Auteur Topic: [fotoshoot] Adviezen gevraagd  (gelezen 2137 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: [fotoshoot] Adviezen gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2008, 11:49:09 »
Ik denk dat je 80-90% zal schieten met de 28-75. Bij dit soort gebeurtenissen zijn het heel veel kleine groeps foto's. Denk aan groep(je) rond de (hang) tafel, twee of drie personen die samen op de foto willen en wat portret shoots van sprekers. Een off-camera flash helpt dan natuurlijk om de rode ogen en de schaduwen onder controle te houden, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen  ;D
Ik weet niet of er gevraagd wordt om een grotere groep op de foto te zetten dan zou iets meer groothoek handig zijn (18-55 kitlens?).
Die M-stand is prima voor dit soort zaken. Een sluitertijd van  1/90 of 1/60 laat ook nog wat achtergrond zien. Diafragma F8  voor wat extra scherptediepte levert al snel goede snapshots op. Oh ja flist ook aanzetten natuurlijk  :D

Suc6 ermee.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: [fotoshoot] Adviezen gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2008, 11:49:09 »

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: [fotoshoot] Adviezen gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2008, 10:37:56 »
Qua objectieven zit je gebeiteld. Hier kun je alle kanten mee op.
Binnen, feest & mensen, denk dat je met een flitser vast op je toestel (uiteraard met diffuser) erbij een heel eind moet kunnen komen.

Afhankelijk van het licht misschien zelfs met ISO400 ISO800 zonder flits! In dit geval zou ik uitgaan van je maximaal haalbare sluitertijd uit de hand, dus de Tv-stand.

Genoeg accu's en kaartjes en je kan gaan knallen. Succes!
« Laatst bewerkt op: 17 september 2008, 10:39:47 door Hen »
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: [fotoshoot] Adviezen gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2008, 10:21:41 »
Citaat
Vertel eens wat meer over de gelegenheid Johan.
Wat zijn de omstandigheden zoals onderwerp, afstand, licht, beweging?


Licht weet ik nog niet. Het is een galafeest, 75 jarig bestaan van de Apeldoornse voetbalfederatie. Beweging? Ik weet niet of er gedanst gaat worden (denk het wel).

Dit zijn wel zaken die ik in de toekomst wel op de voorhand wil weten. Helaas heeft mijn contactpersoon ook niet meer informatie.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: [fotoshoot] Adviezen gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2008, 10:08:58 »
Vertel eens wat meer over de gelegenheid Johan.
Wat zijn de omstandigheden zoals onderwerp, afstand, licht, beweging?
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
[fotoshoot] Adviezen gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2008, 09:20:17 »
Morgenavond heb ik een fotoshoot.
Het is binnen en waarschijnlijk een donkere omgeving. (kan pas morgenavond half uur van te voren verkennen)

Nou ga ik niet met al mijn 'gear' slepen. Ik denk dat het voornamelijk snapshots gaan worden. Dus het wordt on-camera flash (of draadloos met flitser in de hand) rondlopen.

Normaliter gebruik ik bijna altijd de M-stand. Maar het lijkt mij verstandig nu wat meer te automatiseren. Wat en welke stand zouden jullie gebruiken. Ik ga overigens fotograferen met de Tamron 28-75mm. De Sigma 28-200 zal ik ook meenemen.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter