Auteur Topic: Wat doe jij met de WIT-balans?  (gelezen 1294 keer)

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Wat doe jij met de WIT-balans?
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2008, 14:59:55 »
Zoals anderen ook doen gesteld schiet ik meestal in auto, behalve als ik mijn externe flitser gebruik, die staat vast ingesteld op de kleurtemperatuur van het licht van de flitser.
Ik schiet altijd in RAW en kijk wat de PS-RAW-converter voorstelt in auto en loop meestal ook nog even door de andere opties om de keuze te bepalen die me het meest bevalt om deze vervolgens over te nemen bij de rest van de serie die onder gelijke lichtomstandigheden genomen zijn.

Wat betreft de mogelijke contradictie in één van de reacties, de standaard witbalansinstellingen (in ieder geval bij de K10) kan je nog handmatig aanpassen, dus ik denk dat dat bedoeld wordt. Verder heeft de K10 nog een aantal vrij toe te wijzen geheugenplaatsen voor persoonlijke balansinstelling, dat kan eventueel de strekking zijn van de reactie.

Groeten, John.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2008, 14:59:55 »

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2008, 20:14:05 »
Ik laat het kiezen van de witbalans ook aan de camera over. Ik schiet meestal op RAW + jpeg, dus ik kan de witbalans achteraf heel makkelijk aanpassen. Ik vind de K10D er bijna nooit naastzitten met de witbalans, behalve bij kunstlicht.

Overigens hoeft een "juiste" witbalans niet altijd de mooiste foto (sfeer) op te leveren. Soms verander ik bij de Raw conversie de witbalans in een "onjuiste"waarde, juist omdat ik dat dan het resultaat mooier vind.

greetz,
Erik

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2008, 12:24:49 »
Ik werk eigenlijk altijd met de automatische witbalans. Ik corrigeer daarna toch altijd in Lightroom.

Bij productfotografie of macro's gebruik ik meestal een grijskaart als referentiekader.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Atmikes

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2008, 12:19:35 »
Citaat
...

Bij echt kritische situaties of bij situaties met gemengd licht is het mijn ervaring dat een "perfecte" witbalansinstelling tenslotte pas bekomen wordt tijdens de nabewerking (voor mezelf vaak een combinatie van de keuze van de best passende witbalans bij de RAW-conversie en in het beeldbewerkingsprogramma verder verfijnen).

Jan V.

Hier sluit ik mij bij aan en schiet altijd alles in RAW. Je hebt misschien wat nabewerking maar je haalt wel het hoogst mogelijke resultaat.
Raw heeft nog vele andere voordelen trouwens die voor mij niet opwegen tegen de "ontwikkelingstijd"
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2008, 18:40:30 door Atmikes »

Offline janver

• Pentaxian
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2008, 12:05:51 »
Citaat
Dit is inderdaad iets wat veel mensen over witbalans en RAW roepen. Toch vind ik het handiger om de witbalans bij het maken van de foto zo nauwkeurig mogelijk in te stellen. Dit scheelt weer tijd in de nabewerking in Photoshop.
Over het algemeen maak ik gebruik van de voorkeuze witbalansen van de camera. Daarnaast maak ik bij moeilijkere omstandigheden gebruik van een grijskaart.

Als je - zoals je stelt, Edwin - de witbalans al bij de opname zo nauwkeurig mogelijk probeert in te stellen EN doorgaans gebruik maakt van de witbalansen van de camera zelf, dan is dat toch een beetje een contradictie. De witbalansen van de camera zijn voorinstellingen op (standaard?)type-lichtsituaties en bijgevolg niet echt nauwkeurig. "Overschakelen" van de ene naar de andere witbalans "van de camera" kan perfect tijdens de RAW-conversie. Het programma voorziet namelijk in precies dezelfde keuzes als op je camera.

Gebruik van een grijs (wit?)-kaart is een prima middel om de witbalans in te stellen... maar niet in alle omstandigheden bruikbaar of handig. Vraagt even tijd wat bvb. moeilijk is bij heel snel wisselende situaties of wanneer je het bij de opnames absuluut moet hebben van het juiste moment.

Bij echt kritische situaties of bij situaties met gemengd licht is het mijn ervaring dat een "perfecte" witbalansinstelling tenslotte pas bekomen wordt tijdens de nabewerking (voor mezelf vaak een combinatie van de keuze van de best passende witbalans bij de RAW-conversie en in het beeldbewerkingsprogramma verder verfijnen).

Jan V.
Pentax K100D + DA 12-24/4 AL ED [IF] + DA 18-55/3.5-5.6 AL + DA 50-200/4-5.6 ED + FA 77/1.8 Limited + A 50/1.7 + A 28/2.8 + K 400-600/8-12 Reflex + AF-540FGZ

edwindev

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2008, 08:32:12 »
Citaat
Bij RAW-opnamen kun je de witbalans tijdens de RAW-bewerking bijstellen.
Dit is inderdaad iets wat veel mensen over witbalans en RAW roepen. Toch vind ik het handiger om de witbalans bij het maken van de foto zo nauwkeurig mogelijk in te stellen. Dit scheelt weer tijd in de nabewerking in Photoshop.
Over het algemeen maak ik gebruik van de voorkeuze witbalansen van de camera. Daarnaast maak ik bij moeilijkere omstandigheden gebruik van een grijskaart.

Peter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2008, 01:11:39 »
Bij kunstlicht zet ik de witbalans meteen op gloeilamp of neon.
Bij schaduw laat ik de witbalans vaak op auto staan.
Soms maak ik eerst een digitale preview (hoofdschakelaar naar rechts).
Bevalt het resultaat niet, dan schakel ik over naar een andere witbalans.

Bij RAW-opnamen kun je de witbalans tijdens de RAW-bewerking bijstellen.

Gr, Peter.

willemk

• Gast
Wat doe jij met de WIT-balans?
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2008, 00:50:09 »
Hallo, nog zo'n vraag:
Ik kreeg van een behoooorlijk ervaren collega die wel duidelijk gevorderde amateur-fotograaf is de tip om bij veranderende lichtomstandigheden altijd meteen even de witbalans-instelling snel aan te passen.
Ik heb natuurlijk uitgezocht hoe ik dat snel kan doen met mn K10D, dat is eenvoudig.
Ik volg zn raad op en pas de instelling aan als ik bijvoorbeeld in schaduw werk, of de zon gaat even fel schijnen, of ik flits binnen etc.
Ik laat de witbalans niet op auto staan.

Nou had ik ff contact met degene die me de camera verkocht (zit 20 jaar in t vak) en die raadde me weer aan niet teveel met de witbalans instelling te 'rommelen'.

Wat vinden jullie?
Ben benieuwd.
Ciao
WillemK