Auteur Topic: CHIO Eindhoven - deel 2  (gelezen 3039 keer)

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
Re: CHIO Eindhoven - deel 2
« Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2008, 12:57:20 »
Bedankt voor de info Andre. Ik was helemaal vergeten dat de EXIF er nog in kon zitten, want meestal copy paste ik het snel in Irfanview, en daar roep ik dan de exif op. Maar dat gaat niet altijd goed ....
Overigens is je exif info wel degelijk beperkt. Zo zie ik niks van de lichtmetingen en is het AF-punt ook niet bekend.

Maar inderdaad, zo leer je het meest. Als je op de hindernissen scherp stelt en je laat de knop los, dan AF't hij vrolijk verder bij de eerste keer dat je hem weer indrukt. In dit soort situaties zet ik de AF altijd even los van de lichtmeting, en gebruik ik de aparte AF-knop. Of ik hou hem vast.

lock

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2008, 12:57:20 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #10 Gepost op: 12 mei 2008, 11:36:15 »
Hi Lock,
in alle foto's zit de exif info, dus je kan ze met opanda ophalen.
Dit heb ik er even uitgehaald.
#1 - 135 mm, #2 - 50 mm, #3 - 75 mm.
Bij #2 & #3 stond ik ergen tussen de 5-10 meter van de hindernis denk ik.
Mijn bedoeling was pre-focus op de voorste balk van dee hindernis. Ik had op de camera de AF afgezet maar niet op de lens. Als ik naar de reclame borden kijk denk ik dat er toch AF is gebruikt door de camera, ik zet die normaal op spot focus.
Maar ja al doende leert men en van dit soortfoutjes het meest.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2008, 22:48:41 »
Hoi André. De eerste twee zijn inderdaad qua moment  prima. Maar ik denk je dat je gefocussed hebt door de hindernis heen op de achtergrond. De VDL reclame is TE scherp gezien de afstand hindernis/board. Ook is op de eerste foto goed te zien dat blauwe zijpanelen van de hindernis achter de sprong veel scherper is dan de paard en  ruiter met hindernis. DE onscherpte heeft niets met de sluitertijd te maken, alles met de focus.
Foto 2 lijkt een eenzelfde verhaal, maar ik twijfelde omdat de hindernis nog redelijk scherp is. De snelheid van een paard op een hindernis als deze, mits de draai niet al te scherp is, ligt max. rond de 30 kmh. Dat betekent dat het paard hooguit 1,7 cm vooruit is gegaan binnen de 1/500 sec van de sluitertijd.
Je stond redelijk dichtbij, dus de DOF is klein. Aangezien je niet aangeeft op hoeveel mm je de foto nam, is bij een geschatte afstand van vijf meter en 50 mm alles tussen 4 en 7 meter goed scherp. Op 10 meter en 100 mm  is alles goed scherp tussen 9 en 11 meter. De reclameborden op de achtegrond zijn mij iets te scherp...en in verhouding de voorste palen van de hindernis juist weinig. Ik denk dat de onscherpte dus een combi is van focus en beweging.

Foto 3 laat een goede scherpte zien. Een heerlijk dynamische plaat maar het is in deze opzet wat jammer dat 'de kont van het peerd' ontbreekt. Dat is het moeilijke van dit soort fotografie: aan de ene kant inzoomen voor de details en het naar voren halen van de aktie met een groot diafragma, aan de andere kant een goede framing.

Kan je iets vertellen over de afstand tot de hindernis en het aantal mm waarop gefotografeerd is bij met name foto 2 ?
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2008, 23:04:46 door lock »

Offline wllm

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2008, 21:48:10 »
Met Foto 3 heb je uitstekend de concentratie en beheersing van man en paard vastgelegd André.

wllm

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2008, 10:44:19 »
Heb via startnummer (193) even de lijst nagekeken en Yvonne heeft het bij het juiste eind.

grtz, Andre

koor

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2008, 23:19:44 »
Schitterende platen.
nr. 3 m vanvleuten ??? nooit van gehoord, had ietsje gepand kunnen worden, want is nu onscherp.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2008, 12:31:10 »
Dit was mijn  eerste CHIO dus was nog een beetje gokken en afgaan op mijn ervaring met andere sporten. Ik moet er nog enkele tientallen bekijken en zal eens extra kritisch zijn.
Jij bent wel heel geod bekend in de paardenwereled Yvonne als je meteen van zo'n foto de rijder herkent.

grtz, Andre

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2008, 12:02:40 »
Bij foto 2 en 3 ietsjes meetrekken met de beweging zou voor meer scherpte op het paard zorgen. Mooie actiefoto's.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Peter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2008, 09:00:04 »
Op het juiste moment 'geschoten'. Goede actie en lekker dichtbij. Maar 1/500s lijkt me wel iets aan de krappe kant.

Peter

yvonnepuntnl

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2008, 23:28:44 »
1 en 2 zijn ook niet helemaal scherp, wel op het goede moment genomen.
Nr 3 (Maikel vd Vleuten) is wel een hele mooie foto!

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
CHIO Eindhoven - deel 2
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2008, 21:02:44 »
Voor de liefhebbers nog enkele actie foto's
#1 - 1/1000, F5.6, ISO 140, TAv

#2 - 1/500, F6,7 ISO 100, Av

#3 - 1/750, F6,7 ISO 100, Av

grtz, Andre