Ik heb sinds heeeel kort ook een 50-200mm en het valt me eigenlijk niet eens tegen. Het is de D-Xenon van Samsung, maar dat is 99,9% gelijk aan de Pentax.
De meest bepalende factor ben ik tot nu toe nog zelf (bewegen van de camera etc... mijn handen zijn niet meer zo stil als vroeger)
Meest in het oog springend is het geringe gewicht en de langzame, lawaaiige focus. Maar dan vergelijk ik het met een objectief dat 3x duurder is in aanschaf.
Er is immers nog altijd een MF stand te vinden op de body en dan kan alles heel stil gebeuren

(De volgende tekst is overigens heel persoonlijk:...)
Qua max zoom, ben ik als beginner voorlopig meer dan voorzien met de 200 mm.
Ik denk dat je bij echte natuurfoto's (bossen etc) met een 300 of 400 beter uit de voeten kan. Maar voor alles wat niet gelijk 300 meter ver weg is (dierentuinen, autoshows, race tracks, achtertuin, weiland, etc) is de 200mm meer dan voldoende voor een beginner, dunkt me.
Het lijkt me ook dat de noodzaak van een statief meeslepen bij een 300mm ook groter is.
Wanneer het moment aangekomen is om de 50-200mm te vervangen, zal dat vooral zijn om meer licht en minder vervorming te realiseren. Dus ... ik zal dan mijn portemonnee nog eens heel goed moeten opentrekken.
Mijn twee centjes.
Henk