Auteur Topic: Rare vlekken op de foto  (gelezen 1072 keer)

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: Rare vlekken op de foto
« Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2009, 10:13:55 »
Om uit te sluiten dan het hier al-dan-niet over sensorstofjes gaat:
Het zien van sensorstofjes hangt samen met de gekozen diafragmaopening. Neem eens een foto van een egale achtergrond bij F22 en neem dezelfde foto bij F4. Bij F22 zou je die vlekjes veel beter moeten zien.
Ik veronderstel dat de K200D ook de optie heeft om de sensor te schudden?  Indien ja, schud dan de sensor verschillende keren achter elkaar en maak dan opnieuw een opname bij F22 en controleer vervolgens dat de vlekjes weg zijn.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2009, 10:13:55 »

Skoebidoe

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2009, 10:00:24 »
Dus als ik het hier allemaal goed lees, zijn het geen stofdeeltjes op mijn sensor of lens maar reflecties van ronddwarrelend stof? Ik hoef mijn lens m.a.w. er niet af te halen en de sensor te reinigen?

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2009, 00:52:53 »
het lijken mij in deze foto reflecties van iets achterop het dressoir(?)

ik kom soms wel ook wel eens van dat soort "vlekken" tegen; het gaat dan om foto's met flits in het donker en dat zijn dan reflecties van stofdeeltjes.

er zijn mensen die geloven dat dat dan geesten zijn. :-?

K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Skoebidoe

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2009, 20:18:24 »
Citaat
Als die vlekken op elke foto op dezelfde plaats terugkomen...dan heb je sensorstofjes.
Geen probleem: schud de sensor een paar keren (zie menu) en hopelijk is het probleem dan weg. Indien niet dan wordt het handmatig de sensor kuisen (wat op zich ook een simpel werkje is).

De vlekjes komen niet op alle foto's terug. Op bepaalde foto's zie ik helemaal geen vlekjes op andere dan weer wel...

Skoebidoe

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2009, 20:17:20 »
Citaat
IMHO lijken dit me meer lichtreflecties die vaag worden weergegeven ivm de beperkte scherptediepte. Stofjes op de sensor geven donkere vlekken.

Kan ik dit met één of andere instelling vermijden?

Offline Chip

• Senior Member
  • **
  • Pentaxist sinds 1970
    • Mijn foto's:
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2009, 20:07:07 »
IMHO lijken dit me meer lichtreflecties die vaag worden weergegeven ivm de beperkte scherptediepte. Stofjes op de sensor geven donkere vlekken.

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2009, 19:48:15 »
Als die vlekken op elke foto op dezelfde plaats terugkomen...dan heb je sensorstofjes.
Geen probleem: schud de sensor een paar keren (zie menu) en hopelijk is het probleem dan weg. Indien niet dan wordt het handmatig de sensor kuisen (wat op zich ook een simpel werkje is).
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Skoebidoe

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2009, 19:05:54 »
Misschien is deze foto duidelijker?

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2009, 18:28:58 »
Met zo`n klein fotootje gaat het niet lukken. Heb je een link naar een grote versie?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Skoebidoe

• Gast
Rare vlekken op de foto
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2009, 17:40:03 »
In augustus 2008 kocht ik mijn eerste DSLR aan. Het betreft een Pentax K200D met een 18-250 mm lens.
Veel foto's heb ik nog niet kunnen nemen. Dit vooral wegens tijdsgebrek. Laat ons zeggen dat ik tot op heden ongeveer een  700 foto's genomen heb. Onlangs merkte ik op bepaalde foto's rare vlekken op. Nu vroeg ik me af wat die vlekken zouden kunnen zijn? Is dit stof op de sensor? Of is dit stof op de buitenkant van de lens?Gebruik ik misschien een verkeerde instelling of doe ik iets verkeerd...? Ik ben tenslotte maar een absolute beginner. Of is dit een ander defect?
Op onderstaande foto zijn de vlekken links van het gezichtje te zien...