Auteur Topic: Sportfotografie (zwemmen) met K10D  (gelezen 1138 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Sportfotografie (zwemmen) met K10D
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2007, 16:55:22 »
Hi Harry,
grote probleem bij indoor sport is inderdaaad hoeveelheid licht. Ik zet zelf de camera ISO op 1600 fixed, neem de ruis voor lief.
Je kan Manual kiezen, maar ook eens proberen op Tv. Camera zal volgens mij altijd op F2,8 uitkomen en eventueel beginnen te zeuren over flitsen.
Andere optie is Av mode, lens op F2,8 en hopen dat er een snelle sluitertijd uitkomt, dat valt meestal tegen. In een sporthal mag je blij zijn als je 1/250-1-350 haalt.
Je 50-135 is met AF snel genoeg voor het zwemmen denk ik. Je moet wel AF spot selectie kiezen.

suc6 met de volgende shoot.
grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Sportfotografie (zwemmen) met K10D
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2007, 16:55:22 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Sportfotografie (zwemmen) met K10D
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2007, 10:49:12 »
Dank voor de suggesties. Ruis is niet zo'n probleem. Ten eerste vind ik het wel meevallen en waar het stoort gebruik ik noise ninja / neat image / photoshop. Ik zou nog twee stops kunnen winnen door een 1.4 lens te gebruiken, maar dan kom ik tele te kort (heb alleen 50mm)...

Onderbelichten ga ik proberen, is inderdaad nog wel op te halen...

Voor echt scherpe foto's moet ik naar 1/1000 :-(
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

edwindev

  • Gast
Re: Sportfotografie (zwemmen) met K10D
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2007, 08:02:57 »
Tja, zwemsport is één van de de moeilijkst te fotograferen sporten... Enig idee bij welke sluitertijd je start kunt bevriezen? Als het tussen de 1/250 en 1/500 is, dan zou je inderdaad 1/3, 2/3 of een hele stop kunnen onderbelichten. Maar zoals Anton zegt zal de foto niet optimaal worden.

Anton

  • Gast
Re: Sportfotografie (zwemmen) met K10D
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2007, 07:37:53 »
Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is door te forograferen met 1 stop onderbelichting. Dan kan je een snellere sluitertijd gebruiken, en naderhand de foto op de computer weer wat oplichten.

Alleen doordat je al op iso 1600 zit is de kans op ruis wel erg groot.

Dit is het enige wat ik zo zou kunnen bedenken nog.

Anton

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Sportfotografie (zwemmen) met K10D
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2007, 05:59:04 »
Ik ben laatst aan het fotograferen geslagen bij zwemwedstrijden. Ik heb de 50-135 SDM op mijn camera gezet en een monopod gebruikt. Mode TAv met een max van 1600 ISO. Diafragma 2.8 helemaal open, maar door het slechte licht haal je nog steeds maximaal 1/250, enkele keer 1/500 en dat is te kort voor bevriezen bij de startsprong.
Flitsen wil ik niet, vind ik niet netjes tegenover de zwemmers.
Hoe doen andere dit bij binnensporten?

Leerpunten volgende keer: Manual mode, ISO op 1600 fixeren, wellicht kijken of ik mijn fltser kan gebruiken voor de AF beam, zonder dat ik echt flits.

PS ik heb de 50-135 expres gekocht omdat hij waterdicht is en dat is wel nodig bij dergelijke wedstrijden. Ik zat halverwege het 25meter bad en ongeveer 2-3 meter van de kant. Volgende keer trek ik ook een zwembroek aan, er komt af en toe een lading water over de kant!
« Laatst bewerkt op: 14 december 2007, 06:02:07 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink