Als ik foto 6835 bekijk, dan heb ik sterk de indruk dat ik bewegingsonscherpte zie vanuit de camera, ik zie ook bewegingsonscherpte in de paard-ruiter combinatie en ik heb ook de indruk dat het focuspunt iets naar achteren ligt. Waar het focuspunt zelf ligt, is moeilijk te zien door de bewegingsonscherpte van de camera. Door het grote diafragma, is de scherptediepte ook heel gering. Dat levert bij elkaar opgeteld natuurlijk de slechte foto.
Op film was een standaardregel dat 1/brandpuntsafstand minimaal de sluitertijd moest zijn voor een scherpe foto. Met de cropfactor wordt dit 1 gedeeld door 1,5xbrandpuntsafstand. Voor 100mm zou de sluitertijd dan 1/150 moeten zijn of sneller. Per individu is dit natuurlijk ook wel verschillend en kan zo een paar stops schelen. De SR scheelt ook weer een paar stops, maar helpt natuurlijk niet bij een bewegend onderwerp.
Je vroeg je af waarom we eerst aan het kijken waen naar allerlei instelling e.d. Wat mij betreft is dit vooral dat je eerst die probeert uit te sluiten, omdat die het minst ingrijpend zijn (qua kosten en kwijt zijn van camera en/of lens). En die kun je natuurlijk ook zelf en direct corrigeren.
Bij 1/500 zouden de foto's eigenlijk allemaal goed zonder bewegings onscherpte moeten zijn.
Bij de foto met het hek, heb je met het grote diafragma van f2.8 wel een hele kleine scherptediepte, waardoor je onmogelijk zowel de man met het kind alsook het paard scherp kunt hebben. Als ik deze foto bekijk, lijkt op deze kleinere fot ook de scherpte wat achter de neus te liggen, op de voorste ring van het halter, maar goed kan ik het niet zien op dit formaat.
Ook bij de amazone op het stilstaande paard heb je gebruik gemaakt van een 2.8 en hier ligt volgens mij het scherptepunt achter het paard en amazone.
Voor foto's waarin het onderwerp niet heel duidelijk naar je toe of van je af beweegt, zou ik de AF-S gebruiken. Dan kun je namelijk alleen maar afdrukken als het onderwerp ook in focus is. Volgens mij kan bij AF-C je altijd afdrukken, ook al is het onderwerp nog niet in focus (als ik mij niet heel erg vergis). Als ik deze foto's bekijk, lijk je toch vaak de paarden te fotograferen als ze min of meer parallel aan jou lopen. Het lijkt mij dat dan ook de AF-S dit dan prima zou moeten kunnen bijbenen.
De fletsheid van de foto's ligt volgens mij toch aan het overbelichten. Ik zou toch eerder iets onderbelichten op ongeveer een halve stop en dan later eventueel de schaduwen wat op te halen. Scheelt ook weer in het gebruikt van sluitertijd en/of diafragma. De lucht ziet er ook best dicht uit. Dan krijg je soms welliswaar een hele scherpe lucht om in te kijken, maar levert denk ik toch minder ligt op dan verwacht. Bij de eerste foto's fotografeer je wel behoorlijk tegen het ligt in. Als je dit dan in de camera in JPEG probeert te corrigeren, dan worden de foto's al snel wat flets. In RAW heb je wat meer speelruimte om correcties aan te brengen.
Ik hoop je in dit hele verhaal en dat van de anderen toch wat aanknopingspunten kan vinden om de foto's er beter uit te krijgen en anders vrees ik dat je camera en lens toch zal moeten insturen.
Sterkte en succes ermee!
Groeten, Jos