Auteur Topic: Lightroom  (gelezen 1452 keer)

Sandra

• Gast
Re: Lightroom
« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2009, 22:23:30 »
Ik heb de achtergrond net weer aangepast naar zwart, vandaar dat je niets ziet. De zwarte template heb ik eerder gehad, waarschijnlijk dat je toen dus ook niets zag. Tot voor kort had ik alles naar wit overgezet en toen begonnen de problemen ..  maar dat is dus nu verholpen, ik zit alleen te twijfelen of ik alle foto's opnieuw zal uploaden zonder die witte kaders (dat is echt een karwei).

Bedankt voor het compliment .. toch hoop ik snel enkele foto's te kunnen vervangen voor betere foto's....  :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2009, 22:23:30 »

elkim

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2009, 21:33:34 »
Sandra
ik had je album al eerder bekeken er is mij daar niets opgevallen,
ook nu net nog zijn op mijn pc met ie geen problemen vast te stellen

mooie foto's  ;)

gegroet Eljakim.

Sandra

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2009, 20:12:49 »
Nou het probleem is niet opgelost helaas.. maar wel de oorzaak gevonden. We hebben gister de nieuwe versie van lightroom geinstalleerd, maar het probleem blijft. Het is waarschijnlijk gewoon een bug in Lightroom. Maar lijkt me toch dat meer mensen daar last van hebben. De enige oplossing is om voor een zwart template met zwarte achtergrond te kiezen. Dat heb ik nu gedaan met de foto's van het Terracotta leger, even kijken of ik de rest ook ga omzetten. Lekker klusje weer.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2009, 20:00:37 »
En dan hebben we toch weer met dit forum een probleem opgelost! :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Sandra

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2009, 19:44:44 »
@ Spencer: Bedankt voor de linkjes en het meezoeken, ik heb de onderste link bekeken en daar staat inderdaad het probleem. http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=242612

Heeft met transparantie te maken die spikkeltjes en de witte achtergrond. Ik had die foto's van het Terracotta leger eerder in een layout met een zwarte achtergrond. Toen zag je dat niet ... Alleen geen idee waar en hoe ik dat aan kan passen. Zal vanavond mijn eega eens na laten kijken, misschien dat hij het begrijpt.

Edit: Tegelijk gepost ;)
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2009, 19:45:26 door Sandra »

Spencer

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2009, 19:37:48 »
Als anderen met IE het ook zien heeft het idd te maken met hetgeen wat ik op google vond. Scripts/filters/IE alleen hoe je het moet oplossen, waarschijnlijk in het script zelf.

Sandra

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2009, 19:11:36 »
Ah, bedankt voor de uitleg. Clipping staat niet aan. Ik heb gelijk even gecheckt, waar clipping ontstaat als ik met de muis over de driehoekjes ga. Maar het heeft dus niets met clipping te maken, dat zie je juist op hele andere plekken dan de witte puntjes die ik zie via IE.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2009, 18:51:18 »
Citaat

Het histogram staat bij mij rechtsboven, maar het laat het histogram zien, ik kan daar niets aanklikken.

Sorry, verkeerd uitgelegd.
In je histogram rechtsboven zitten in "develop-mode" links- en rechtsbovenin 2 vierkantjes met een driehoekje. Dit zijn clipping-indicators (zeg ik dat goed) voor licht en donker. Als je er met je muispunt op gaat staan, laat LR de desbetreffende clipping zien (links is schaduw- en rechts lichte partijen). Je ziet dat dmv een ander kleurtje.

Je kan die driehoekjes ook (per stuk) aanklikken zodat die instelling blijft aanstaan. Mocht het nu per ongeluk aanstaan dan zie je dat bij iedere foto die clipping vertoond.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2009, 18:51:33 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2009, 18:03:23 »
heel frappant; in IE zie ik de stippen wel en als ik firefox gebruik is er niets aan de hand. mooie foto's zonder stippen.
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Sandra

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2009, 17:50:27 »
Citaat
Ik begrijp niets van dit probleem..

Er zijn twee opties: de foto is beschadigd of de foto is goed. Als de foto beschadigd is zou het kunnen zijn dat het programma automatisch de witte puntjes corrigeert...
Foto is niet beschadigd, als ik exact dezelfde foto stuur naar de PC via mail, of rechtstreeks online zet, dan zie ik die puntjes niet. Alleen in de fotogallery van lightroom gaat het mis.

Citaat
Staat dat driehoekje voor de donkere partijen in je histogram (linksboven) niet aangeklikt? Het lijkt wel een clippings-melding.
Het histogram staat bij mij rechtsboven, maar het laat het histogram zien, ik kan daar niets aanklikken.

Citaat
Nu zie ik het probleem op je printscreens, kan liggen aan internetexplorer.

Als je de foto's opslaat vanaf je site op je pc of van je mac overzet naar je pc, zie je het dan ook de stippen met een afbeeldingsviewer of bewerkingsprogramma als je de foto's daarmee opent?
Nope, zie mijn antwoord hierboven aan Mharda : )

Heb je het alleen bij die serie foto's of kom je dit soort dingen ook tegen in de fotohoek op ons forum hier, maar dan bij foto's van andere leden?
Alleen bij enkele foto's in Lightroom, nooit ergens anders. Overigens anderen met IE zien het ook. En ik had laatst op mijn werk gecheckt en daar zag je het ook :(

Lijkt me sterk dat het aan de clippingsmelding zou liggen, omdat ze het alleen op haar PC ziet en niet op de mac. Als het clippingsmelding is en deze zo in de afbeelding opgeslagen is, zou iedereen het hier moeten zien op haar site en dat kan al uitgesloten worden omdat dat niet het geval is.

edit
Ik heb net even google geraadpleegd en ik kwam op een gelijkvormig probleem. Het ligt waarschijnlijk aan de scripts die je gebruikt op je website i.c.m. IE.
Hmm, zeg me even niets .. ik zal zo eens de links bekijken die je hebt gepost. Maar ik begrijp dat het niet op te lossen is?

Spencer

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2009, 16:53:16 »
Nu zie ik het probleem op je printscreens, kan liggen aan internetexplorer.

Als je de foto's opslaat vanaf je site op je pc of van je mac overzet naar je pc, zie je het dan ook de stippen met een afbeeldingsviewer of bewerkingsprogramma als je de foto's daarmee opent?

Heb je het alleen bij die serie foto's of kom je dit soort dingen ook tegen in de fotohoek op ons forum hier, maar dan bij foto's van andere leden?

Lijkt me sterk dat het aan de clippingsmelding zou liggen, omdat ze het alleen op haar PC ziet en niet op de mac. Als het clippingsmelding is en deze zo in de afbeelding opgeslagen is, zou iedereen het hier moeten zien op haar site en dat kan al uitgesloten worden omdat dat niet het geval is.

edit
Ik heb net even google geraadpleegd en ik kwam op een gelijkvormig probleem. Het ligt waarschijnlijk aan de scripts die je gebruikt op je website i.c.m. IE.

Citaat
Depending upon the script, there are sometimes javascript or style solutions. However, this is a known bug with IE and JPEG type images where filters are involved. See:

http://www.dynamicdrive.com/forums/s...40&postcount=6

for information on adjusting the black level in your image to avoid this in any situation where IE applies a filter to a .jpg image

Citaat
After Googling the issue, it appears to have something to do with alpha filters and/or opacity in Internet Explorer: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=242612
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2009, 17:00:20 door Spencer »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2009, 16:31:46 »
Staat dat driehoekje voor de donkere partijen in je histogram (linksboven) niet aangeklikt? Het lijkt wel een clippings-melding.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2009, 15:32:24 »
Ik begrijp niets van dit probleem..

Er zijn twee opties: de foto is beschadigd of de foto is goed. Als de foto beschadigd is zou het kunnen zijn dat het programma automatisch de witte puntjes corrigeert...

Kan je met een photoviewer als faststone of irfanview de witte puntjes wel of niet zien?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Sandra

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2009, 14:48:51 »
Hier een voorbeeld wat ik zie in Explorer, deze zijn het ergst. Maar op meer foto's zie je het in mindere mate. Vind ik erg jammer, want lightroom is wel heel handig en een mooie gallery vind ik.

« Laatst bewerkt op: 14 februari 2009, 14:55:31 door Sandra »

Sandra

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2009, 13:40:24 »
Ik zal zo eens een printscreen maken van de foto's waarbij ik het zie in windows explorer. Ik zit nu op de apple, even wachten tot we Photoshop hebben geinstalleerd op de PC, zijn we nu mee bezig...

Spencer

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2009, 13:00:07 »
Ik zit hier achter mijn pc(linux) met firefox je foto's te bekijken, maar kan zo in een eerste oog opslag niet zien waar ik naar moet zoeken of misschien is het probleem hier niet aanwezig.

Je spreekt over enkele foto's, maar misschien zou je de nummers kunnen vermelden en de locatie op de foto waar jij " die witte puntjes" ziet.

Bedoel je met "die witte puntjes" een witte pixel?

Sandra

• Gast
Lightroom
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2009, 11:18:10 »
Wie maakt gebruik van de Photogallery van Lightroom en ondervindt dezelfde problemen als ik. De foto's zien er goed uit op de Mac, maar op de PC zien enkele foto's er beschadigd uit. Van die witte puntjes verschijnen er dan op de foto. Heel storend, geen idee waar dat aan ligt.

Herkenbaar?

Zoals bij enkele foto's in 'terracotta leger van Xi'an' op www.svoogt.nl
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2009, 11:19:52 door Sandra »