Auteur Topic: iso 100 of wat andersw  (gelezen 991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline AcirE

  • Newbie
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Vrouw
  • Genieten van mijn K20D
Re: iso 100 of wat andersw
« Reactie #8 Gepost op: 6 november 2007, 21:05:59 »
Ik heb hem vast staan op iso 200 (lager kan de mijne ook niet) Met ruis is de camera echt wel een ramp. Bij iso 400 is het al een beetje te zien... Dus voor mij echt sparen voor een K10, want die is al qua ruis beter dan de *istDs die ik heb.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: iso 100 of wat andersw
« Reactie #8 Gepost op: 6 november 2007, 21:05:59 »

Offline Rob

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 131
  • just beginning is the path to the end
Re: iso 100 of wat andersw
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2007, 23:06:58 »
Heb van de week fotos gemaakt en de instelling op 100-400 gehouden.
Bij het bekijken van de fotos had ik pas in de gaten dat sommige op 400 of 320 iso waren genomen.
(was vorige week donderdag behoorlijk weining licht).
Zal binnenkort wat resultaten plaatsen, ga nou lekker naar bed  ;D

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: iso 100 of wat andersw
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2007, 11:53:47 »
Ik probeer hem in combinatie met diafragma en sluitertijd ook zo laag mogelijk te houden.
Alhoewel ik met hogere waarden (400 plus) goede ervaringen heb en de ruist behoorlijk
mee vind vallen.

Bij concerten (als je dat al wil gaan doen) zul je soms zelfs nog hoger moeten naar 800 of zelfs 1600.
De Pentax K10D is echt ruisarm, zelfs onder die toch wel extreme omstandigheden van donkere ruimtes met gekleurd licht.

Grts
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: iso 100 of wat anders
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2007, 17:10:01 »
Hoi,

In tegenstelling tot mijn voorgangers, heb ik de iso wel gefixeerd. Op ISO 100. Komt waarschijnlijk omdat mijn vorige camera een enorm ruismonster was en iso-waardes boven de 100 niet meer bruikbaar zijn en ik nu een hoge-iso-waarden-fobie heb.

Ik heb geen last van de vaste iso-instelling. Slechts op die momenten dat ik het met de (combinatie van gewenst diafragma en) sluitertijd niet meer redt, gaat de iso omhoog. En eigenlijk nooit boven de 400.

In veel gevallen biedt een statief ook uitkomst om de iso-waarde laag te houden. Dit werk natuurlijk minder in de categorie sportfotografie.

greetz

Offline Rob

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 131
  • just beginning is the path to the end
Re: iso 100 of wat anders
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2007, 13:44:15 »
Hij is binnen (toch maar vrij genomen) ;D Ik had versie 1.30 al geinstalleerd. Camera aan en werken maar :). Wat is die snel en stil zeg, onvoorstelbaar.

Ik zal de iso instellen tussen 100 en 400.
Die tussenliggende stapjes kende ik niet maar zal deze gelijk instellen en dan op 1/3.
Dus iso 800 is nog bruikbaar op de k10? Zal voor sportfotografie uitkomst kunnen bieden als er niet geflitst mag worden (of gebruikt iemand dan nog hogere waarden zonder problemen?).
Voor mijn handmatige lenzen wordt het dus gewoon een bijbehorende vaste waarde kiezen. Nu sparen voor de 50-250 8-) en dan hoeft dit ook niet meer.

Ben benieuwd of ik zelf verschillen in iso op de resultaten kan terugzien.
Dank jullie en uiteraard volgen na de vakantie wat foto's van mij (zeker voor de herfstopdracht).

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: iso 100 of wat andersw
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2007, 10:11:08 »
Hi Rob,
ben het met Harry eens. Gebruik ook de auto iso (100-400) optie. Tot iso 400 zie ik geen ruis. Bovendien kan je via het menu ook nog aangeven of er met 1/2 of 1/3  LW stappen gewerkt moet worden, dus kan de camera ook nog eens de tussenliggende iso waarden genbruiken.
Alleen in full manual (M) heb je geen keuze en moet je de iso waarde kiezen.
Hoop dat je na je vacantie wat mooie foto's kan posten  :)

groeten, Andre

ps Je hebt firmware 1.3 nodig om de snelle SDM te kunnen gebruiken, anders wordt normale AF aansturing gebruikt
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2007, 12:18:48 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: iso 100 of wat andersw
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2007, 07:52:17 »
Meestal gebruik ik de TAv stand met auto ISO 100-800. Zeker nu het buiten wat donkerder wordt, zou ik mezelf niet vastpinnen op ISO 100. Tot en met ISO 400 heb ik nog helemaal geen ruis gezien, op ISO800 nauwelijks. Waarom zou je jezelf dan tot drie stops licht ontzeggen?
Vanuit analoog had je weinig tot geen keus, nu denk ik dat, uitzonderingen daargelaten, auto ISO de enig logische keus is, waarbij je de ISO limiteert op wat jij in dat geval aan miximale ruis toelaatbaar acht...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Rob

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 131
  • just beginning is the path to the end
iso 100 of wat andersw
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2007, 22:03:07 »
Ha iedereen, zojuist mailtje ontvangen dat mijn 16-50 eindelijk binnen is. Ik ga deze komende week (vakantie in Friesland) eens flink aan de tand voelen.
Ik heb echter een vraag. Aangezien ik vrij weinig met digitaal heb gefotografeerd heb ik nu (zoals ik gewend was bij film) mijn iso vast op 100 gezet.
Gewoon gevoelsmatig minder korrel (heet nu ruis toch?).

Welke iso instelling gebruiken jullie meestal? Laten jullie de camera dit bepalen of stellen jullie een range in van iso 100-tot 400 bevoorbeeld of gebruiken jullie ook liefst een vaste iso waarde?