Auteur Topic: Hoe zit dat nou met "M"lenzen op de K10D  (gelezen 4603 keer)

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Hoe zit dat nou met "M"lenzen op de K10D
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2008, 10:44:14 »
Ik ben brildragend en werk oa met een M-lens op mijn body.
Als je het oculair van de zoeker op de camera goed hebt afgesteld
middels het schuifje zie je goed als het scherptepunt optimaal is.

Tevens helpt het geluidssignaaltje (indien ingesteld) en het wiebertje hier nog bij. Dit werkt dus ook bij handmatig scherpstellen van M-objectieven.

Af en toe onder lastige omstandigheden kan het zijn dat je een minimum moet bijstellen.

Dus...nauwelijks een  probleem met zowel autofocus als handmatige focus.

Grts
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2008, 10:44:14 »

wimem

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2008, 22:44:43 »
Daar zit ook een probleem, in veel gevallen hebben mensen met een bril niet de mogenlijkheid om dicht genoeg op het zoekeroculair te komen om alle info in het zoekerbeeld te kunnen overzien. Tevens heeft een bril op afstand wél de nodige correktie maar niet zo goed op de korte (oculair)afstand.  Oplossing is misschien bij de opticiën een correctieglaasje te laten maken ? (ja, ook ik heb dit probleem)
Een andere oplossing is een veelvoud aan opnames te maken en de foutieve weg te gooien.

edwindev

• Gast
Re: Hoe zit dat nou met "M"lenzen op de
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2008, 22:06:15 »
Citaat
Bij de kitlens(zen) geeft de camera een melding als er scherp is gesteld, ik neem aan dat hij dit niet bij dergelijke M lenzen doet?
Als je de camera bij een M-lens op AF laat staan, zal de camera middels het wiebertje onder in de zoeker melden dat het beeld scherp is.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2008, 22:06:37 door edwindev »

Offline SpeedyD27

• Pentaxian
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2008, 14:07:17 »
Dit is nu net het probleem waar ik bang voor ben!

Er staan veel mooie lichtgevoelige prime lenzen op internet (voor niet al te veel geld) maar dit zijn allemaal M lenzen, met het handje scherpstellen dus. De AF lenzen zijn dermate duur dat deze (op dit moment) niet haalbaar zijn.

Bij de kitlens(zen) geeft de camera een melding als er scherp is gesteld, ik neem aan dat hij dit niet bij dergelijke M lenzen doet?

Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

edwindev

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2008, 15:33:35 »
Citaat
Overigens ben ik brildragend, zou dat er mee te maken hebben?
Dat zou niet moeten uitmaken (tenzij je ogen inmiddels een andere sterkte hebben dan de sterkte van je brillenglazen... ;-))
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2008, 15:33:48 door edwindev »

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2008, 15:12:40 »
Citaat
Ik heb nog wel wat M en A lenzen maar werk er niet meer mee, heb moeite met de scherp stelling (mis dan de deelbeeldwig en de prisma's toch wel erg.
hoe een ander daar mee om gaat weet ik niet maar ik zie het te slecht.
Dus gebruik ik alleen nog maar mijn autofocus lenzen.
grt piet

Ik heb ook zo'n mooie 50mm/1.7 prime objectief en ook ik heb moeite met scherpstellen (op een K10D in dit geval). Ik zit dan ook zeer geinteresseerd de verhalen te volgen over het vervangen van het focus screen. Overigens ben ik brildragend, zou dat er mee te maken hebben?

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

pietpentax

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2008, 14:55:09 »
Ik heb nog wel wat M en A lenzen maar werk er niet meer mee, heb moeite met de scherp stelling (mis dan de deelbeeldwig en de prisma's toch wel erg.
hoe een ander daar mee om gaat weet ik niet maar ik zie het te slecht.
Dus gebruik ik alleen nog maar mijn autofocus lenzen.
grt piet

ballone

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2008, 10:29:44 »
Bij mij staat de camera voortdurend op de M-stand! Maar helemaal Manual is het natuurlijk ook niet. Door gebruik van de AEL of de groene knop, is het meer een soort veredelde ME geworden (diafragmavoorkeuzeautomaat).
Wat mij betreft moet dat wel erop blijven, ook bij nieuwere camera's. Maar ik twijfel daar niet aan, Pentax heeft er altijd voor gezorgd dat je oudere spullen kon blijven gebruiken.
Wil je het echt handmatig doen, dan heb ik nog de prachtige K1000. De "cultcamera" van de fotovakscholen. (batterijen verkrijgbaar bij de fietsenmaker, fotoboer heeft ze niet).

gr.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2008, 09:50:28 »
John,
gewoon positief blijven denken. Ook op de andere fora lopen nog bosjes Pentax liefhebbers met dat "oude" glas.  :)
Ik ben zelfs een keer een topic tegen gekomen waarin iemand die een fotografie opleiding volgt en een k10x had om lens advies vroeg. Advies van een aantal ouwe rotten was : manuele lenzen, want dan leer je de invloed en samenwerking van sluitertijd, diafragma en brandpunt afstand.
Als de K20 voor de serieuze hobby fotograaf bedoeld is dan wil die toch zeker wel deze optie hebben :D.
Kan me voorstellen dat de nieuwe lichting alles "automatisch"willen hebben, net als hun mobieltje.  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2008, 00:41:50 »
Citaat
....
Wie weet komt het nog terug in de nieuwe K20 ??  ;) ...

Ik hoop van wel, maar vermoed van niet. Ik denk toch dat het Pentaxvolk hier, dat nut zou hebben bij een volgnok, geen goede vertegenwoordiging is van de gemiddelde gebruikersgroep, die waarschijnlijk al begint te bibbberen als een objectief geen AF-heeft, laat staan geen automatische lichtmeetfunctie.

Groeten, John.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2008, 09:52:13 »
Hi Guido,
ja de makke zit hem in het feit dat de nieuwe K10x serie helemaal electronisch werkt en geen mechanische uitlees faciliteit (lees: nok) meer heeft.
Heb het zelf inderdaad ook uitgeprobeerd met mijn M 85 F2. Alleen in de M stand kon ik andere diafragma waarden gebruiken. In de andere standen werd gewoon de volle opening gebruikt. Je krijgt wel goed belichte foto's.
Wie weet komt het nog terug in de nieuwe K20 ??  ;)

grtz, Andre

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2008, 21:47:28 »
De reden dat je ook een knop in moet drukken met objectieven vanaf de M-serie, is het weglaten van een nok die op de analoge modellen wel zat, kijk eens in dit topic dat ik in het verleden gestart heb: (klik).

Ik vind het persoonlijk wel wat jammer, want dit had zelfs zonder deze nok softwarematig opgelost kunnen worden, door de camera het diafragma dicht te laten gooien en voordat de spiegel opklapt te laten meten op het moment dat je afdrukt.
Er zijn ook een paar oude modellen van Pentax die het nog eleganter oplosten, door de hoeveelheid licht te laten meten die tijdens de opname op het negatief valt, dit is in wezen, vooral bij snel wisselende lichtomstandigheden de mooiste oplossing. Het kan zijn dat ze hier van afgestapt zijn doordat verschillende soorten negatieven meer of minder reflecteerden en daardor de meting onbruikbaar maakten, maar dat is iets wat bij digitale camera's geen struikelblok is.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2008, 22:10:54 door John »

amai

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2008, 21:22:25 »
Citaat
Ben je daar zeker André?

Volgens mij is elk diafragma dat je instelt ook gebruikt bij de opname.
Vlak voor de opname, tijdens de spiegelopklap sluit je diafragma op de mechanisch ingestelde waarde.
Alleen meet je er niet mee, meten doe je met het groene knopje of je DOF controle knopje.

Guido

Als het goed is, klopt het wel wat Andre zegt.
Ik heb nmlk. meerdere foto genomen van hetzelfde onderwerp en of ik het diafragma nou op 3.5 of 22 instelde, de lichtwaarde (sluitertijd) bleef hetzelfde en ook beide foto's waren goed belicht.

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2008, 19:29:51 »
Ben je daar zeker André?

Volgens mij is elk diafragma dat je instelt ook gebruikt bij de opname.
Vlak voor de opname, tijdens de spiegelopklap sluit je diafragma op de mechanisch ingestelde waarde.
Alleen meet je er niet mee, meten doe je met het groene knopje of je DOF controle knopje.

Guido

Pim

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2007, 15:15:42 »
Tis wel een raggelscherp objectiefje die 3.5-28mm,zelfs op volle opening.

Pim.

amai

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2007, 20:24:08 »
Andre, het is duidelijk.
Bedankt voor de info.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2007, 15:13:13 »
Amai,
in de AV of welke andere stand ook gebruikt de camera altijd de volle diafragma opening, bij die 28mm dus F3.5. Zo'n semi groothoek geeft al snel een behoorlijk DOF en die SMC-M lenzen tekenen echt wel scherp.
Alleen op de M stand en met het groene knopje kan je een zelf een ander diafragma kiezen.

grtz, Andre

amai

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2007, 13:28:01 »
Ik ben er al achter.
Je kunt het diafragma niet meer instellen.

Maar dat is toch raar, omdat het diafragma mechanisch wordt ingesteld?
Ik bedoel, als ik het diafragma dichtdraai naar bijv. f22, dan heeft de lens toch een hele kleine opening, daar kan de software van een camera toch niets meer aan doen?

zojuist binnen wat foto's geschoten met de 28mm 3.5 op de AV-stand.
Hieronder 1 die ik best geslaagd vind.

« Laatst bewerkt op: 30 december 2007, 13:57:00 door amai »

amai

• Gast
Hoe zit dat nou met "M"lenzen op de K10D
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2007, 13:16:40 »
Ik ben nu bijv. bezig met mijn pas aangeschafte SMC Pentax M 1:3.5 28mm.

Ik heb geleerd dat je de camera dan op manual moet gebruiken. Diafragmaring instellen, scherpstellen en dan de groene knop naast de shutter release knop indrukken, zodat je een correcte sluitertijd krijgt.

Zo heb ik de M lenzen ook steeds gebruikt. (bijv de smc Pentax m 1:4 200mm)

Maar als ik nu bijv. de keuzeschakelaar op AV zet, dan wordt de sluitertijd gewoon continue berekend.
Dit is toch veel makkelijker? Dan hoef je niet steeds die groene knop in te drukken voordat je schiet.

Mis ik soms iets of ben ik nog niet helemaal wakker? ::)

Hoe zit dat nu precies?

Graag jullie reacties!