Auteur Topic: Extra garantie bij je toestel  (gelezen 1467 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 131
  • just beginning is the path to the end
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2007, 13:16:15 »
Wytze,

Vergeet je niet je jaarlijkse onderhoudsbeurten die je bij FOKA ook nog hebt (zat bij dat verzekeringspakketje vertelde mij de verkoper, ik heb die namelijk ook afgesloten)?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2007, 13:16:15 »

FJRmart

  • Gast
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #12 Gepost op: 5 september 2007, 20:05:39 »
Piet , volgens de europeese regels hebben we 2 jaar garantie, tenzij anders aangegeven. Ga straks weer lezen in het dikke boek en zla nog eens kijken.

Tja het is wat met dat europa >:(

groet Martain

piet66

  • Gast
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #11 Gepost op: 5 september 2007, 08:45:59 »
Martain, ik kan het zo niet vinden op de site van Pentax, maar elke winkelier verzekerde me dat er in Nederland 2 jaar garantie op zit. Daar ga ik dus vanuit.

FJRmart

  • Gast
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #10 Gepost op: 5 september 2007, 00:09:29 »
@Piet

Ik heb deze week in de NL gebruiksaanwijzing gelezen dat er slechts één jaar garantie op zit, waar staat dat er twee jaar op zit?

groet Martain

piet66

  • Gast
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2007, 14:20:16 »
Helder. Ik ga weer eens surfen: naar actua deze keer.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #8 Gepost op: 4 september 2007, 06:30:57 »
De wet is op zich duidelijk: de leverancier (=winkel, NIET Pentax!) moet een deugdelijk product leveren. Gaat dat product kapot tijdens de levensduur die je had mogen verwachten, dan moet de leverancier het product kosteloos repareren, cq een vergoeding betalen (- afschrijving voor gebruikte maanden/jaren). Jij moet aantonen dat het product niet aan de verwachting/eisen voldoet.

In de praktijk is het bijna onmogelijk om je recht te halen. Tel daarbij op dat het bedrag vaak niet de moeite waard is om een proces te voeren en je trekt als consument al gauw aan het kortste eind...

Een (verlengde) aanvullende garantie maakt dat de winkel (ja, nog steeds de winkel) jouw claim meteen moet honoreren, ZONDER dat jij een defect hoeft aan te tonen oid. De bewijslast is dus omgedraaid. Ook hoef je niet te steggelen over een vergoeding, want dat staat precies in het contract.

Tot mijn grote verbazing heeft zelfs de consumentenbond wel eens geadviseerd (uiteraard afhankelijk van de situatie: prijs / product) een extra verzekering af te sluiten. Weinig prinicipieel, maar wellicht wel praktisch...

Ik heb ook een extra verzekering. Initieel afgesloten via de fotozaak, verder te regelen via ACTUA verzekeringen. Lekker makkelijk, ik stuur een mailtje met de gegevens van een nieuwe lens en krijg meteen een gewijzigde polis (en acceptgiro :-(  )...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

wimem

  • Gast
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #7 Gepost op: 3 september 2007, 22:46:21 »
Dát is pas een service...!

piet66

  • Gast
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #6 Gepost op: 3 september 2007, 21:57:16 »
Citaat
Beste Piet,


Ik heb bij Foka in Rotterdam een winkelgarantie van 3 jaar afgesloten. Zij hebben een eigen reparatiedienst, dus ik hoef de camera niet op te laten sturen. Mocht ik na deze drie jaar geen gebruik hebben gemaakt van deze garantie, dan krijg ik mijn geld terug. Mooi toch?? Echt een goede zaak hoor, Foka!!! Heb er trouwens, net als bij Pentax, géén aandelen  ;D !!


Groet,


Wytze

Dat is een wel heel mooie regeling. Is dat de normale gang van zaken daar? Ik zal eens op de site van Foka kijken. Helaas woon ik in Goirle (bij Tilburg).

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #5 Gepost op: 3 september 2007, 20:39:51 »
Beste Piet,


Ik heb bij Foka in Rotterdam een winkelgarantie van 3 jaar afgesloten. Zij hebben een eigen reparatiedienst, dus ik hoef de camera niet op te laten sturen. Mocht ik na deze drie jaar geen gebruik hebben gemaakt van deze garantie, dan krijg ik mijn geld terug. Mooi toch?? Echt een goede zaak hoor, Foka!!! Heb er trouwens, net als bij Pentax, géén aandelen  ;D !!


Groet,


Wytze
« Laatst bewerkt op: 3 september 2007, 21:36:58 door Wytze »

wimem

  • Gast
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2007, 20:31:41 »
@Piet66; de verkoper wil winst maken. Een kapotte sensor of haperende spiegel is natuurlijk mogenlijk maar hoeft per definitie natuurlijk niet voor te komen. We gaan er van uit dat de producent van een machine voldoende kennis in huis heeft om dit te voorkomen. Als iemand onzorgvuldig omspringt met de apparatuur kán het.... Waar ligt een grens bij wat voor bedrag, welk risico wil je zelf lopen; allemaal om af te wegen, nietwaar? Wat kan kapot gaan aan high-tech, normaal alleen mechaniek en dat komt over het algemeen door de baas. ...toch? ;)

piet66

  • Gast
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2007, 20:11:43 »
@wimem: een kapotte sensor, een haperende spiegel... Als dat soort zaken na 3 jaar kapot gaat, moet je volgens mij diep in de knip. Voor 90 euro is dat te ondervangen. Ik weet het, het is een afweging. Als ik geen verzekering neem, hoop ik op een beetje geluk. Bij mijn laptop heb ik het onlangs wel afgesloten, bij andere apparaten heb ik het weer niet gedaan.

Je bent een doe het zelver, zeg je. Maar volgens mij valt er weinig meer zelf te repareren aan dit soort high-tech apparaatjes vol chips etc. Of zie ik dat verkeerd?

wimem

  • Gast
Re: Extra garantie bij je toestel
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2007, 19:08:10 »
Ik niet, maar ik ben een doe het zelver... :'(
Even relativeren, wat koop je voor 90 euro? Wat levert het JOU op ?
Is het geleverde 90 euro waard? Is het alleen garantie of ook verschillende service beurten waaronder het stofvrij maken van sensor? Ik denk ook even aan verkapte kortingen op het schoonmaken...
Allemaal lokkertjes waar in de praktijk weinig of niets van uitkomt in veel gevallen. Ik heb gekeken wie of mij de goedkoopste kamera kon leveren, garantie wordt verstrekt door de fabriek (importeur) en verder niets van die imo. onzin-praat.
Succes bij jouw beslissing! ;)

piet66

  • Gast
Extra garantie bij je toestel
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2007, 11:25:06 »
Is het zinvol om extra garantie bij je toestel te kopen?

Een verkoper vertelde me dat het zinvol is. Hij ziet op de reparatie-afdeling regelmatig digitale camera's binnenkomen. Volgens hem zijn digitale camera's erg gevoelig voor storingen. Commercieel argument? Ik vraag me af of ik 90 euro moet investeren voor 4 jaar zekerheid.

Een voordeel van Pentax is dat er standaard al 2 jaar garantie op zit.

Wie heeft er wel (of bewust geen) extra garantie afgesloten?
« Laatst bewerkt op: 3 september 2007, 11:25:51 door piet66 »