Auteur Topic: Wintersporters hier aanwezig?  (gelezen 1678 keer)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
Re: Wintersporters hier aanwezig?
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2008, 11:36:27 »
Leuke topic Johan! Maarreh.....als het nu bij wintersport bleef! Het gaat toch weer over fotografie! (nu ja, het is wel ons aller stokpaardje..)  :P
Ik heb deze draad dus verplaatst naar waar die hoort...
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2008, 11:36:27 »

Offline Laura

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax - my world of view
    • laura weijzig fotografie - my world of view
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2008, 09:14:53 »
Fotograferen op wintersport heb ik nog niet gedaan want ben al heel lang niet meer geweest, maar vroeger had mijn vader altijd zijn camera mee, zijn tip... Pas op met kou als je de camera meeneemt, probeer hem extra in te pakken in je tas.
Klein voorbeeld ha ha, ik ging skieen, had voor onderweg een broodje meegenomen in een rugzakje, ja hoor bevroren!
Nou is je camera wel anders dan een broodje maar het zou toch zonde zijn als ie niet meer lekker werkt vanwege de kou.
Verder heel veel plezier, ben benieuwd naar je foto's!

Laura :)
Pentax K70   <>   smc Pentax DA 18-55mm F3.5-5.6 AL   <>   Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG Macro   <>   smc Pentax D FA 100mm F2.8   <>   smc Pentax DA 18-135mm F2.8 ED   <> smc Pentax-DA  50mm 1:1.8 50mm

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2008, 20:19:41 »
Johan, veel sterkte maar ook heel veel plezier.
Gelukkig is je K10 ook sneeuwdicht dus als je een keer onderuit gaat ....
Wintersport is aan mij ook niet besteed, ben er nog noooooit geweest. Zoals een collega het altijd uitdrukte:
ik ben toch geen idoot om op een paar schrootjes en een paar papier prikkers van zo'n helling af te gaan.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

lreyns

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2008, 18:52:02 »
Heel veel sterkte......

Maar mooie foto's moet toch lukken denk ik.

Lucien

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2008, 18:50:08 »
Grijskaart heb ik  :P

Leuke en goede tips allemaal.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

edwindev

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2008, 18:35:21 »
Ik ben in de kerstvakantie op wintersport geweest en heb in de sneeuw veel plezier en voordeel gehad van m'n grijskaart.  De witbalans instellen met de grijskaart en vervolgens je foto's schieten. Alleen als de lichtomstandigheden wijzigen moet je de witbalans even opnieuw instellen. In het begin is dat even wennen, maar op een gegeven moment wordt het automatisme om de witbalans per foto of een aantal foto's in te stellen. In de nabewerking scheelt het een hele hoop werk, waarbij ik me afvraag of je de kleuren ooit zo mooi krijgt vanuit de automatische witbalans van de camera (of de modus zonnig).

Volgens mij heb ik nog een voorbeeldje van een foto die gemaakt is met witbalans ingesteld met de grijskaart en dezelfde foto met auto witbalans. Zal zo even zoeken.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2008, 18:35:58 door edwindev »

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2008, 17:54:40 »
En opletten dat de sneeuw op je foto's niet grijs wordt, onderbelichten is één van de grootste problemen bij sneeuwlandschappen, volgens mij is het ongeveer een stop of 2.

Het voornoemde polafilter is een aanrader. En verder, ondanks dat een digitale camera weinig gevoelig is voor uv, is het misschien toch aan te raden als je op grote hoogte bent een uv-filter te gebruiken.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2008, 17:57:41 door John »

wimem

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2008, 14:06:37 »
Uiteraard een pola filter meenemen en gebruiken, ook een stastief, eerst even thuis oefenen met pano's (draaipunt op diafragmabladen, nodalpunt)want dat scheelt straks een hoop werk, uiteraard lader en opslagmedium met kabels, verder zo min mogelijk aan apparatuur. Veel plezier maken en genieten!

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2008, 13:48:41 »
Jazeker ga ik mee omhoog. Wil natuurlijk wel actiefoto's maken van de kids.

Apres-ski ..... :-/ drink (geen alcohol) en rook niet ...ben eigenlijk heel saai  ;D  ;D

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2008, 13:45:22 »
Ik neem aan dat je wel mee naar boven de berg op gaat (je kunt immers ook weer met de lift terug ;D). Zo ja, dan moet je zeker proberen een reeks panoramafoto's te nemen die je thuis met de juiste software weer aan elkaar plakt tot een panoramafoto.

Dan krijg je dus zoiets (slecht voorbeeld, maar ik heb deze foto dan ook niet gemaakt):

(Nog geen 10 jaar geleden had ik een Horizon 202 panoramacamera, zo'n camera met een lens die tijdens de opname in een hoek van iets minder dan 180 graden zwaait. Hier heb ik ZEER fraaie panorama's van de bergen mee gemaakt).
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2008, 13:46:42 door Asahiflex »
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2008, 13:33:58 »
Gruss-Gott Johan!

Wat ik je zeker kan aanbevelen zijn een pola en/of UV-filter.
Veel plezier en kalm aan als beginneling (wat ik nodig moet zeggen....heb nog nooooooit op ski's gestaan).

Grts
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

wimem

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2008, 13:33:03 »
JA; uitgebreide reportage van after-ski... ;D, en nu bedoel ik in de eerste instantie niet de vele glazen alko, maar meer de vermoeide, afgepeigerde smoeltjes of zoiets.:-)  Nee serieus; Wintersport reportage is alles wat je ziet haleluja, maar de achterkant, ellende,blérende blagen, kortom de negatieve zijde wordt nooit in beeld gebracht. Probeer dáár eens iets aan te doen? Kijk ook eens achter de keuken en zo, niet dat je verder iets mag fotograferen maar dat wordt altijd al veel gedaan. Probeer de onderkant eens te benaderen! Mooie opdracht? ::)

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
Wintersporters hier aanwezig?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2008, 12:49:16 »
Jakkes .......ik mag moet mee met mijn gezinnetje. Twee jaar lang tegengehouden, vrouwtje ging met haar vriendin en in totaal 4 kids zelf op wintersport.

Dit jaar moet ik er echt aan geloven. Het is in ieder geval niet de bedoeling om zelf actief te gaan skieen of zo (misschien langlaufen).

Iemand wellicht tips voor fotografie? Ik neem natuurlijk mijn fotogear mee naar Oostenrijk.

Johan.