sterker nog als een winkel in nederland hier levert is hij het eerste jaar verantwoordelijk voor de garantie en niet zoals veel mensen denken de fabrikant!
De winkelier wil dit graag iedereen doen geloven maar dat is niet zo.
Zo nu mijn andere verhaal. Ben zelf niet zo bang voor kopen uit het buitenland en via ebay.
Veel lenzen / camera's kosten in de USA nu eenmaal veel goedkoper.
Koop je bij een bedrijf moet je ervanuit gaan dat je +- 30% invoer kosten moet betalen over aanschaf en verzendkosten.
Je kan op deze manier makkelijk uitrekenen of iets aantrekkelijk is ja of nee.
Bij ebay kopen moet wel de kanttekening geplaatst worden dat je zelf ook een vrantwoordelijkheid hebt om te kijken bij wie je koopt! Ga nooit in op aanbiedingen die buiten ebay mailsysteem om gaan.
Ook zal je voorkeur moeten uitgaan naar verzekerd / aangetekend verzending. Op deze manier moet de verkoper aantonen aan PayPal dat ie het heeft verzenden (als je met PayPal hebt betaald natuurlijk).
Paypal kan als er duidelijk iets mis is een terugboeking doen MITS er voldoende saldo bij de Verkopende partij staat / of als er een kopers garantie op zit.
Mocht je via een bedrijf kopen (ebay of niet) kan je wel vragen voor een lagere prijs maar bedrijven in de USA doen dit niet! Zij kunnen hiervoor worden vervolgt voor fraude.
het is duidelijk dat dezelfde wet ook voor partikulieren geld maar daar zou je het wel kunnen vragen en nee heb je en ja kan je krijgen.
Wel moet je dan rekening houden dat het verzekerde bedrag ook lager wordt bij vermissing. Maar dit is een overweging die je zelf kan maken.
Ik heb er nog eens over nagedacht hoe ik dingen moet omschrijven als je via een kennis iets laat overkomen uit de USA. Ik ga correcte versie hier uitleggen

Een kennis koopt voor jouw een (bijvoorbeeld) SMC FA 1.4 50mm lens van pentax. Deze kost in de USA 199 US$ incl gratuis verzending binnen de USA. Hiervoor kan een rebate worden aangevraagt welke 50 US$ oplevert.
De verzendkosten vanuit de USA liggen rond de 38 US$ dus lens komt op 188 US$ en met de huidige US$ koers kan deze lens dus worden ontvangen voor 131 euro excl invoer kosten alla 40 euro wat de totaal prijs op 171 Euro brengt.
Verschil nederland is 55 Euro (meer dan 100 gulden weet je nog

)
Dit is de officiele manier Ik kan de onofficiele manier hier niet neerzetten ivm aanzetten tot fraudeleuze handelingen.
Rekenvoorbeeld is op veel dingen van toepassing.
mvgr Walter