Auteur Topic: Ik worstel met de belichtingsmeter van mijn k10d  (gelezen 3375 keer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Ik worstel met de belichtingsmeter van mijn k10d
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2008, 12:05:03 »
Alexander op je K10 zie je links boven de programma keuze knop. Daaronder zit nog een extra knopje met drie afbeeldingen voor de lichtmeting:
spot, nadruk op centrum en meervlaks.

De scherpstelling kan je onafhankelijk van de lichtmeting kiezen.  

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2008, 12:05:03 »

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2008, 16:26:59 »
Relatief donker in RAW is een algemeen Pentax fenomeen. Maar nogmaals, dit is beter dan te licht, want dat kan je bijna niet meer corrigeren.

Gebruik ISO 400 -800 of zelfs 1600 in echt donkere omstandigheden met bv. kunstlicht. Bijkomend nadeel op 800 en 1600 ISO is wel dat er ruis ontstaat. Kijk eens naar mijn foto in de categorie 'overig' genaamd 'en of het hard was'. Die is gemaakt met ISO 1600 uit de hand en met Neat Image van de ruis ontdaan. Gestart in RAW.

Hou daarbij ook de witbalans in de gaten!

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2008, 15:31:33 »
Bedankt voor de hulp :)

@ Raymond1: waar kan ik de spotmeting vinden? Heb hem nl. nog niet gevonden op de cam. Ik heb de scherpstelling ingesteld met nadruk op het midden. Ik neem aan dat de belichting dan ook automatisch in het midden wordt gemeten? En waar kan ik de bedrijfstijd van de lichtmeter vinden?

@ Hen: ik fotografeer standaard in RAW+. De afbeelding die je op het lcd scherm van de cam te zien krijgt, is dat dan de jpg versie of de RAW versie? Vanwege het zonlicht heb ik een redleijk lage ISO gebruikt van 200.

Maar hoe komt het dan het origineel in RAW wat donker oogt?

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2008, 09:58:16 »
Wat ook uitmaakt is of je in JPEG of RAW fotografeert.
In RAW zal het origineel na een correcte meting alsnog een beetje donker ogen. Dit formaat biedt echter wel de mogelijkheid om tijdens het bewerken (in dit formaat start je met 'ontwikkelen') de belichting en witbalans te corrigeren. Dit biedt in de meeste gevallen uitkomst.

Met 'in de meeste gevallen' bedoel ik dat je voorzichtig moet zijn met schuiven aan de regelaars en het histogram (grafiek) in de gaten moet houden. Een overenthousiaste bediening resulteert nl. weer in overbelichting van de heldere delen van de foto.

Kijk in voorkomende gevallen, dus foto's maken in donkere omstandigheden ook naar je ISO instelling. ISO 400 of hoger is dan beter geschikt om uit de hand foto's te maken.

Bij noodzakelijk lange sluitertijden is een statief een must.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2008, 10:00:09 door Hen »
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Raymond1

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2008, 18:35:00 »
Kijk eens hoe het meten van de belichting ingesteld staat.Misschien staat deze op spotmeting en een meettijd van 3 seconde.Dan kan ik me voorstellen dat hij er naast zit.Zet hem eens op lichtmeting met nadruk op het midden of meervlaksmeting.En de bedrijfstijd lichtmeter op 10 of 30 seconde.

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2008, 16:29:16 »
Citaat
Laat eens wat voorbeelden zien, met de gebruikte instellingen. Dan valt er wat meer over te zeggen.

Ik zou ze graag willen laten zien, maar ik heb ze allemaal verwijderd omdat ze zo mislukt waren :'(

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2008, 16:26:43 »
Laat eens wat voorbeelden zien, met de gebruikte instellingen. Dan valt er wat meer over te zeggen.

« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2008, 16:28:09 door Hen »

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
Ik worstel met de belichtingsmeter van mijn k10d
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2008, 16:15:17 »
Van het weekend was ik in Valkenburg aan de Geul (limburg) en de ik kwam er achter dat de belichtingsmeter van mijn k10d regelmatig faalde toen het zonnetje begon te schijnen. Vooral foto's genomen bij het riviertje de Geul en bij lichtinval via een raam. De foto's werden veel te donker! Ik heb dit deels kunnen oplossen door zelf maar met de belichting te gaan spelen, maar optimaal was het niet. Is het normaal dat de belichtingsmeter van de camera er zo vaak naast zit?

Hoe kan ik dit voorkomen?