Pim, als je dit denkt heb je ten minste één medestander. Ook ik ga er vanuit dat het gaatje in de zonnekap bedoeld is om het pola filter te verschuiven...
"Count me in, too!!"
Het leek mij wel duidelijk dat dit uitneembaar stukje in de zonnekap niets van doen heeft met het gebruik van de ingebouwde flits op de camera!
Ik dacht zo:
1. Die opening is veel te klein om voldoende (gespreid) licht door te laten.
2. Het eventueel doorgelaten licht botst natuurlijk op de onderkant van de zonnekap (waar geen opening is).
3. Toen ik er zelf mee te maken kreeg was er pas een probleem van een duidelijke schaduw onder in het beeld wanneer ik uitzoomde tot zowat de groothoekstand. Aangezien het uitneemstukje vlak tegen je voorste lens zit en er nog een vast gedeelte van de zonnekap aan de voorkant overblijft, moet je toch ook zonder het stukje in de zonnekap alsnog een (slag)schaduw van dat stukje van de zonnekap krijgen?
Ben dus even aan het testen geslagen, en zie, dit is het resultaat van foto's met de 18-55 mét zonnekap maar zónder het inzetstukje.
Pas vanaf 22mm kreeg ik een schaduw te zien én, helemaal uitgezoomd tekent zich een maantje af waaronder al weer flitslicht te zien is (nl. het licht dat inderdaad doorheen het openingetje valt). Wedden dat met het klepje op zijn plaats een donkere vlek tot tegen de rand van de foto ontstaat (die opname mag iemand anders even maken! Â

Overigens vermeldt
http://www.dpreview.com inderdaad in zijn recent nieuwe testrubriek voor objectieven bij "onze" 18-55 ook: "The hood also features a slide-out ‘window’ for the easy operation of polarising filters. Just take care not to lose it!"
Ziezo, dit lijkt mij definitief duidelijk de conclusie:
Klepje dient voor "bediening" van draaibare filters en heeft niets van doen met het doorlaten van flitslicht.
Bij gebruik van de groothoekstand (vanaf 22 mm) werpt de zonnekap mét of zónder klepje een schaduw op het onderwerp (en kan je ze dus beter niet gebruiken).
Met een extra flitser treedt het probleem niet op (weet ik uit eigen ervaring met de AF-540FGZ).
Jan V.