Auteur Topic: speen  (gelezen 4053 keer)

Sandra

• Gast
Re: speen
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2009, 21:20:38 »
Heel leerzaam op alle fronten ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2009, 21:20:38 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2009, 20:17:15 »
Citaat
Hier een andere zienswijze op het speentje ;)

Het nadeel van geen speen is dat ze gaan duimzuigen en dat is moeilijker af te leren. Ik ben ervaringsdeskundige van twee fervente duimzuigertjes. Funest voor het gebit en wat dat betreft kun je beter een orthodontisch en anatomisch gevormde speen hebben dan een duim die je nooit weg kan gooien en funest is voor de kaak- en spraakontwikkeling!

Baby's hebben een natuurlijke zuigreflex en het schijnt dat het niet goed voor de ontwikkeling is om die behoefte in te tomen. Kinderartsen raden fopspenen juist aan, mits het niet een vervanging is van jouw aandacht naar de baby.  Uiteraard moet je een speen niet dwingen, als een kind daar geen behoefte aan heeft. Maar dat het slecht zou zijn is inmiddels allang achterhaald ... tegenwoordig worden fopspenen ontwikkeld in samenwerking met kinderartsen, kaakorthopeden en topdesigners. Dat zit echt wel goed ; )

Mijn oudste had een speen en op de leeftijd van anderhalf hebben we die samen weggegooid, wat ze ook gewoon accepteerde. En anders had ze pech gehad. Dat duimen van de tweeling heeft aangehouden tot 8 jaar en viel niet af te leren! Het is één van de oorzaken geweest dat ze beiden logopedie krijgen en één van de dames slist.

Ik ben geen actief voorstander van de speen, maar zie er ook geen kwaad in. Als je kind huilt heeft het vaak een oorzaak, maar het kan ook een zuigbehoefte zijn wat heel natuurlijk is. Wat ik overigens wel vindt, is dat je op tijd moet stoppen. Ik zag laatst een kind van een jaar of 7, misschien wel ouder met een speen in zijn mond. Geen gezicht!

Zo zie je maar: leer je niet iets van foto's, dan leer je wel iets van spenen :) Ik heb dus gewoon mazzel: geen van beide zuigt duim...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Sandra

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2009, 17:40:16 »
Hier een andere zienswijze op het speentje ;)

Het nadeel van geen speen is dat ze gaan duimzuigen en dat is moeilijker af te leren. Ik ben ervaringsdeskundige van twee fervente duimzuigertjes. Funest voor het gebit en wat dat betreft kun je beter een orthodontisch en anatomisch gevormde speen hebben dan een duim die je nooit weg kan gooien en funest is voor de kaak- en spraakontwikkeling!

Baby's hebben een natuurlijke zuigreflex en het schijnt dat het niet goed voor de ontwikkeling is om die behoefte in te tomen. Kinderartsen raden fopspenen juist aan, mits het niet een vervanging is van jouw aandacht naar de baby.  Uiteraard moet je een speen niet dwingen, als een kind daar geen behoefte aan heeft. Maar dat het slecht zou zijn is inmiddels allang achterhaald ... tegenwoordig worden fopspenen ontwikkeld in samenwerking met kinderartsen, kaakorthopeden en topdesigners. Dat zit echt wel goed ; )

Mijn oudste had een speen en op de leeftijd van anderhalf hebben we die samen weggegooid, wat ze ook gewoon accepteerde. En anders had ze pech gehad. Dat duimen van de tweeling heeft aangehouden tot 8 jaar en viel niet af te leren! Het is één van de oorzaken geweest dat ze beiden logopedie krijgen en één van de dames slist.

Ik ben geen actief voorstander van de speen, maar zie er ook geen kwaad in. Als je kind huilt heeft het vaak een oorzaak, maar het kan ook een zuigbehoefte zijn wat heel natuurlijk is. Wat ik overigens wel vindt, is dat je op tijd moet stoppen. Ik zag laatst een kind van een jaar of 7, misschien wel ouder met een speen in zijn mond. Geen gezicht!

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2009, 17:04:16 »
Citaat
Vooreerst gefeliciteerd met je nakende vaderschap !

Het speentje zou denk ik beter tot zijn recht komen als je het wat zou draaien zodat het 'speengedeelte' duidelijk zou afsteken van het 'schelpgedeelte'; nu loopt alles in elkaar oer en is het onderwerp niet onmiddellijk duidelijk, terwijl dat allicht wel de bedoeling is van productfotografie ...

Groetjes,
Yves

off topic -  nog wat "pedagogische raad" van een ervaringsdeskundige (heb zelf drie kleintjes ...). Ik weet niet of het wel zo per se nodig is om babietjes d'office een fopspeen te willen geven (of een "tut", of 'tutteken'zoals wij hier zeggen). Mijn kinderen zijn 6, 5 en 2, hebben nooit een speen gehad, en ze schijnen daar toch niet onder te lijden  ... in tegendeel. Mijn advies: kijk het wat aan, en doet het kleintje het goed zonder, stop hem dan ook niet zo een vies rubberen fop-ding in zijn mond ....

Ik sluit me van begin tot einde aan bovenstaande. Als vader van twee jongens ben ik ook ervaringsdeskundige :) en ook wij (mijn vrouw had ook inspraak :) ) hadden de keus gemaakt voor geen speentjes e.d. Als er werd gehuild was er altijd wat aan de hand, luier, honger oid. Ik heb wel makkelijk praten want beide kinderen waren geen huilers en erg makkelijk. Kan me voorstellen dat met een huilbaby het af-en-toe noodzakelijk is om niet gillend gek te worden...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline PeterNos

• Full Member
  • *
  • peternossent
« Reactie #6 Gepost op: 8 april 2009, 22:47:32 »
ha ha oke bedankt voor (beide) tips.

ME SUPER k5, K20d 16-50 f2.8, 50-135 2.8 ED SDM ,  SMC 50mm F2, pentax AF540-FGZ Sigma 500mm F/4.5 EX DG APO Tamron macro 90mm f2.8

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #5 Gepost op: 8 april 2009, 12:52:52 »
Vooreerst gefeliciteerd met je nakende vaderschap !

Het speentje zou denk ik beter tot zijn recht komen als je het wat zou draaien zodat het 'speengedeelte' duidelijk zou afsteken van het 'schelpgedeelte'; nu loopt alles in elkaar oer en is het onderwerp niet onmiddellijk duidelijk, terwijl dat allicht wel de bedoeling is van productfotografie ...

Groetjes,
Yves

off topic -  nog wat "pedagogische raad" van een ervaringsdeskundige (heb zelf drie kleintjes ...). Ik weet niet of het wel zo per se nodig is om babietjes d'office een fopspeen te willen geven (of een "tut", of 'tutteken'zoals wij hier zeggen). Mijn kinderen zijn 6, 5 en 2, hebben nooit een speen gehad, en ze schijnen daar toch niet onder te lijden  ... in tegendeel. Mijn advies: kijk het wat aan, en doet het kleintje het goed zonder, stop hem dan ook niet zo een vies rubberen fop-ding in zijn mond ....

Offline PeterNos

• Full Member
  • *
  • peternossent
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2009, 22:35:58 »
Citaat
leuk gedaan, en gefeliciteerd...

wacht maar tot de kleine er is dan krijg je nog veel meer inspiratie!!!

dank je wel nog maar 2 weken dus nu erg spannend. Foto is inderdaad gemaakt in een eigen gemaakte lichttent (doos) van soort karton met witte binnenkant
ME SUPER k5, K20d 16-50 f2.8, 50-135 2.8 ED SDM ,  SMC 50mm F2, pentax AF540-FGZ Sigma 500mm F/4.5 EX DG APO Tamron macro 90mm f2.8

kdj4

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2009, 22:15:03 »
ja leuke foto leuk iedee en van harte  :)
heb je de foto gemaakt in een lichttentje ?

gr kees
« Laatst bewerkt op: 7 april 2009, 22:15:39 door kdj4 »

Jeroen_Cox

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2009, 22:10:29 »
leuk gedaan, en gefeliciteerd...

wacht maar tot de kleine er is dan krijg je nog veel meer inspiratie!!!

Offline PeterNos

• Full Member
  • *
  • peternossent
speen
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2009, 21:11:57 »
Hier een foto van een speen die ik heb gemaakt omdat ik inspiratie kreeg door mijn bijna vader zijn.

Groetjes Peter