Mijn K10D heeft een hele nacht in de regen gelegen.
Daarna alle ramen en deuren van het toestel open gezet en in de oven (aan-uit op 50 graden) een 6 uur laten drogen.
Ik heb een K10D opengemaakt, en ja, er zitten her en der schuimrubber afdichtstrips.
Dat zal tot gevolg hebben dat het meeste spatwater niet binnenkomt, maar waterdicht is de K10D zeker niet.
Als er vocht in gekomen is, is denk ik het beste de camera open te maken, en het vocht op te deppen. Dit voorkomt dat zouten in het water achterblijven in de camera.
Regenwater is echter vrij schoon, dus dat zal wel meevallen.
Dus, camera afdrogen, en alles opengooien (ook lens eraf) om te drogen lijkt me inderdaad het beste advies. Die spatwaterdichtheid voorkomt namelijk ook dan binnengedrongen water er weer makkelijk uit gaat.
Verwarmen zal het verdampen versnellen, maar inderdaad niet ovedrijven.
Langeduur effecten zijn erg moeilijk te voorspellen, zonder te weten of, en hoeveel water er binnen is gekomen.
Grootste gevaar is rond de hoogspanning van de flitser, meeste kans op stroomlek naar iets anders, vooral als er een dun zouthoudend laagje is afgezet. Dit kan dan meer of minder geleidend worden als functie van de luchtvochtigheid.
George