Auteur Topic: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?  (gelezen 2279 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hythloday

  • Gast
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #18 Gepost op: 4 mei 2009, 12:02:34 »
Citaat
Nooit, sinds ik een fatsoenlijk matglas heb, mag de AF van mij de prullenbak in.

In de meeste gevallen is de AF uiterst onbetrouwbaar, vooral in het groothoekgedeelte. Toen ik nog een Canon 300D had met een Sigma 18-125mm viel me op dat de lens nooit op oneindig sherp stelde op 18mm. Door de scherptediepte leek alles scherp tot ik een keer ging pixels kijken op 100%. Vele dingen bleken minder scherp te zijn. Toen ben ik gaan scherpstellen op de uiterste telestand, scherpstelling vasthouden, uitzoomen en foto maken. De foto's gemaakt in het groothoekbereik bleken aanzienlijk scherper te zijn. Sindsdien heb ik een Pentax K100D, K100D Super en K200D gebruikt en eigenlijk leiden deze camera's aan hetzelfde euvel. De enige lens die in 90% van de gevallen goed scherpstelt, is de DA16-45mm. Bij de overige lenzen stel ik scherp via de bovenvermelde methode, waarbij ik alleen het centrale scherpstelpunt gebruik.

De huidige zoomlenzen zijn vrijwel niet te gebruiken om handmatig scherp te stellen. De scherpstelslag is zo'n 30% in vele gevallen en je bent de scherpte te snel voorbij. De oudere lenzen zijn duidelijk in het voordeel vanwege de aanzienlijk langere scherpstelslag.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #18 Gepost op: 4 mei 2009, 12:02:34 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2009, 11:50:21 »
Citaat
ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk altijd op center spot scherp stel, als ik de reactie's zo lees klinkt het logisch dat ik af en toe net niet helemaal scherpe foto's krijg [...]  Â 

Dat was ook mijn reactie toen ik het artikel "why recomposing sucks" las.......... ::)

greetz,
Erik

elkim

  • Gast
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #16 Gepost op: 1 mei 2009, 23:14:33 »
ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk altijd op center spot scherp stel, als ik de reactie's zo lees klinkt het logisch dat ik af en toe net niet helemaal scherpe foto's krijg, bij deze ga ik eens testen of ik op een andere manier correcter focus  

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #15 Gepost op: 1 mei 2009, 14:16:07 »
Citaat
Ik [...] Als in de nieuwe K7 de AF ook werkt met predictive mode, zoals de Canonikons [...]
grtz, Andre

Als dat toch eens waar zou worden ......dan koop ik 'em direct!

greetz,
Erik

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #14 Gepost op: 30 april 2009, 11:41:12 »
Ik gebruik bij sport wel AF, maar alleen met center-spot. Als in de nieuwe K7 de AF ook werkt met predictive mode, zoals de Canonikons, dan wordt die wel heel erg geschikt voor mij.  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #13 Gepost op: 29 april 2009, 20:55:09 »
Ik gebruik zoveel gebruik van de handmatige selectie van de AF-punten, en wel hier om.
Alleen bij sport/panning maak ik uitsluitend gebruik van het middelste AF-punt.

greetz,
Erik

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #12 Gepost op: 29 april 2009, 17:31:01 »
Citaat
Gebruik bij sport alleen het middelste scherpstel punt en verder heb ik voor MF werk de beschikking over een split-screen matglas.

grtz, Andre

Maar stel dat de AF functie van de K-7 sterk is verbeterd, dan komt AF ook bij sport weer als optie erbij :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #11 Gepost op: 29 april 2009, 13:39:42 »
Aangezien ik maar één objectief heb dat gebruik kan maken van alle AF-punten komt het er in de praktijk op neer dat ik bijna exclusief het center-punt gebruik.
Als ik mijn Tamron 17-50/2.8 erop heb zitten wil ik af en toe nog wel eens van AF-punt wisselen, maar vind het meestal meer gedoe dan scherpstellen op het midden-AF-punt en dan herkaderen zoals ik toch al moet doen met de rest van mijn objectieven.

Groeten, John.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #10 Gepost op: 29 april 2009, 11:25:19 »
Gebruik bij sport alleen het middelste scherpstel punt en verder heb ik voor MF werk de beschikking over een split-screen matglas.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline KeesvanA

  • Junior Member
  • Berichten: 48
  • Pentax rules!
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2009, 21:36:00 »
ik doe het soms met de scherpstelpunten en soms met de manuele stand.

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2009, 18:59:43 »
Citaat
Kun je dan ook gebruikmaken van de diverse AF punten als je manueel scherpstelt?
Mijn K200d laat mij geen ander scherpstelpunt kiezen als ik een MF prime gebruik. (of ik moet het op mijn eigen zicht doen natuurlijk)

bij mij werkt het ook niet met de mf primes. bij de af lenzen wel; het af-puntje licht op als ik op dat punt scherp heb gesteld.
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Serpiente

  • Gast
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2009, 16:59:25 »
Ik gebruik ook meestal degene die het dichtst bij het onderwerp zit.. Ik mik bij mensen en dieren dan op de ogen.

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2009, 13:32:33 »
Citaat
Mijn vraag is nu: hoe, en wanneer en waarom gebruk je nu vb. 11 scherpstelpunten?

Nooit, sinds ik een fatsoenlijk matglas heb, mag de AF van mij de prullenbak in.

George

Offline SpeedyD27

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 544
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #5 Gepost op: 28 april 2009, 12:18:55 »
Ik gebruik ook alle punten beschikbaar net als Jos en Mharda.

@Jelle: Volgens mij is dat (in ieder geval bij de K100d) niet mogelijk. Scherpstellen en vervolgens je compositie wijzigen is dan de beste optie.
Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

Jelle

  • Gast
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2009, 08:35:03 »
Kun je dan ook gebruikmaken van de diverse AF punten als je manueel scherpstelt?
Mijn K200d laat mij geen ander scherpstelpunt kiezen als ik een MF prime gebruik. (of ik moet het op mijn eigen zicht doen natuurlijk)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2009, 05:17:36 »
Idem als Jos. Met name bij portretstand gebruik ik dit veel. Je kan dan op de ogen scherpstellen zonder te herkaderen...

Overigens, ook voor automatisch scherpstellen is het zo: hoe meer AF punten, hoe beter...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re: Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2009, 01:09:39 »
ik gebruik het zeer regelmatig; ik bepaal mijn compositie en kies een scherpstel punt die het dichtste bij het onderwerp ligt. dan wil ik wel eens scherpstellen en dan de camera nog een klein beetje verplaatsen.

het gebruik maken van b.v. de middelste af punt, scherpstellen en dan compo bepalen heeft als risico dat je net niet datgene scherp krijgt wat je zou willen zeker bij kleinere f-getallen. om die reden is het echt niet alleen voor de statief.
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Hoeveel AF-scherpstelpunten gebruiken jullie?
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2009, 23:54:20 »
Hallo iedereen ,

Ik schiet met een middeleeuwse *ist DL, maar zoals zovelen zit ik nieuwshongerig te kijken naar de berichten en teasers over de K-7. De K10D en de K20D heb ik aan mij kunnen laten voorbijgaan maar ik vrees dat ik deze keer wel ga bezwijken ... hoewel, eerst maar eens alles afwachten en dan rustig beslissen.

Anyway, één van de items is dat deze nieuwe cam (nog) meer AF-scherpstelpunten zou hebben. Op mijn *ist DL is dat eigenlijk maar zeer beperkt (waarbij je kan kiezen tussen het vaststellen op het middelpunt - AF Spot - en het door de camera laten scherpstellen op het punt dat het kortste gelegen is bij één van drie standaard scherpstelpunten - AF wide- ). Ik heb ervoor geopteerd om het middelste punt vast te zetten: ik stel daarmee scherp, houdt de scherpte vast en herkadreer. Dat gaat eigenlijk zeer vlot en accuraat. enfin, jullie kennen dat wel.

Mijn vraag is nu: hoe, en wanneer en waarom gebruk je nu vb. 11 scherpstelpunten? Dat heeft toch enkel nut als je op staitef werkt? Of vergis ik me?

Graag jullie mening;

Groetjes,
Yves