Auteur Topic: Kopen in de States.  (gelezen 7373 keer)

piet66

• Gast
Re: Kopen in de States.
« Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2008, 16:34:04 »
Citaat
Inderdaad. De Chinese verkoper (uit Shanghai) van mijn FA77/1.8 limited heeft geheel ongevraagd het pakje verstuurd als "gift" waardoor alleen de inklaringskosten werden berekend (geen BTW en ook geen invoerrechten). Hierdoor is deze lens voor een luttele 450 euro (inclusief verzenden) in mijn bezit gekomen. Let wel: de lens ziet er volledig uit als nieuw (en ik ben nogal een mierenneuker wat dat betreft) :o
Nu hoorde ik weer dat de douane/belastindienst een aantal weken na levering alsnog een naheffing kan sturen. Heb jij daar wel eens van gehoord?

Was jouw 77 een tweedehands objectief?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2008, 16:34:04 »

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2008, 16:28:43 »
Citaat
Maar er is dus ook nog een alternatieve, creatieve manier van bestellen?

Inderdaad. De Chinese verkoper (uit Shanghai) van mijn FA77/1.8 limited heeft geheel ongevraagd het pakje verstuurd als "gift" waardoor alleen de inklaringskosten werden berekend (geen BTW en ook geen invoerrechten). Hierdoor is deze lens voor een luttele 450 euro (inclusief verzenden) in mijn bezit gekomen. Let wel: de lens ziet er volledig uit als nieuw (en ik ben nogal een mierenneuker wat dat betreft) :o

Ik koop trouwens al sinds 1996 wereldwijd. Dat van de invoerrechten en BTW is typisch iets van de laatste jaren. Hoewel dat officieel altijd al afgedragen moest worden, heb ik er al die jaren nooit iets van gemerkt (en dat terwijl geen van de pakjes als 'gift' waren gemarkeerd). Een teken dat de overheid ook niet gek is en meer mankracht bij de douane heeft ingezet (nu ik erover nadenk: was het destijds niet zo dat aankopen via internet belastingvrij waren?)

Edit: mijn FA 50/1.4 kwam gewoon van Marktplaats. Praktisch nieuw, er zat nog geen krasje op. En dat voor 160 euro. Ik geloof dat je alles in NL ook best wel goedkoop kunt krijgen, mits je maar een beetje moeite doet.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2008, 16:30:08 door Asahiflex »
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

piet66

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2008, 16:09:39 »
Bedankt voor je heldere uitleg Walter. Deze lens heb ik op mijn wensenlijstje staan. Op deze manier is die 50 euro snel verdiend.

Maar er is dus ook nog een alternatieve, creatieve manier van bestellen?

ToXiQ

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2008, 11:00:22 »
sterker nog als een winkel in nederland hier levert is hij het eerste jaar verantwoordelijk voor de garantie en niet zoals veel mensen denken de fabrikant!

De winkelier wil dit graag iedereen doen geloven maar dat is niet zo.

Zo nu mijn andere verhaal. Ben zelf niet zo bang voor kopen uit het buitenland en via ebay.

Veel lenzen / camera's kosten in de USA nu eenmaal veel goedkoper.

Koop je bij een bedrijf moet je ervanuit gaan dat je +- 30% invoer kosten moet betalen over aanschaf en verzendkosten.

Je kan op deze manier makkelijk uitrekenen of iets aantrekkelijk is ja of nee.

Bij ebay kopen moet wel de kanttekening geplaatst worden dat je zelf ook een vrantwoordelijkheid hebt om te kijken bij wie je koopt! Ga nooit in op aanbiedingen die buiten ebay mailsysteem om gaan.

Ook zal je voorkeur moeten uitgaan naar verzekerd / aangetekend verzending. Op deze manier moet de verkoper aantonen aan PayPal dat ie het heeft verzenden (als je met PayPal hebt betaald natuurlijk).

Paypal kan als er duidelijk iets mis is een terugboeking doen MITS er voldoende saldo bij de Verkopende partij staat / of als er een kopers garantie op zit.

Mocht je via een bedrijf kopen (ebay of niet) kan je wel vragen voor een lagere prijs maar bedrijven in de USA doen dit niet! Zij kunnen hiervoor worden vervolgt voor fraude.

het is duidelijk dat dezelfde wet ook voor partikulieren geld maar daar zou je het wel kunnen vragen en nee heb je en ja kan je krijgen.

Wel moet je dan rekening houden dat het verzekerde bedrag ook lager wordt bij vermissing. Maar dit is een overweging die je zelf kan maken.

Ik heb er nog eens over nagedacht hoe ik dingen moet omschrijven als je via een kennis iets laat overkomen uit de USA. Ik ga correcte versie hier uitleggen :)

Een kennis koopt voor jouw een (bijvoorbeeld) SMC FA 1.4 50mm lens van pentax. Deze kost in de USA 199 US$ incl gratuis verzending binnen de USA. Hiervoor kan een rebate worden aangevraagt welke 50 US$ oplevert.

De verzendkosten vanuit de USA liggen rond de 38 US$ dus lens komt op 188 US$ en met de huidige US$ koers kan deze lens dus worden ontvangen voor 131 euro excl invoer kosten alla 40 euro wat de totaal prijs op 171 Euro brengt.

Verschil nederland is 55 Euro (meer dan 100 gulden weet je nog ;) )

Dit is de officiele manier Ik kan de onofficiele manier hier niet neerzetten ivm aanzetten tot fraudeleuze handelingen.

Rekenvoorbeeld is op veel dingen van toepassing.

mvgr Walter

wimem

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2008, 10:02:17 »
Garantie is een verkopers - TRUK! Wie geeft de garantie? Juist, de fabrikant. Als iets kapot is en onder de garantie valt, wordt het opgestuurd naar de importeur, welke een reparateur hw. in dienst heeft en het repareerd.  Opsturen naar de importeur kan je zelf toch ook wel, de adressen vind je op de papieren. De kans dat iets kapot is of gaat is daar net zo groot/klein als hier.  ;)

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2008, 09:17:46 »
Afgelopen zaterdag bij mijn fotozaak wat gehandeld over de aangeschafte macro lens. Verkoper stelde dat hij de lens ook in de USA kon bestellen en dat het dan 50 euro goedkoper kon, maar dat
er dan geen garantie in Europa zou zijn....

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

piet66

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2008, 22:12:39 »
Off topic:

Citaat
Even over de Metz: wat denk je dat ik hier voor mij heb staan......juist  :).

Die verzendkosten  kan je meestal niet claimen. Zelfs een artikel watje onder de reguliere wettelijke bepalingen het recht geeft spullen terug te geven sluit volgens mij de kosten voor verzenden uit. Maar het hangt volgens mij wel af van de afspraken die je met de met de verkoper maakt.

Over die verzendkosten maak ik me niet echt druk, ik weet alleen niet wat gebruikelijk is. Als de verkoper er niet over begint, laat ik het verder rusten.

Wat heb je voor je staan, die flitser? Is die al leverbaar in NL? Waar? Hoe istie en waarom heb jij die genomen?
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2008, 22:13:30 door piet66 »

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2008, 22:06:31 »
Even over de Metz: wat denk je dat ik hier voor mij heb staan......juist  :).

Die verzendkosten  kan je meestal niet claimen. Zelfs een artikel watje onder de reguliere wettelijke bepalingen het recht geeft spullen terug te geven sluit volgens mij de kosten voor verzenden uit. Maar het hangt volgens mij wel af van de afspraken die je met de met de verkoper maakt.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2008, 22:06:47 door lock »

piet66

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2008, 21:51:31 »
Ik bedoel de Metz Mecablitz 48 AF-1 Pentax/Samsung, maar die is nog niet leverbaar dacht ik.

Mijn eerste en tot nu toe enige aankoop via eBay was een lens Pentax A 50 1.7. Het diafragma van deze lens bleek niet te werken. Gemeld bij de verkoper. De Nederlandse verkoper was erg vriendelijk, bood zijn excuses aan en stelde me voor de lens terug te sturen, hij zou het geld dan terug storten. De lens is inmiddels terug, nu nog wachten op het geld. Moet ik ook de verzendkosten claimen?
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2008, 21:51:59 door piet66 »

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2008, 21:45:40 »
Nee, voor die bedragen hoe je het land niet uit. Maar gaf ik ook al aan.
Welke Metz bedoel je eigenlijk Piet ?

Dat punt van je, kennis via internet, dat gevoel heb ik ook.. :-?

Aan de andere kant, via het net ben ik enorm behulpzame mensen tegen gekomen. Ik denk dat er ook mensen zijn die elkaar al langer via een forum kennen (alhoewel ze voor een bezoek aan elkaar de plas over moeten) en die vanzelf een zekere band met elkaar opbouwen. Dat kan best het vertrouwen geven. Zoiets zag je pakweg een jaar of twee best sterk op het Pentax-dpreview forum. Soort van ouwe hap gevoel, en allemaal mensen met een min of meer identieke insteek in fotografie.

Kopen via Ebay hoeft niet vol van risico te zijn als de koop via EBAY verzekerd is. Dat staat apart vermeld, inclusief de maximale verzekering.

Mijn eerste ervaring met EBAY en PAYpal was helaas meteen raak. Ik kocht een televoorzetlens voor mijn Caisi EX P600 in Engeland. De eikel stuurde echter niks. Het was destijds de gewoonte dat PAYPAL dan achter de zaak aanging, maar daar wel een fee voor vroeg .. >:( Dat was zoveel als de helft van het bedrag dat ik had betaald. Dus dan zou ik van hen hooguit de helft terugkrijgen...Dat pikte ik niet. PAYPal liep destijds via mijn VISAcard, en het gemak ervan is dat je ( tegen de regels van paypal in) gewoon aan Visa de opdracht geeft de betalen terug te draaien.Ttoen ging Paypal over de rooie. Ze dreigden met het schorsen van mijn account en ik zou opdraaien voor de schade als er door de verkopers claims werden ingediend. Dat laatste gebeurde uiteraard niet. Ik heb PPal netjes aangegeven dat ik geen zin had om 50% van de aankoopkosten te verliezen en aan aan hen te spenderen voor hun onerzoek/bemiddeling, terwijl ik toch al wist dat het niks zou opleveren.
Toen kreeg ik een mail terug met de opmerking dat als ik moeite had met de (on)betrouwbaarheid van verkopers, ik maar moest klagen bij EBAY. Niet bij hun. Toen heb ik ze opgedragen mijn account per direkt op te heffen. Maar ik kan elk moment weer een nieuwe maken. Sta niet op de blacklist  ;D Maar ik sta inderdaad niet te popelen.

Neemt niet weg dat er ook via EBAY andere wegen zijn. Walter, vertel eens aan ons wat jouw ervaringen zijn ?

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2008, 21:48:04 door lock »

piet66

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2008, 20:48:35 »
Ik kijk niet zo heel vaak op eBay, maar de keren dat ik er rondhang en 'Pentax' intyp, kom ik geen superspektakelstukken (veel punten met 3x woordwaarde  ;D) tegen.

Elders op dit forum las ik dat de prijzen voor tweedehands Pentaxspullen de laatste tijd snel omhoog schieten.

En nieuwe spullen uit Hong Kong? Ik weet het niet. Bij duurdere lenzen etc. kan het voordelig zijn, maar in de prijsrange waarin ik zoek (< € 500,-) loont het vaak niet de moeite. Ik schrijf wel dat ik zoek, maar het is eerder snuffelen, ik ben niet gericht op zoek.

Mijn eerstvolgende aankopen zullen waarschijnlijk een telelens en een flitser zijn. Als telelens komt de kitlens in aanmerking, als flitser wacht ik op die nieuwe Metz. Die 'kleine' bedragen die hiermee gemoeid zijn, maken het niet echt lonend om buiten NL te kopen, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2008, 20:49:54 door piet66 »

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2008, 20:42:11 »
Citaat
Ik heb een oom die af en toe naar amerika gaat en die kan dus hopelijk volgende keer wat spulletjes meenemen 8-)

Lucky you.....

Ik ben zelf nog wat huiverig om via ebay iets te kopen. Heb er wel eens op gekeken, maar nog geen account o.i.d.

greetz,
Erik

Offline Martijn

• Super Pentaxian
  • Imagine a world with only Pentax!
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2008, 20:38:37 »
Ik heb een oom die af en toe naar amerika gaat en die kan dus hopelijk volgende keer wat spulletjes meenemen 8-)
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

piet66

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2008, 20:19:15 »
Iets is me niet helemaal duidelijk. Als je geen kennissen/familie hebt in de VS, laat je dan je zaken behartigen door iemand die je alleen via internet kent?

Hoe zit dat met o.a. betalen?

Offline lock

• Senior Member
  • **
Kopen in de States.
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2008, 20:12:19 »
Naar aanleiding van wat berichten in een ander subforum hier, kwam het onderwerp van het kopen in en via iemand in de States ter sprake. ToxiO heeft hier b.v. al ervaring mee.
Ik wil in dit draadje informatie verzamelen en meningen van jullie horen over het wel en wee van lenzen aanschaffen op deze wijze. Hoe pak je dit aan ? Hoe zit het met garantie ? Zelf kopen, of via iemand ter plekke ? Hoe dan ? Hoe hou je de kosten van de import laag ?

Ik besef ook wel dat je het niet hoeft te doen voor een basislens van zeg 300 euro. Het lijkt alleen lonend te zijn voor de duurdere lenzen. Maar als het werkt, waar ligt de grens, vanaf welk bedrag ?

Kortom, geef je mening en misschien worden we er allemaal wijzer van  :).