Auteur Topic: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?  (gelezen 1660 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2008, 22:36:07 »
De SR wordt ook automatisch uitgeschakeld bij de zelfontspanner (lang en kort).

Groeten, Jos

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2008, 22:36:07 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2008, 12:36:16 »
De camera zal de SR zelf automatisch afzetten als je gebruikt maakt van o.a de zelfontspanner of afstandbediening (zie blz 68 K10 handleiding)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mayflower

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 370
  • Geslacht: Man
  • C'est le ton qui fait la musique.
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2008, 12:10:33 »
Ik heb de SR uit op statief en bij macro uit. Dit had ik eens gehoord van ervaren Pentax'er op de fotoshoot in de Blaauwe Kamer en hier op het forum ook al eens als tip gekregen. Ik heb het idee dat ik hierdoor, met deze omstandigheden, scherpere foto's heb dan indien ik de SR aan heb staan.
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2008, 11:51:05 »
SR uit bij macro stond mij ook niet bij...ik heb hem eigenlijk altijd aanstaan. Ook bij gebruik van statief. Zie geen negatieve invloeden, maar kan over het verschil dus ook niet oordelen. Ik ga met deze wetenschap zeker rekening houden.  
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

koor

  • Gast
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2008, 10:45:31 »
Jos, ik denk dat je
best wel eens gelijk kan hebben!
Je beredenatie zaagt wel hout vind ik.
Ik zal de SR eens een tijdje uit zetten. Kijken of ik verschil zie.
Dat je de SR bij Macro of close-up uit moet zetten, wist ik niet :-[
Bedankt voor je info.




Atmikes

  • Gast
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2008, 23:03:17 »
kan ik eigelijk alleen maar bijtreden, nu nog een slachtoffer vinden voor de test  :P

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2008, 22:58:08 »
Citaat
Ik heb al zitten "pannen" met de SR aan en dat gaf geen problemen, raar maar waar (ik had het eigelijk vergeten uit te zetten)
Echt raar vind ik dit niet. De beweging van het pannen is veel groter dan dat de SR zou kunnen compenseren. Daardoor zal het ook best wel werken. De echte vraag hier is of het beter werkt met óf zonder. Daar kom je pas achter als je dit gaat testen. Bijvoorbeeld door een hele serie te maken mét en een hele serie zonder SR én bij een kritische sluitertijd én bij overigens gelijke omstandigheden. En daarna de resultaten onderling vergelijken. Ik heb zelf nooit een dergelijke test uitgevoerd en ook niet over gelezen. Dus de uitkomst weet ik niet, maar het zou mij niet verbazen dat de uitkomst in het nadeel van SR zou uitpakken. Ik zou eigenlijk wel eens de uitslag van een dergelijke test willen zien om het antwoord op de vraag ook echt te leren kennen.

Groeten, Jos

koor

  • Gast
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2008, 22:07:37 »
Mie toe!
 :)

Atmikes

  • Gast
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2008, 21:17:37 »
Ik heb al zitten "pannen" met de SR aan en dat gaf geen problemen, raar maar waar (ik had het eigelijk vergeten uit te zetten)

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2008, 21:09:12 »
Bij een gemiddelde vaste hand, heb je de SR eigenlijk niet nodig wanneer je sluitertijd gelijk of sneller is, dan:

1 / (cropfactor x brandpuntsafstand)

Die 1/60 is dus goed voor ongeveer een 40mm lens op een Pentax digitaal. Of een 60mm op een full frame. Om 1/60 als regel te nemen slaat dus helemaal nergens op. Probeer dan maar eens een scherpe foto te krijgen met een 500mm uit de hand. Aan de andere kant levert het met een 28mm denk ik voor niemand een probleem op, tenzij je misschien een ernstige mate van Parkinson hebt.

Ik heb er zelf over het algemeen geen probleem mee om tot 1/3 tot 1/4 te gaan, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen moeite hebben scherpe foto's te krijgen wanneer bovenstaande formule wordt gehandteerd.

SR wordt dus eigenlijk alleen interessant als de sluitertijd 1-3/4 stops trager is dan bovenstaande formule aangeeft. Wordt de sluitertijd nog trager, dan helpt alleen nog een goed statief.

Bij macrofotografie wordt regelmatig gemeld dat de SR niet goed werkt, omdat de camerabeweging ten opzichte van het onderwerp anders is dan wanneer verder weg wordt gefotografeerd.
EDIT: De handleiding geeft ook aan om de SR uit te schakelen bij close-up.

Voor het compenseren bewegingsonscherpte van het onderwerp zelf, heb je aan SR helemaal niets. Je kunt dan alleen het onderwerp bevriezen door het kiezen van snellere sluitertijden en/ of door met het onderwerp mee te bewegen. Persoonlijk vraag ik mij wat af, of de SR niet gaat tegenwerken bij het meebewegen. Mijn redenatie daarbij is dat de SR de camerabeweging wil compenseren en daardoor tegengesteld gaat werken aan het meetrekken door de fotograaf. Of deze redenering helemaal opgaat weet ik niet zeker en ik heb er eigenlijk ook nog nooit iets over gelezen.

Volgens de handleiding zou je de SR op een statief eigenlijk altijd uit moeten zetten. Ik denk zelf ook dat het soort beweging op een statief anders wordt dan bij uit de hand fotograferen en dat daardoor de SR in de beweging verkeerd interpreteert en juist averechts gaat werken.  En ik denk dat dit ook opgaat bij een monopod.

Zelf heb ik de SR eigenlijk altijd uit staan, tenzij ik de sluitertijden te langzaam vind worden voor de gebruikte brandpuntsafstand.

Groeten, Jos
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2008, 23:03:31 door josdebont »

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2008, 20:25:45 »
Ik heb het altijd aan staan. Ook op mijn monopod. Mij is eigenlijk niet goed duidelijk of je het dan eigenlijk beter uit kan zetten. Denk het eigenlijk niet..  ::)

Atmikes

  • Gast
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2008, 20:21:47 »
Citaat
Ik heb de beeldstabilisatie altijd aanstaan, behalve als ik een statief
gebruik.

...

ik ook, werkt perfect op een Pentax   8-)

VR ...  ;D

koor

  • Gast
Re: Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2008, 20:18:06 »
Ik heb de beeldstabilisatie altijd aanstaan, behalve als ik een statief
gebruik.

Dus ik begrijp die commotie op dat forum niet.
Wat is waar, en waar begint een gerucht, en waar komt het vandaan?

 :-?

yvonnepuntnl

  • Gast
Wanneer beeldstabilistatie uitzetten?
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2008, 20:14:07 »
Ik zou zelf zeggen alleen als ik een statief gebruik, maar die heb ik niet, dus staat ie altijd aan.

Nu was ik op zoom.nl iets aan het opzoeken voor iemand over een Nikon en daar wordt geadviseerd om de VR alleen maar aan te zetten bij een sluitertijd vabn 1/60e of langer.