Auteur Topic: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?  (gelezen 3300 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietpentax

  • Gast
Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2008, 14:22:32 »
Ik gebruik bijna altijd de zonnekap. Ik ben nog nooit een slagschaduw tegen gekomen veroorzaakt door de zonnekap.
Ik zou hem er gewoon op laten zitten.
Ik vindt dat je die vraag rustig kon stellen,daar is het forum ook voor.
grt piet

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2008, 14:22:32 »

asplx

  • Gast
Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2008, 12:57:48 »
Citaat
nou moe, proficiat, slechte dag vandaag?

ja, ik had kunnen wachten tot morgenvroeg ook natuurlijk.



Het verhaal achter de zonnekap heb ik al enkele malen op forum's gelezen, vandaar dat ik het toch maar even vraag.

En als ik morgen mijn camera niet meeneem dan maak ik de fout dat ik daar geen fouten kan maken toch?

Wie niet waagt niet wint denk ik steeds bij mezelf  ;)

Nee, bepaald geen slechte dag.
Allereerst een opmerking over een zonnekap die abberaties zou veroorzaken. Geen onzin, maar GROTE onzin.
Een flitser gaan gebruiken die je niet kent terwijl je kennelijk over weinig ervaring beschikt en dan, en dat stoort mij het meest, op het laatste moment met deze vragen komen.


Maar desalniettemin: Ik wens je heel veel plezier bij je klus. :)

Greetz..Aspelix

wimem

  • Gast
Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2008, 10:36:09 »
Citaat
nou moe, proficiat, slechte dag vandaag?

ja, ik had kunnen wachten tot morgenvroeg ook natuurlijk.

Je had natuurlijk ook even de handleiding kunnen, maar eerlijk gezegd ook MOETEN doorlezen, of een kursusje fotografie volgen.
Voor je een vliegtuig mag besturen zal je ook eerst iets moeten leren toch? Om op het allerlaatste moment met elementaire vragen te komen is vragen om dit soor reakties volgens mij...  ::)


wimem

  • Gast
Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2008, 10:29:14 »
Citaat
Bij het gebruik van de interne flitser i.c.m. de zonnekap, kan er een slagschaduw vand e zonnekap op de foto komen (weet ik uit ervaring).

Daarom zeg ik ook dat je het schuifje eruit moet halen en door het verkregen gat moet flitsen..., daar is gewoon over nagedacht, ook bij andere merken trouwens. Het is nu eenmaal geen nutteloze en dure investering om dit erin te maken. Bij de verschillende meetzoekers kijk je met de zoeker en afstandinstelling er ook doorheen.

edwindev

  • Gast
Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2008, 09:46:44 »
Citaat
...maar ik had verstaan dat de zonnekap abberatie kan veroorzaken bij een flitser?
Bij het gebruik van de interne flitser i.c.m. de zonnekap, kan er een slagschaduw vand e zonnekap op de foto komen (weet ik uit ervaring).

Ik gebruik overigens altijd de zonnekap op m'n lenzen (behalve dus als ikd e interne flitser gebruik), omdat hierdoor de frontlens ook wordt beschermd. Als je per ongeluk met je camera over je schouder per ongeluk ergens tegen aan stoot, sneuvelt alleen je zonnekap...

Voor de weerspiegeling van het licht op de foto's kan/ moet je een polarisatiefilter gebruiken.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2008, 09:32:01 »
Veel plezier vandaag. Ik heb op de autorai ook mijn zonnekap op de lens laten zitten, vanwege de sports en ander in de lens vallend licht.
Als je een zonnekap gebuikt die geschikt is voor de lens, is er niets aan de hand. In een enkel geval kun je in de uiterste groothoek-stand wel iets van schaduw op de randen van je foto krijgen.

Voor het maken van mooie foto's zul je overigens meer last hebben van weerspiegeling van licht op de auto's dan van licht dat in je lens valt.
Ik neem tenminste aan dat je naar een autobeurs gaat (?).

greetz,
Erik

Atmikes

  • Gast
Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2008, 23:15:18 »
nou moe, proficiat, slechte dag vandaag?

ja, ik had kunnen wachten tot morgenvroeg ook natuurlijk.



Het verhaal achter de zonnekap heb ik al enkele malen op forum's gelezen, vandaar dat ik het toch maar even vraag.

En als ik morgen mijn camera niet meeneem dan maak ik de fout dat ik daar geen fouten kan maken toch?

Wie niet waagt niet wint denk ik steeds bij mezelf  ;)

asplx

  • Gast
Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2008, 23:04:38 »
Ik fotografeer pas een slordige 50 jaar, volgde een aantal cursussen, fotovakschool en m'n gezond verstand.
Maar ik heb nog noooooooiiiit gehoord dat een ZONNEKAP ook maar enige abberatie kan veroorzaken.
Dat geldt daarentegen WEL voor UV-filtersssssss :'(

Overigens ben je keurig op tijd met deze vraag.......
Had nog later gekund.

Sorry, dat ik wat cynisch ben.......ik kan hier wat moeilijk tegen.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2008, 23:06:47 door asplx »

wimem

  • Gast
Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2008, 22:57:33 »
Nee, komt helemaal niet goed! Je gaat toch ook niet met een onbekende man/vrouw een wereldreis maken? Da's toch van de zotten? Bij de staatsloterij heb je meer kans.... L.v. Gaal zei het mooi: ben ik nu zo dom of zijn jullie nu zo intelligent...

Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen en laat aub. de kamera thuis...

Atmikes

  • Gast
Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2008, 21:35:13 »
wel ik heb die flitster nog nooit gebruikt en heb er een beetje schrik van om eerlijk te zijn, "ongekend materiaal en ongekend gebied" komt dat wel goed  :)

zullen jullie binnen een paar dagen weten als er goeie tussenzitte  :-?

wimem

  • Gast
Re: Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2008, 21:19:49 »
Als je de losse flitser gebruikt heb je, als je de kamera goed instel, nergens last van. De zonnekap wel gebruiken vanwege zijlicht en zo!
Als je de kameraflitser gebruikt bij dichtbij opnamen, even het schuifje uit de zonnekap halen! (en dan uiteraard aan bovenzijde)

Atmikes

  • Gast
Zonnekap gebruiken op Autobeurs?
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2008, 20:50:30 »
Een klein vraagje, ik ga morgen naar de beurs in Brussel en vroeg me af of ik daar het best een zonnekap gebruik of niet, soms staan er nogal harde spots, vandaar mijn vraag.

Ik krijg ook een AF 540 in bruikleen voor morgen, maar ik had verstaan dat de zonnekap abberatie kan veroorzaken bij een flitser?