Naast fotografie mag ik mij 's avonds, samen met mijn eega, graag ontspannen in onze dedicated, air-conditioned, Home Cinema. D.w.z. we hebben een aparte ruimte compleet ingericht als bioscoop. Het is wel nog niet helemaal klaar, maar we kijken er regelmatig (bijna dagelijks) een film in. Ook TV series volgen wij op deze manier.

Voor de geïnteresseerden: de projector is een BarcoReality 909 uit 2002 (gemaakt in België). Het was destijds de op 1 na duurste CRT projector, met een toenmalige nieuwprijs, inclusief installatie, van bijna 100.000 euro. Gelukkig hoefde ik er niet zoveel voor te betalen

De projector werkt op basis van CRT techniek. Voor leken: het werkt met drie kleine maar zeer sterk lichtgevende beeldbuizen (rood, groen en blauw) met een diameter van 9 inch. Voor elke buis zit een USPL (US Precision Laboratories, een onderdeel van 3M) lens van een paar kilo zwaar. De lenzen hebben aparte knoppen voor de rand- en centerfocus. Het voordeel van de CRT techniek is dat het zwart in de film ook echt pikzwart is. Bij de digitale projectoren is dit altijd een zwak punt geweest. LCD panelen zoals in moderne beamers laten namelijk altijd wat licht door, en wel zoveel dat je in onze HT ruimte bij wijze van spreken de krant kunt lezen als de LCD projector een zwart beeld projecteert. Met een CRT heb je door de zwartwaarde een enorm dynamisch plaatje met een bijzonder grote kleurdiepte. Veel mensen zeggen dat ze een 3D ervaring krijgen bij het demo-materiaal dat ik afspeel (bijv. Samsung's 'The Beauty of Nature': als een vlinder zijn vleugels uitslaat is het alsof de vleugels de kamer binnenkomen).
Ik durf trouwens zonder voorbehoud te zeggen dat het beeld in onze thuisbios beter is dan in een echte bioscoop. Het beeld in de bioscoop heeft een veel lagere contrastomvang dan hier.
Het scherm is twee meter breed. Ik heb met mijn toenmalige K10D nog screenshots gemaakt, met als bron een Blu-Ray HD film op 1080p (sorry, de breedte is te groot voor dit forum, dus je moet zelf klikken):
http://i15.tinypic.com/873x3yq.jpgDe Blu-Rays worden afgespeeld met een Sony PS3, en een Xbox 360 voor veel ander HD en niet-HD materiaal. Voor de kleurechtheid zal de projector binnenkort worden gecalibreerd. We gaan er dan ook slideshows op vertonen.