Auteur Topic: AF en MF testen via k20d live view  (gelezen 3963 keer)

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: AF en MF testen via k20d live view
« Reactie #16 Gepost op: 19 april 2008, 17:26:54 »
Citaat
Heren pentax bezitters.

Als jullie nu de tijd in het goede fotograferen zet ipv van veel onzin te schrijven.
Dan kun je er oprekenen dat jullie heel veel mooie platen gaan maken.
Niet het toestel maar de man of vrouw die ze maakt.

Rinze

Rinze bedankt voor het aantonen dat even tellen het soms een stuk gezelliger maakt.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 19 april 2008, 17:26:54 »

Rinze

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 18 april 2008, 21:06:42 »
Heren pentax bezitters.

Als jullie nu de tijd in het goede fotograferen zet ipv van veel onzin te schrijven.
Dan kun je er oprekenen dat jullie heel veel mooie platen gaan maken.
Niet het toestel maar de man of vrouw die ze maakt.

Rinze

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2008, 09:49:01 »
Hoi Pim,

Op sommige forums gaat het er nog veel harder aan toe. Dit is het gevaar van even snel je eerste reactie in typen. Omdat je elkaar verder niet kent polariseren dit soort zaken erg snel. Soms als ik mijn eigen reacties lees dan denk ik achteraf ook wel eens "had wel wat minder fel gekunt".

Komt allemaal wel goed. Zonder kritiek verbeteren producten ook niet dus het kan nooit kwaad om objectief te blijven.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #13 Gepost op: 9 april 2008, 21:01:59 »
Bob, ik heb helemaal geen moeite met kritiek. Maar de kritiek is niet terecht. Maar de woorden gaan mij wel tegenstaan wanneer ik, omdat ik kritisch durf te zijn naar de Pentax spullen, te horen krijg dat ik dan maar elders mijn heil moet gaan zoeken. Vandaar.

Overigens, top dat je het gaat proberen.

lock

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #12 Gepost op: 9 april 2008, 16:23:51 »
Hoi Lock,

Een kritisch geluid moet kunnen. Dat je daar commentaar op krijgt ook. Voor wat betreft je test. Ga ik doen (na calibratie uiteraard). Je hebt gelijk meten is weten. Dus we zullen zien. Misschien krijg ik mijn buurman (een canon freak) zover om met zijn 40D dezelfde test te doen. Zou wel leuk zijn.

Groeten, Bob

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 9 april 2008, 13:19:23 »
Pim, onderuit halen is natuurlijk kolder.  Juist het omgekeerde is eerder waar. Als alles zo slecht was had ik jullie heus niet gevraagd om die AF te testen ! Wat voor belang zou ik daarbij hebben ??

Ik heb zelf ook al  een investering in Pentax-materiaal gedaan en die raak ik liever niet kwijt.  Die andere lenzen komen op den duur toch wel. Is het wachten wel waard, denk ik.
Het enige dat nog ontbreekt aan de Pentax lijn is mijns inziens een goede AF. Waarom mag dat gezegd worden ?

Maar goed, het draadje kan sowieso wel dicht. Want het ging over het testen van de AF, en daaarin is toch praktisch niemand geïnteresseerd.

lock
« Laatst bewerkt op: 9 april 2008, 13:20:15 door lock »

Pim

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 9 april 2008, 12:50:27 »
Beste Lock,ik kan me maar niet aan de indruk onttrekken dat je steeds maar weer probeert Pentax cameras onderuit te halen.
Stap over en ga eens fotograferen ipv hier steeds maar weer te zeuren over de door jouw vermeende onvolkomenheden.

Sterkte,

Pim.

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 9 april 2008, 11:25:52 »
Niet iedereen zit erin zoals jij Bob.

In ieder geval weet ik zeker dat de huidige Pentax lijn niet in alle situaties voor 'die ene schitterende foto' geschikt is.
Mijn insteek, en met mij vele anderen, is dus om juist wel te kijken of de body het wel aankan.
En wat betreft de uitstekende lenzen met concurrerende prijs: ik zit nog steeds op een snelle 70-200 te wachten. En niet op een 60-250 die op F4 nog soft is.

lock

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 8 april 2008, 21:11:02 »
Mijn keuze werd voor minder dan 50% bepaald door de body en meer door de uitstekende objectieven tegen een zeer concurerende prijs. Die body komt er vanzelf wel. Veel andere zaken zijn features. Ga je voor gadgets veel plezier. Fotografische eind kwaliteit wordt meer bepaald door de objectieven en sensor combinatie. En die is wat mij aangaat qua prijs prestatie verhouding op dit moment ongeevenaard. Als de K30d body komt kan ik er bij Pentax met een gerust hart vanuitgaan dat mijn investering in objectieven beschermd is. Hier kunnen de "grote" jongens nog heel wat van leren.

Moeten alle foto's perfect zijn. Welnee. Moet die ene schiterende foto erbij zitten, Jazeker. En dat moet met de huidige lijn geen enkel probleem zijn. De kiekjes groep met een DSLR moet lekker een compact gaan kopen en niet zeuren als ze de capaciteit niet kunnen benutten.

Groeten, Bob

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2008, 12:26:30 »
Citaat
Wat ik beslist niet zou willen is dat Pentax een soort tweede Canon wordt. Dus gewoon een consumentenmerk waar ik niet warm of koud van word. Immers iedereen loopt al met een Canon rond. Als ik een natuurfotograaf zie dan heeft hij altijd een Canon bij zich. Saai, meeloperig en truttig, daar zit ik niet op te wachten!  :P

Eerlijk gezegd interesseeert het mij geen moer waar een ander mee fotografeert. Het enige dat voor mij telt is of de camera mij levert wat ik er van vraag. Dat is altijd een compromis. De eerste compromissen sluit ik dus altijd op het nivo van de kwaliteit. En als het dan qua camera en Canon-look-alike is, so what ?

Pentax heeft de afgelopen 15 jaar zitten geslapen. Ze hebben veel te lang gewacht op een revival van de analoge fotografie. Die niet kwam, uiteraard. En ze zijn zeker in de markt van de digitale compacts niet of nauwelijks van de grond gekomen. Dat heeft ze een financiele en ontwikkeltechnische buffer voor het maken van de DSLR gekost. Daarom liep de achterstand op de concurrenten nog verder op.
Het gevolg is dat we nu nog teren op een AF waarvan het patent in 1998 al gedeponeerd is. Het AF-systeem van Nikon dat in dezelfde tijd werd ontwikkeld is op dan al veel moderner ! Als ik dat had geweten vóórdat ik de k10d kocht, dan zat ik waarschijnlijk nu niet op dit forum......

Een k1d is wat mij betreft niet haalbaar/verdedigbaar. Ik vraag mij zelfs af of dat niet een algemeen kenmerk is van die camera. "Plak een fatsoenlijke AF op de k20d, zet een normale LV met een iets grotere LCD erop en vraag er 500 euro meer voor. " Ik denk dat velen daar moeit mee zullen hebben.
Het meest irritante is dus dat ik inderdaad op een k30D moet wachten.  Dat duurt nog minstens een kleine 2 jaar schat ik. Eerder is dat ding er niet voor een betaalbare prijs. Als ik eind dit jaar met mijn werk een groot 'project' af heb gerond, dan gaan de vingertjes weer jeuken. De kans is klein dat het dan een Pentax wordt.

lock

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #6 Gepost op: 8 april 2008, 08:40:42 »
Citaat
Tuurlijk moet de eindscherpte oke zijn. Maar waar alle traditionele Pentaxgebruikers gemakshalve aan voorbij gaan is de bittere noodzaak van Pentax om zich in de markt van de DSLR-gebruiker te vechten. De traditionele Pentax gebruikers kopen bewust de Pentax veelal OMDAT ze geen snelle AF nodig hebben. Dat ze al jaren teren op een verouderd predicitief AF systeem (ja, ze hebben wel degelijk een predictief systeem) is n feite symbolisch voor 'het minimale' van Pentax.
De winst zit hem voor Pentax dus juist in die andere groep niet Pentax-gebruikers, en een fors deel ervan wil probleemloos zijn kind tijdens het spelen kunnen fotograferen. En dat is met een Pentax geen appeltje-eitje. Wil Pentax het overleven, dan moeten ze wel.
Hieronder vindt je een rubriek sport, een rubriek waar vliegende beestjes worden getoond etc. De gebruiker verandert. Nu Pentax nog.

Ik ben het volledig met je eens. Echter ik vond het wel plausibel dat ze (nog) niet in staat zijn om een revolutie te ontketenen. Dus wel een 14,6MP sensor, maar geen verbeterd AF systeem of een snellere mirrorbox, puur omdat het benodigde geld daarvoor niet aanwezig is. Als Pentax slim is (en dat zijn ze) dan lossen ze dit op in het volgende model (K30D).

Voor mezelf ben ik blij dat Pentax nog steeds een speler op de DSLR markt is. Dat bewijst wel dat ze goed op weg zijn. Welk merk heeft zoveel primes in het assortiment? Geen enkele! Pentax kijkt heus wel vooruit, daarom hebben ze in de megapixel race ook het voortouw genomen en wordt het assortiment lenzen langzaam maar zeker uitgebreid met SDM objectieven.

Wat ik beslist niet zou willen is dat Pentax een soort tweede Canon wordt. Dus gewoon een consumentenmerk waar ik niet warm of koud van word. Immers iedereen loopt al met een Canon rond. Als ik een natuurfotograaf zie dan heeft hij altijd een Canon bij zich. Saai, meeloperig en truttig, daar zit ik niet op te wachten!  :P
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 8 april 2008, 08:08:26 »
Tuurlijk moet de eindscherpte oke zijn. Maar waar alle traditionele Pentaxgebruikers gemakshalve aan voorbij gaan is de bittere noodzaak van Pentax om zich in de markt van de DSLR-gebruiker te vechten. De traditionele Pentax gebruikers kopen bewust de Pentax veelal OMDAT ze geen snelle AF nodig hebben. Dat ze al jaren teren op een verouderd predicitief AF systeem (ja, ze hebben wel degelijk een predictief systeem) is n feite symbolisch voor 'het minimale' van Pentax.
De winst zit hem voor Pentax dus juist in die andere groep niet Pentax-gebruikers, en een fors deel ervan wil probleemloos zijn kind tijdens het spelen kunnen fotograferen. En dat is met een Pentax geen appeltje-eitje. Wil Pentax het overleven, dan moeten ze wel.
Hieronder vindt je een rubriek sport, een rubriek waar vliegende beestjes worden getoond etc. De gebruiker verandert. Nu Pentax nog.

« Laatst bewerkt op: 8 april 2008, 08:09:50 door lock »

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2008, 21:25:21 »
De snelheid van AF maakt mij niet zo veel uit. De eindscherpte des te meer. Ook hunten en totaal niet scherpstellen zijn zaken die niet tot  nauwelijks voor horen te komen. In de 20 min die ik met mijn camera gespeeld heb waren er een aantal momenten dat hij totaal niet scherp stelde totdat ik hem wat "hielp". Ik hoop dat dit door onbekendheid komt en zal dit binnen kort verder uitdokteren. Ook de scherpte calibratie per objectief ga ik uitgebreid instellen. Van een aantal foto's zag ik dat het zeker beter kon.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen van andere K20 eigenaren zijn.

Groeten, Bob

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 5 april 2008, 16:19:59 »
André, dit verwijst naar de focus trap functie in de k20d. Maar dat heeft niks met een snellere AF te maken. Het enige dat er gebeurt is dat icm een MF instelbare lens bij vooraf ingestelde focus de camera direct zelf afdrukt als iets in focus is. Je gebruikt echter helemaal geen AF in deze mode ! Sneller kannie niet zijn  ;D

Qua snelheid hoor je de meest wilde verhalen. Van het maakt niks uit tot en met een wereld van verschil en niet herkenbaar langzamer dan Canon !
Ook snelheid kan je testen, maar dat vraagt meer secuur en gestandardiseerd werk. Als er mensen zijn met een k20d en een k10d die hieraan willen meedoen, dan kunnen we vast wel wat bedenken.

lock

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 5 april 2008, 15:52:14 »
Dat lijkt me een interessante test Lock. Ik heb ergens gelezen dat de AF van de K20 sneller is omdat je daar de optie hebt om de AF controle af te zetten. Dit kan niet bij de K10, die doet altijd die AF controle.

Wie van de K20 bezitters neemt deze uitdaging aan?

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline lock

• Senior Member
  • **
AF en MF testen via k20d live view
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2008, 12:04:10 »
Ik lees op DPreview een draadje over een fotograaf met een Mark III, die tot zijn schrik constateert dat zijn dure FF niet zo goed AF't als hijzelf met de hand kan via live view. Hij gooit alle lenzen op een MKII en constateert in alle gevallen weer hetzelfde. Dan checkt hij een d200 zonder live view en doet manueel alles door de viewfinder: zelfde conclusie.

Dit roept natuurlijk de al oude discussie weer tot leven dat Canon AF wel snel is maar in de details niet nauwkeurig. Pentax zou wel nauwkeuriger zijn, maar daardoor minder snel.

Maw; zien we hetzelfde effect met de k20D, namelijk consistent betere focus met manueel via live view ivt gewone AF ?

Ik zie Pentaxman al plaatjes posten over de mogelijkheid van live view. Dus ik dacht, laat ik de heren met de K20D vragen een simpel testje te doen. Maak een macro, een close up en een landscape serie met uiteraard statische objecten. Elk een stuk of vijf fotos. Gebruik voor het gemak center focus, en snij het midden eruit voor scherpte controle. Plak de reeksen aan één ( aparte AF reeks en MF reeks per serie) en gooi ze op het forum.

Ik ben heel benieuwd of Pentax zijn principe van betere AF nauwkeurigheid overeind houdt !