Wat ik beslist niet zou willen is dat Pentax een soort tweede Canon wordt. Dus gewoon een consumentenmerk waar ik niet warm of koud van word. Immers iedereen loopt al met een Canon rond. Als ik een natuurfotograaf zie dan heeft hij altijd een Canon bij zich. Saai, meeloperig en truttig, daar zit ik niet op te wachten! Â 
Eerlijk gezegd interesseeert het mij geen moer waar een ander mee fotografeert. Het enige dat voor mij telt is of de camera mij levert wat ik er van vraag. Dat is altijd een compromis. De eerste compromissen sluit ik dus altijd op het nivo van de kwaliteit. En als het dan qua camera en Canon-look-alike is, so what ?
Pentax heeft de afgelopen 15 jaar zitten geslapen. Ze hebben veel te lang gewacht op een revival van de analoge fotografie. Die niet kwam, uiteraard. En ze zijn zeker in de markt van de digitale compacts niet of nauwelijks van de grond gekomen. Dat heeft ze een financiele en ontwikkeltechnische buffer voor het maken van de DSLR gekost. Daarom liep de achterstand op de concurrenten nog verder op.
Het gevolg is dat we nu nog teren op een AF waarvan het patent in 1998 al gedeponeerd is. Het AF-systeem van Nikon dat in dezelfde tijd werd ontwikkeld is op dan al veel moderner ! Als ik dat had geweten vóórdat ik de k10d kocht, dan zat ik waarschijnlijk nu niet op dit forum......
Een k1d is wat mij betreft niet haalbaar/verdedigbaar. Ik vraag mij zelfs af of dat niet een algemeen kenmerk is van die camera. "Plak een fatsoenlijke AF op de k20d, zet een normale LV met een iets grotere LCD erop en vraag er 500 euro meer voor. " Ik denk dat velen daar moeit mee zullen hebben.
Het meest irritante is dus dat ik inderdaad op een k30D moet wachten. Dat duurt nog minstens een kleine 2 jaar schat ik. Eerder is dat ding er niet voor een betaalbare prijs. Als ik eind dit jaar met mijn werk een groot 'project' af heb gerond, dan gaan de vingertjes weer jeuken. De kans is klein dat het dan een Pentax wordt.
lock