Auteur Topic: Mijn 1ste x foto's: mist in Noorwegen  (gelezen 2046 keer)

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: Mijn 1ste x foto's: mist in Noorwegen
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2009, 10:11:29 »
heel mooi. Mooi sfeertje ook. Manual kan volgens mij bij alle foto`s gebruikt worden, dat is meer een kwestie van wat je prettig vind werken. Spotmeting had ik hier niet gebruikt, maar het heeft goed uitgepakt, want je foto`s zijn prachtig. HEb ook de laatste als favoriet !
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2009, 10:11:29 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2009, 12:09:25 »
Rik, kijk maar even bij de regels voor foto opdracht. Foto mag maximaal een week voor de start van de opdracht gemaakt zijn.
Als die aan de regels voldoet mag je hem altijd inzenden, alleen is bij de stemming het spannende er een beetje af omdat je al weet van wie de foto is.  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

HFK

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2009, 13:15:46 »
@Jazzer: dank je! Noorwegen is niet het hele jaar koud hoor  ;) Het is zo'n uitgerekt land dat het heel erg verschilt per plek. Ik woon in een gebied dat een landklimaat heeft en zomers droog, stabiel en warm weer heeft. Behalve dit jaar... >:( zit al 8 weken met erg slecht weer en af en toe lekker weer. Die momenten grijp ik dan ook aan om dit soort foto's te kunnen schieten. Dus dat duikeiland komt zeker van pas (als is het maar op de juiste momenten er een mooie foto van te maken :D Zal eens kijken wat er op 1 januari gebeurd, ik denk ijsvissen  ;D

@ Andre: Hoi Andre, dank je voor je compliment. Ik had hetzelfde gevoel bij het duikeiland. Iets mystieks/intrigerends.... En ik wil em ook wel insturen voor de fotowedstrijd want daar was ik bij plaatsing nog niet van op de hoogte. Is dat alsnog mogelijk?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2009, 21:05:52 »
Mooie serie hoor Rik. Die laatste me dat duikeiland is mijn favo, heeft iets intrigerends wat ik niet kan omschrijven.
Zou ook een goede zijn geweest voor de nieuwe maand opdracht  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2009, 20:18:34 »
Vijf magnifieke foto's! Als het er niet zo koud was zou ik nog durven overwegen om in Noorwegen te gaan wonen. Hoewel, als er een duikplankeiland in het meer werd gebouwd, zal daar toch vaak gezwommen worden!? Maar ja, op nieuwjaarsdag gaan er hier ook zwemmen  :D.

HFK

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2009, 12:59:45 »
Hoi,

dank je voor je reactie! Zoals ik al had genoemd ben ik nog maar sinds kort intensief bezig met fotografie. Ik lees er veel over en dan kom je van alles tegen. Zo probeer ik ook verschillende dingen op mijn K110D uit om alles onder de knie te krijgen.

Zo ook spotmeting en de M stand. Met dit laatste ben ik de laatste weken veel aan het oefenen om zo sluitertijd en diafragma aan te kunnen en te kijken wat het effect is. Mocht de M-stand bij deze foto's niet handig zijn geweest dan hoor ik dat graag en ook in welke stand ik wel zou kunnen fotograferen...
Spotmeting was in deze gevallen eerder een vergissing (had het niet teruggezet in het menu). Vind ik ook nog erg lastig om toe te kunnen passen in de praktijk.

Dank je voor opmerkingen ten aanzien van de compositie. Ik ben het zeker met je eens dat in de laatste iets meer ruimte aan de onderkant  bij de spiegeling had moeten zitten. Ik zal binnenkort nog eens een poging wagen... En dat is hier geen straf ;)

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2009, 12:34:18 »
Hallo,

Alvast een leuke serie om mee te beginnen. Alle foto's zijn goed te zien dus het uploaden is alvast gelukt, en de exif zit er ook nog in !

Van de eerste 2 hou ik wel van de grote scherptediepte en de kleuren van de eerste, maar op de 2de komt, door het lage standpunt,  de mist beter tot uiting. Ik mis echter wel een beetje een onderwerp (in de beide foto's)

Van 3 en 4 vind ik de eerste de mooiste compo hebben - moi ZW ook.

De laatste zou eingelijk mijn favoriet kunnen zijn: speciaal onderwerp, keurig en sober in beeld gebracht. Alleen jammer dat je niet wat meer ruimte hebt gelaten onder de spiegeling.

Exif zit dus in de foto's ... en dat is goed. Ik zie echter dat je vaak op manueel en met spotmeting werkt. Een speciale reden, daarvoor?
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2009, 12:39:58 door y-cam »

HFK

• Gast
Mijn 1ste x foto's: mist in Noorwegen
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2009, 12:03:46 »
Hoi!

Nou, daar gaat ie dan. Mijn eerste onderwerp met foto's. Beetje spannend is het wel. Het gebruik van Tinypic en het uploaden naar het forum is nieuw voor mij dus mocht er iets niet kloppen dan hoor ik dat graag. Ook begreep ik dat het handig is als de Exif-gegevens er bij zitten maar ik heb geen idee of dat nu ook er bij zit, mocht dit niet zo zijn dan hoor ik dat graag want dan doe ik het handmatig. Ik wil op fotogebied graag veel leren en vraag dan ook om eerlijk commentaar zodat ik er iets van op kan steken om te groeien. Ik fotografeer nog niet zo lang namelijk.

Er zullen meer foto's volgen maar wil eerst zeker weten dat ik het deze keer juist heb geupload.

De foto's zijn allen genomen in de buurt van Rena in Noorwegen. Op een vroege zondagochtend. Ik wilde graag het effect van de mist overbrengen...

1. Foto van de mist boven een meertje.

2. Het mistige meer. Genomen op mijn buik liggend vanaf een houten loopbrug in het meer.

3. Brug over de rivier de Glomma.

4. Brug over de rivier de Glomma.

5. Duikplankeiland in het mistige meer.

Alvast bedankt voor jullie commentaren!

groet Rik