Auteur Topic: Zwarte pakken die blauw worden  (gelezen 615 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elsignor

  • Gast
Re: Zwarte pakken die blauw worden
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2008, 10:41:26 »
Citaat
Als de niet geflitste foto's onder kunstlicht waren, kunnen die pakken ook donkerblauw geweest zijn.
In kunstlicht zit weinig blauw, dus dan lijken die pakken zwart.

Heb je met die canon ook wel en niet geflitste foto's, of alleen maar geflitste.

George

Dat is inderdaad een heel goede opmerking: wellicht waren die pakken idd (erg) donkerblauw en al het licht was kunstlicht, sterker nog, in veel ruimtes was het licht zelfs gekleurd. Ik zal bij een volgende gelegenheid eens heel erg goed opletten wat het nu precies is. Wellicht is het ook een combinatie van allerlei factoren.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Zwarte pakken die blauw worden
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2008, 10:41:26 »

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Zwarte pakken die blauw worden
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2008, 10:35:06 »
Als de niet geflitste foto's onder kunstlicht waren, kunnen die pakken ook donkerblauw geweest zijn.
In kunstlicht zit weinig blauw, dus dan lijken die pakken zwart.

Heb je met die canon ook wel en niet geflitste foto's, of alleen maar geflitste.

George

elsignor

  • Gast
Re: Zwarte pakken die blauw worden
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2008, 10:30:18 »
Nee, het is geen kwestie van witbalans, als ik de witbalans corrigeer voor die pakken, krijg ik hele gekke foto's ;)

Ik vermoed dat het aan de stof van die pakken ligt: waarschijnlijk iets reflecterends om een soort van glanseffect te krijgen. Iets dat heftig reageert op flitslicht. Maar zeker weten doe ik het niet.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Zwarte pakken die blauw worden
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2008, 10:24:27 »
Is dat niet een kwestie van witbalans?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

elsignor

  • Gast
Zwarte pakken die blauw worden
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2008, 09:59:23 »
Laatst op een fotoshoot een erg merkwaardig fenomeen ontdekt: een aantal heren was gekleed in zwarte pakken (corporate types), maar op mijn foto's zijn die pakken blauw, maar alleen als ik geflitst heb.

Dit probleem heb ik niet als ik met mijn compact camera (die goede oude Canon Powershot A40) een foto's neem.

Ik vraag me af: is dit een algemeen fenomeen veroorzaakt door het felle licht in combinatie met de stof van die pakken, of een afwijking van Pentax die de kleuren niet goed interpreteert? De kleurtemperatuur van mijn Metz 48AF wellicht?
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2008, 10:00:35 door elsignor »