Auteur Topic: Niet scherp, fletse kleuren  (gelezen 11966 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #56 Gepost op: 28 mei 2008, 14:10:45 »
Yvonne, de exif die je hebt gestuurd gaat over de foto van papa met de kleine (en de grote erachter :)).
Daar valt het volgende op: bij de instelling AF.C gebruik je een automatische stand voor de het AF-punt. Toevallig in deze foto is dat center, maar bij bewegende objecten kan dat wel eens een heel andere zijn en dan ligt de focus mogelijk ook niet op het onderwerp
dat je centraal in de zoeker tracht te houden. Check dit bij de instellingen want dat zou wel eens de oorzaak van je onscherpe foto's tijdens het rijden kunnen zijn.

Ondanks AF.C en een DA* lens doet je camera er 1.32 seconden over voordat het licht gemeten is en de zoom zich scherp stelt, voordat de sluiter open kan ! Da's regelrecht sloom voor zo'n lens en is niet bepaald geschikt voor AF.C!

Daarom vraag ik je om die andere exif's te mailen, met name een stuk of twee van dag 1 en dag 2 (dag 2 met 1/500 sec fixed). Doe daarbij de exif van de foto waarop het kind van de pony valt.

lock

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #56 Gepost op: 28 mei 2008, 14:10:45 »

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #55 Gepost op: 28 mei 2008, 12:43:20 »
Hallo Yvonne. Het koppelen van AF en belichting is volgens mij juist nodig bij AF-C. Als je het ontkoppelt krijg je heel vaak verkeerd belichte foto's omdat vaak er vaak van richting wordt veranderd en daardoor de lichtinval steeds anders is. Deze vraag sloeg dus op de belichtingskwestie ivm in mijn optiek de overbelichte fotos.

Als je spotmeting gebruikt krijg je een lichtmeting in het centrum van de foto. De allereerste foto pakt dan een deel van de donkerbruine schoft van het paard, de donkere laarzen en een stukje van de witte deken. De gemeten hoeveelheid licht zal geheid veel lager zijn dan de hoeveelheid licht ter hoogte van het zand. Dus zal het zand overbelicht worden. Een halve stop minder licht had meer detail in het zand' en minder overbelichting op de broek en shabrak gegeven.
In dit soort situaties kan je ook kiezen voor center weight maar je zit toch altijd op het randje van de dynamiek van de sensor.

Ik vraag mij ook af wat in vredesnaam in jouw camera gebeurt als je bij zonnig weer nog maar 1/125 sec op F4.5 bij iso 100 haalt. Dit doet mij vermoeden dat de echte belichting op een donkerder deel van de foto is gemaakt, waarschijnlijk met spotmeting, maar dat de daadwerkelijke foto door de vertraging anders van compositie is.


Wat betreft de kwestie van het focus punt bij de foto's, eerlijk gezegd kan ik daar geen enkele vinden. Bij de stilstaande pony/ruiter zie ik geen focus point achter het paard, in tegendeel. Het zand zou dan namelijk een steeds scherper profiel moeten vertonen maar dat zie ik niet. Ook is de markering op het hek niet overtuigend.

Ik vermoed dat je een mechanisch probleem hebt met de lens, en wel in de aansturing van de lens bij de stand alleen AF.C.

lock

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #54 Gepost op: 28 mei 2008, 11:12:57 »
Dank je Piet, maar dan is ie wel scherp.

Cees

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #53 Gepost op: 28 mei 2008, 11:09:49 »
Als je de scherpte goed wil controleren, kan je ook de camera op statief zetten recht op een muur gericht.
De foto's nemen met meerdere diafragma's.
De genomen foto's moeten dan scherp zijn anders is er echt iets mis.
Zo test Camera Magazine ook, ik doe dit ook als ik een lens wil uit proberen.
Groet Piet.

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #52 Gepost op: 28 mei 2008, 08:48:54 »
Hoi Yvonne,

Ik had gisteravond nog even gekeken in de handleiding naar de koppeling tussen AF en belichting. In de handleiding staat dat de belichting wordt gekoppeld aan de AF. Daardoor zou voor het scherpstellen dit niet uit moeten maken. En het lijkt mij dat dit in dit geval het ook niet zou moeten uitmaken vor de belichting. Doordat je namelijk de camera op continu focus had staan, werkt dat eigenlijk hetzelfde als de normale instelling van de belichtingsmeter. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad dat eens uit te proberen.

Dat geluidje waar je het over hebt, baart mij meer zorgen. Inderdaad goed om daar eens beter op te letten.

Sterkte en groeten, Jos

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #51 Gepost op: 28 mei 2008, 07:52:09 »
Bedankt voor je duidelijke uitleg Jos.
Wat mij eigelijk het meeste zorgen baarde is het feit dat afgelopen ca 40% van de foto's is mislukt en eerder deze maand was 95% wel scherp. Dat vind ik een groot verschil.
Ik snap dat allerlei factoren daarbij een rol spelen, maar zowel de fotograaf als het toestel is dezelfde gebleven.
Wat ik tussendoor veranderd heb is de koppeling tussen Af en belichting. Dat heb ik inmiddels weer ongedaan gemaakt. Verder vind ik dat de camera soms een raar geluidje maakt direct na de opname. Klinkt een beetje als het scherpstellen van de lens, maar de ene keer is het ook wat luider dan de andere.

Komend weekend ga ik met behulp van jullie adviezen nog een keer een hele serie maken. Dan kan ik ook nog eens wat beter op dat geluid letten en aan de hand daarvan zal ik beslissen of ik de camera en lens opstuur of niet.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!!

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #50 Gepost op: 28 mei 2008, 00:34:05 »
Als ik foto 6835 bekijk, dan heb ik sterk de indruk dat ik bewegingsonscherpte zie vanuit de camera, ik zie ook bewegingsonscherpte in de paard-ruiter combinatie en ik heb ook de indruk dat het focuspunt iets naar achteren ligt. Waar het focuspunt zelf ligt, is moeilijk te zien door de bewegingsonscherpte van de camera. Door het grote diafragma, is de scherptediepte ook heel gering. Dat levert bij elkaar opgeteld natuurlijk de slechte foto.

Op film was een standaardregel dat 1/brandpuntsafstand minimaal de sluitertijd moest zijn voor een scherpe foto. Met de cropfactor wordt dit 1 gedeeld door 1,5xbrandpuntsafstand. Voor 100mm zou de sluitertijd dan 1/150 moeten zijn of sneller. Per individu is dit natuurlijk ook wel verschillend en kan zo een paar stops schelen. De SR scheelt ook weer een paar stops, maar helpt natuurlijk niet bij een bewegend onderwerp.

Je vroeg je af waarom we eerst aan het kijken waen naar allerlei instelling e.d. Wat mij betreft is dit vooral dat je eerst die probeert uit te sluiten, omdat die het minst ingrijpend zijn (qua kosten en kwijt zijn van camera en/of lens). En die kun je natuurlijk ook zelf en direct corrigeren.

Bij 1/500 zouden de foto's eigenlijk allemaal goed zonder bewegings onscherpte moeten zijn.

Bij de foto met het hek, heb je met het grote diafragma van f2.8 wel een hele kleine scherptediepte, waardoor je onmogelijk zowel de man met het kind alsook het paard scherp kunt hebben. Als ik deze foto bekijk, lijkt op deze kleinere fot ook de scherpte wat achter de neus te liggen, op de voorste ring van het halter, maar goed kan ik het niet zien op dit formaat.

Ook bij de amazone op het stilstaande paard heb je gebruik gemaakt van een 2.8 en hier ligt volgens mij het scherptepunt achter het paard en amazone.

Voor foto's waarin het onderwerp niet heel duidelijk naar je toe of van je af beweegt, zou ik de AF-S gebruiken. Dan kun je namelijk alleen maar afdrukken als het onderwerp ook in focus is. Volgens mij kan bij AF-C je altijd afdrukken, ook al is het onderwerp nog niet in focus (als ik mij niet heel erg vergis). Als ik deze foto's bekijk, lijk je toch vaak de paarden te fotograferen als ze min of meer parallel aan jou lopen. Het lijkt mij dat dan ook de AF-S dit dan prima zou moeten kunnen bijbenen.

De fletsheid van de foto's ligt volgens mij toch aan het overbelichten. Ik zou toch eerder iets onderbelichten op ongeveer een halve stop en dan later eventueel de schaduwen wat op te halen. Scheelt ook weer in het gebruikt van sluitertijd en/of diafragma. De lucht ziet er ook best dicht uit. Dan krijg je soms welliswaar een hele scherpe lucht om in te kijken, maar levert denk ik toch minder ligt op dan verwacht. Bij de eerste foto's fotografeer je wel behoorlijk tegen het ligt in. Als je dit dan in de camera in JPEG probeert te corrigeren, dan worden de foto's al snel wat flets. In RAW heb je wat meer speelruimte om correcties aan te brengen.

Ik hoop je in dit hele verhaal en dat van de anderen toch wat aanknopingspunten kan vinden om de foto's er beter uit te krijgen en anders vrees ik dat je camera en lens toch zal moeten insturen.

Sterkte en succes ermee!

Groeten, Jos

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #49 Gepost op: 27 mei 2008, 21:15:21 »
Hi Yvonne, ja dat bedoelde ik. Het scherpstelpunt is de neus van het paard, maar die vind ik nou ook niet echt scherp op de foto. Je eerdere foto's met de 50-135 die je eerder plaatste, soort derby, waren wel scherp. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je combinatie plotseling zulke slechte foto's levert. Maar even je testen afwachten.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #48 Gepost op: 27 mei 2008, 19:36:36 »
Citaat
Ik heb geen gerepareerde maar een nieuwe camera teruggekregen...

Als je een later exemplaar hebt gekregen dan is de kans groot dat hij standaard met die nieuwe hardware versie is uitgeleverd.

lock

koor

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #47 Gepost op: 27 mei 2008, 19:36:25 »
Citaat

Helaas is de exif niet aanwezig! Maar als ik de foto's zo bekijk, dan zou ik even testen of het aan de camera of aan de lens ligt en daarna niet langer dralen maar camera of lens ter reparatie aanbieden. Dit is echt niet goed!  :(
Carel


Dat zei ik al een paar postings hierboven...... :-X

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #46 Gepost op: 27 mei 2008, 18:35:44 »
Vulcan: niet alle foto's zijn zo hoor.


Ik ga dit weekend nog een keer testen.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #45 Gepost op: 27 mei 2008, 17:35:37 »
Citaat
Ik heb hier 4 foto's op vol formaat geplaatst:

http://community.webshots.com/user/Yvonnepuntnl

Helaas is de exif niet aanwezig! Maar als ik de foto's zo bekijk, dan zou ik even testen of het aan de camera of aan de lens ligt en daarna niet langer dralen maar camera of lens ter reparatie aanbieden. Dit is echt niet goed!  :(
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #44 Gepost op: 27 mei 2008, 13:46:12 »
Ik heb hier 4 foto's op vol formaat geplaatst:

http://community.webshots.com/user/Yvonnepuntnl

Pietere

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #43 Gepost op: 27 mei 2008, 12:44:48 »
Ik heb geen gerepareerde maar een nieuwe camera teruggekregen...

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #42 Gepost op: 27 mei 2008, 12:38:54 »
Yvonne, hier kan je alles kwijt, onbeperkt in grootte:
http://allyoucanupload.webshots.com

Plak de link naar de foto om anderen de foto te laten binnenhalen.

Wat hierboven gezegd wordt is geen toeval: veel k10d gebruikers die de camera met AF-problemen terugsturen krijgen een gerepareerde versie met een hardware-versie 8.X terug. Het lijkterop die die versies qua AF weinig onderdoen voor de AF op de k20d. Geen verkeerd advies dus, maar dan moet het wel zin hebben.

lock

Pietere

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #41 Gepost op: 27 mei 2008, 11:51:06 »
Hoi Yvonne,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn K10D gehad als jij, ben teruggegaan naar de winkel en die hebben hem opgestuurd naar de fabrikant. Zij kwamen tot de conclusie dat de camera niet goed was en heb daarom weer een nieuwe camera gekregen.
Misschien ook eens proberen?

Groetjes,

Pieter.

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #40 Gepost op: 27 mei 2008, 00:48:27 »
Die laatsten zijn ook gestript. Ik zal morgen eens kijken of ik nog een handige upload locatie voor je heb. Dan moet je gewoon de volle jpeg zonder enige bewerking uploaden.

lock

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #39 Gepost op: 26 mei 2008, 23:00:39 »
Andre: het scherpstelpunt van die man met kind ligt gewoon in het midden:

dit bedoel je toch?

Lock: het was ook niet mijn bedoeling dat je iets moest gaan downloaden, maar wilde het bestand ergens uploaden. Ik heb het nu naar je gemaild. Volgens mij kun je het gewoon importeren in Photome.

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #38 Gepost op: 26 mei 2008, 21:21:45 »
Citaat
.
Hier staat een bestand van de exif gegevens van de foto van de man met het kindje.
http://rapidshare.com/files/117813376/IMGP9590.exif.html

Yvonne, gooi het dan maar gewoon op het forum want ik ga geen rapidsharsoftware installeren.

Zolas hierboven gezegd, open de foto's eens photome. Neem even de tijd en loop de info eens af. Anders maak je er een jpg van in de laagste kwaliteit maar alle exifs in takt, en mail het naar lock2nl@yahoo.com


Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #37 Gepost op: 26 mei 2008, 21:07:10 »
Hi Yvonne, ik heb de hele discussie en je foto's nu eens goed bekeken en snap niet waarom deze ruiter foto's niet scherp zijn. Als ik dit vergelijk met je foto van de grutto is er een wereld van verschil. Ik heb die DA 50-135 ook en als ik daar onscherpe foto's van krijg weet ik redelijk snel waar dat door komt. Ik weet dat Photome op een RAW (PEF of DNG) het scherpstelpunt kan aangeven. Ik weet niet of dat ook met een JPG zo uit de camera kan, ik schiet alles in RAW.
Neem een originele JPG en open die in Photome. Boven het miniatuur fototje links onder staat een AF blokje. Als je dat aanklikt laat Photome het scherpstelpunt zien als het nog in de foto zit.
Ben benieuwd of we als forum je probleem kunnen helpen oplossen.
Stuur anders een origineel naar mijn email adres.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2008, 21:28:36 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #36 Gepost op: 26 mei 2008, 20:39:54 »
Ik heb helaas geen echte serie van 3 achter elkaar, want ik verwijder direct de foto's waarvan het bewegingsmoment niet goed is.
Verder zou ik niet weten welke parameters je precies zou willen zien.
Hier staat een bestand van de exif gegevens van de foto van de man met het kindje.
http://rapidshare.com/files/117813376/IMGP9590.exif.html

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #35 Gepost op: 26 mei 2008, 18:55:36 »
In ieder geval is het niet zo dat de combi camera/lens geen scherpe fotos kan afleveren.

Of het de koppeling is ...lijkt mij te vroeg. Maar je kunt allicht nu proberen of het wat uitmaakt.
Verder ben ik benieuwd naar de focustijd (ms), de Defocus waarde en AF-adjustments (heet dit geloof ik) bij een serie van drie AF.C opnames die niet scherp zijn.

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #34 Gepost op: 26 mei 2008, 17:17:17 »
Ja hoor deze 2 foto's zijn met de zelfde lens gemaakt.

Oh ja Lock; de belichting en AF staan idd gekoppeld (pagina 143 toch?)
Zou dat het zijn?? Dat heb ik pas veranderd, volgens mij was dat met die (goeie)foto's op 10 en 12 mei nog niet gekoppeld.

Ik heb Photome gedowndload en ik kan zien dat de camera toen ook op AF-C stond. Heb net die foto's nog eens bekeken en die zijn gewoon veel beter; ook wanneer ze tegen het licht in gemaakt zijn:
http://i25.tinypic.com/103fzon.jpg
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2008, 17:20:46 door yvonnepuntnl »

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #33 Gepost op: 26 mei 2008, 16:42:53 »
Zelfde lens, toch ?

Zeker ! je kunt het zien in de Pentax browser dacht ik, maar ook in elke goede exif reader. Zeker in Photome. Ik kan je alleen maar aanraden dit stukje software te downloaden. Alleen al de belichtingsdata, keurig in de segmenten geplaatst, is de moeite waard. Bijna onderaan de lijst vind je de tijdsduur van de AF e.d. , bovenaan in het overzicht de focus mode ( en elders onder manufacturers notes)

lock

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #32 Gepost op: 26 mei 2008, 16:33:02 »
Kun je ergens zien of de foto's met AF C of AF S gemaakt zijn?

Deze foto is op 12 mei gemaakt; is ook nog flink gecropt dit is ca 1/5e van het origineel:


en nog 1:

http://i25.tinypic.com/2pshulh.jpg

Ik haal mijn camera iig van de AF-C af.

Photome heb ik niet, maar daar kan ik vast wel aankomen?
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2008, 16:39:00 door yvonnepuntnl »