K7 uit is en de K20 productie gestopt is mischien nog wel iets dalen. Als je die extra's van de K7 (snellere AF, hoger FPS, video? en nog wat dingen) tov de K20 niet nodig hebt is dat gewoon de juiste keus. Ik hoop zelf over een paar maanden over te stappen van de K10 naar de K7. Ikheb voor sport/actie die extra features nou net nodig.  ;)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

  • Gast
Re: Oud glas versus nieuw glas
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2009, 11:21:10 »
Welkom. Van de oude lenzen weet ik niks. Ik heb in januari de K20D gekocht, mijn eerste digitale spiegelreflex. Veel mee geleerd en leuke plaatjes mee gemaakt. Ik heb nu de K-7 en die vind ik ook supergoed. De overstap heb ik gemaakt omdat ik de K-7 met extra's t.o.v. de K20D wel aansprekend vind en ik een koper (goede prijs) vond voor mijn K20D. Als jij vaak alles handmatig insteld, dan zul je merken dat je de meeste extra's van de K-7 t.o.v. de K20D nauwelijks zult aanspreken. Beide zijn dus zonder meer een goed vervolg.
Veel plezier hier op het forum.

Henry21

  • Gast
Re: Oud glas versus nieuw glas
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2009, 10:51:27 »
Citaat
Hallo,
ik krijg echter de indruk op dit forum dat de K20D, waarop ik gefocust ben,  niet zo erg populair is, of vergis ik me ook hier?

Welkom op het forum!
En, over de K20D: ik heb zelf de K20D aangeschaft omdat ik een spiegelreflex wilde, en toen ik hem kocht (1,5 maand terug ofzo) was de K10D niet meer verkrijgbaar.  :-?
En daarbij denk ik dat de meeste mensen op dit forum hier niet de overstap hebben gemaakt van de K10D naar de K20D omdat die weinig vernieuwends bracht.
Daarom kan het zijn dat de K20D minder populiar lijkt!

Verder heb ik geen ervaring met lenzen en andere spiegelreflexen van Pentax! Ik heb 1x gefotografeerd met een K10D en dat was eigenlijk alles..
Ik heb in ieder geval wel heel veel plezier van mijn K20!

Groeten,

Alwin

  • Gast
Re: Oud glas versus nieuw glas
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2009, 10:02:42 »
Citaat
 ik krijg echter de indruk op dit forum dat de K20D, waarop ik gefocust ben,  niet zo erg populair is, of vergis ik me ook hier?

Ik ben een  tevreden K20D gebruiker hoor. t' Is zo dat Pentax er vanwege  economische redenen voor kiest elke anderhalve jaar zijn top-camera te vernieuwen en daar dan weer de laatste technische snufjes in te verwerken, maar technisch is de K20D nog lang en lang niet versleten natuurlijk. Maar ook met een *Ist - alweer enkele jaren ouder - kun je prima hele mooie foto's maken en met alle tussengelegen modellen idemdito.

Gr. Alwin

Offline Eppie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 444
  • Geslacht: Man
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
Re: Oud glas versus nieuw glas
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2009, 09:41:59 »
Welkom Asgar, ondanks je bedenkingen wens ik je toch veel leerzame momenten hier op het forum...

Zelf heb ik ook een hele set oudere lensen...ook ik ben daar zeer tevreden over....als ik mijn "nieuwe lensen" handmatig instel krijg ik ook gewoon prima platen....1 voordeel tov van oud glas is wel wanneer je snel een foto wil maken je met dat glas sneller uit de voeten kan....

Ik kies bewust voor oudere lensen, prijs kwaliteit verhouding is voor mijn budget de juiste....

En dan de K20D (een eventuele opvolger voor jouw) ik denk dat men in het algemeen erg tevreden is over de K20D en dat de discussie die nu wordt gevoerd meer gaat over het feit dat Pentax deze camera niet meer produceert en dus gaat voor de K7....Ik lees zelfs dat er leden zijn die niet voor de K7 kiezen maar voor de K20 (of daarbij blijven) ivm de toegevoegde waarde die ze niet afdoende vinden om minimaal 1000euro uit te geven.

gr, Benno
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: Oud glas versus nieuw glas
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2009, 08:36:15 »
Welkom op dit forum, Asgar.
Waarom zou je een hekel hebben aan forums (of "fora")? Dit forum is in ieder geval leuk en leerzaam!
T.a.v. je macro-objectieven: Als beide objectieven dezelfde specificaties hebben, waarom zou je dan verschil verwachten? Ook al heeft een oud objectief geen electronische gegevensuitwisseling, goede foto's kun je er nog steeds mee maken, ook met een digitale camera. Ik gebruik op mijn K100D Super ook objectieven van 27 jaar oud.   :)

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline asgar

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Oud glas versus nieuw glas
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2009, 02:26:16 »
Hallo,
Mijn naam is Asgar, ben hier nieuw op dit forum, eigenlijk heb ik 'n gruwelijke hekel aan dit soort fora, maar alla, je moet toch wat!

In lang vevlogen tijd kocht ik m'n eerste fotocamera de Pentax ME, was erg duur toendertijd en tegelijkertijd kocht ik ook 'n macro/tele objectief de Panagor 1:2.8  90mm, was ook duur (merk is ondertussen verdwenen).
De camera en de Panagor zijn nu dus ruim 31 jaar oud.
Gebruik ze beide nog geregeld vooral de Panagor.

Over die oude Panagor wilde ik 't hier even hebben omdat ik nu ook de splinternieuwe Sigma 1:2.8  105mm heb.
Beide lenzen gebruik ik handmatig ingesteld op de Pentax ist DL, en 't resultaat is vrijwel gelijk, even lichtsterk en de opnames even scherp, ik zie geen verschil, mijn vraag kan dat of vergis ik me?

2e vraag, de ist DL heb ik nu ca 3 a 4 jaar en ik ben druk aan 't zoeken naar de opvolger,  ik krijg echter de indruk op dit forum dat de K20D, waarop ik gefocust ben,  niet zo erg populair is, of vergis ik me ook hier?

Ik wacht af, en met 'n hartelijke groet neem ik afscheid, ook omdat 't te laat, bijna half drie,  wordt en ik m'n bedje moet opzoeken.
Gegroet, Asgar